Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta man bäst skärpa på ett öga med 5dmk iv?

Produkter
(logga in för att koppla)
För fokus hade din Canon EF hade en stor fördel jämfört med senare ESR-kameror. EF har en snittbild med omgivande mikroprismor. Jag provade nyss med ett 85/1.8 och snittbilden är fortfarande marginellt användbar vid f/8, men om man fokuserar där och sen bländar upp till f/1.8 så ligger fokus fel för det mesta (förstås).

Jag kan notera att sökarbilden blir lite mörkare redan vid nedbländning från full öppning (f/1.8) till f/2.

Om jag fokuserar på mattskivan (utanför mikroprismorna) så lyckas jag rätt bra när jag sen bländar upp och kollar hur mikroprismor och snittbild ser ut. Det går knappast med en AF-ESR (från mitten av 1980-talet och fram till nu). Man måste kunna lita på att autofokusen gör rätt med AF-kameror.

Nu är det inte direkt optimala förhållanden för att testa här, men jag tycker mig inte se skillnad på f/1,8 och f/2 med D810. Går jag till f/2,4 (den står på 1/2-stegad skala) så syns det tydligt skillnad ljusmässigt.

Om vi går tillbaka några år när man fortfarande kunde byta mattskiva på Canon var det en del som gjorde det. Det var en massa jobb med att chimsa in skivan exakt rätt.

Detta som ett svar på att Canon 5D MKII inte kunde sätta fokus rätt med EF 50/1,2 och 85/1,2. Jag upplevde det blev bättre med 5D MKIII fast jag gjorde aldrig några ordentliga tester. Det har jag inte heller gjort med 5D MIV. Jag är överraskad hur bra den kameran sätter AF på rörliga motiv.Fast kanske skall jag ta och testa fokus med 85/1,4 och se om fokus sitter exakt varje gång. Jag börjar tro att det fortfarande finns ett problem med det.
Skälet är att jag tycker det är att det oftast blir mer som jag tänkt med Fuji 35/1,4. Jo jag vet att det motsvarar 2.0 på Canon FF.
Så det är nog dags att testa om den där variationen av exakt fokus fortfarande finns hos Canon. Både AF-punkterna i mitten och de mindre exakta på sidorna. Med 5D MKII kom vi många fram till att fokus varierade +/- 1 cm. Ibland blev det helt rätt. Detta är lika mycket som skärpedjupet med 85/1,2 på närgränsen.
Kanske är det inte enbart fotografen som gör att vi missar fokus med dessa utmanande objektiv.

Mattskivan i en modern dSLR visar en bild som motsvarar cirka bländarel. 4.
Det gör att man inte kan se exakt hur skärpan sitter. Det finns ingen chans att se om man har fokus på båda ögonen om man fotar med bländare runt 1,2-1,4.

Ok, jag fattar. För autofokuskameror optimerar tillverkarna sökarna att vara ljusa. Därför är mattskivan skuren på ett sånt vis att den inte ser ljuset från vinklar större än motsvarande en viss största bländare, t.ex. f/2.5. Även om linsen är snabbare så uppträder den som f/2.5 i sökaren och vid manuell fokus.

Ljuset till AF-sensorn passerar inte mattskivan så AF borde jobba vid linsens största bländare.

Jag tror fortfarande att problemet med fokus vid snabba bländare ofta handlar om att avståndet ändras mellan att fokus låsts och exponeringen, t.ex. när man ändrar kompositonen eller modellen/fotografen rör sig lite.

När kamera mäter fäger, ljus och avstånd, och drar slutsatsen att den har hittat ett ansikte genom att göra en beräkning, dvs använt en algoritm, så kallar man det för att kamera ser ett ansikte. Det är vad kameran gör när den hittar ansikten med hjälp av bildsensorn och det är vad kameran gör när den hittar ansikten med hjälp av ljusmätarsensorn (som ju är en lågupplöst bildsensor). Det är ingen principell skillnad mellan att använda sensorer med olika många pixlar för sånt här. Det kan vara skillnad på hur algoritmerna ser ut, men jag gissar att de är likartade (och har skapats med hjälp av maskininlärning).

Och givetvis kommer kameran att ha lättare att identifiera ett ansikte ju fler pixlar den kan använda för sina beräkningar.

Min teori är att med liveview/spegellöst så har algoritmerna även en ansiktsform - ett fyisiskt utseende att jobba med. Jag inbillar mig att en kameras AF sensor inte är uppbyggd på samma sätt som en vanlig bildsensor? Den jobbar mer med färger, ljus och kontrast?

Fast iofs så står det ju att AF algoritmerna jobbar ihop med ljusmätningen.

Finns det några 5D4 ägare i tråden som kan testa hur bra det funkar.

Flash?

[...]

Finns det några 5D4 ägare i tråden som kan testa hur bra det funkar.

Flash?

Precis, det är inte af-sensorn som ser färger. Det är ljusmätarsensorn.

Jag har inte en 5:a. Jag har en 1D X. Jag är inte imponerad av färgspårningen.

Körde ett tag med att sätta fokus med mittpunkten men att kameran seda följer motivet och flyttar fokuspunkt om motivet flyttar sig.

Under en match mellan ett rödvitt och ett svartvitt lag satte jag fokus på rödvita spelare, men kameran hade hela tiden förkärlek för de svartvita. Även om fokus kom rätt från början så bytte kameran ofta motiv och följde en svartvit spelare istället. Jag gissar att kameran älskade den högre kontrasten hos dessa.

Jag gick återgå till vanlig tumfokus.

Min teori är att med liveview/spegellöst så har algoritmerna även en ansiktsform - ett fyisiskt utseende att jobba med. Jag inbillar mig att en kameras AF sensor inte är uppbyggd på samma sätt som en vanlig bildsensor? Den jobbar mer med färger, ljus och kontrast?
Maskininlärning är effektivare än att skriva algoritmer för hand baserat på ansiktsformer eller annat i den stilen, men man måste förvisso utgå från rätt parametrar.

Jag tror dock inte att det är någon principiell skillnad mellan hur det görs med bildsensorn jämfört med ljusmätarsensorn. Det är alltså ljusmätarsensorn och inte PDAF-sensorerna som används för ansiktsigenkänning i icke-Live-View.

Ljusmätarsensorn är ju en primitiv bildsensor.

Precis, det är inte af-sensorn som ser färger. Det är ljusmätarsensorn.

Jag har inte en 5:a. Jag har en 1D X. Jag är inte imponerad av färgspårningen.

EOS-1DX har en ljusmätarsensor på 100000 pixlar medan EOS 5DIV har en sådan sensor på 150000 pixlar. Det kan spela roll. Dessutom är 5D IV drygt fyra år yngre vilket förstås också kan spela roll.

Den som nu påstår att Canon 5d ml iv har asiktestigenkänning ej i live view och kan fokusera på ett öga , hur får man igång det?
Verkar vara väldigt gömt

När man använder sökaren (inte live view) är det alltså så att vissa Canon kan leta upp ansikten.
Ja, 1DX har en ljusmätningssensor på 100000 pixlar. Den anses inte ha någon bra ansiktsigenkänningsfunktion. Av Canon själva, alltså. För ljusmätning delas dessa pixlar ner till 252 mätzoner.

Nästa reinkarnation, 1DX Mark II, har en motsvarande sensor på 360000 pixlar. Det är en av de ganska få skillnaderna i sådan utrustning mellan den kameran och 5D Mark IV. Här skriver Canon att den sensorn används till färg-, mönster- och ansiktsigenkänning om man aktiverar iTR (intelligent subject tracking). Dessutom finns det en ytterligare iTR-mod, där just ansiktena är prioriterade.

För sensorn i 1DX skriver de att den är färgregistrerande. Den i 1DX Mark II är både färg- och IR-registrerande. Kanske de använder det till att även följa ansikten genom att känna av värmestrålningen? Det har jag inte sett skrivet någonstans, dock.

Funktionen är rätt duktig på att följa ansikten, något man kan se i sökaren om man aktiverar alla fokuspunkter och låter kameran svepa över ansikten. Hur mycket sämre den är i 5D Mark IV, på grund av lägre upplösning för mätsensorn, vet jag inte.
Det finns ingen speciell inställning för ögon, dock. Notera att det här handlar om den ordinarie AF-sensorn. Om du är så långt bort att hela ansikten för sig över AF-mätområdet, då är en AF-punkt ofta för stor för att kunna sortera ut ett enskilt öga. Är du å andra sidan så nära att en AF-punkt passar till ett öga, då behöver kameran nog inte följa själva ansiktena ändå.

Man kan göra det här i live view också. Inte med 1DX, men med 1DX Mark II. Även i live view har den två inställningar för hur fokuspunkt ska väljas. Flexizone eller med ansiktsföljning. Där kan den dessutom följa flera ansikten samtidigt, och så använder man touchskärmen för att peka på det man vill ha. Är väl mest användbart för filmning.

AF-mätsystemet har egna bländare, som gör att det inte kan använda ljusstrålar från större hål än f/2,8 ändå. Men mätpunkterna för hög precision, de som kräver f/2,8, ger ändå tillräckligt hög noggrannhet för att de ska fungera med större bländare än så, bara allt är rätt inpassat.

Det går att byta mattskiva även i exempelvis 1DX MarkII. Jag råkade peta till spärren för ett tag sedan så mattskivan hoppade ut... Mindre lyckat, men det är tydligt att det går, även om jag inte har någon extra skiva som passar den kameran.
Däremot till min 40D, eftersom den inte kunde få linjer i sökaren på annat sätt.
Min gamla Canon EF kan man inte utan vidare byta mattskiva i, däremot. Vilket är synd, för min är av det tidiga utförandet, där den bara hade mikroprismor. På min inte lika gamla T90 gick det dock bra att byta. Där körde jag med mattskiva utan hjälpmedel till mitt FD 300 mm f/5,6, men med standardskivan (snittbild och mikroprismor) till ljusstarkare objektiv.

Om vi går tillbaka några år när man fortfarande kunde byta mattskiva på Canon var det en del som gjorde det. Det var en massa jobb med att chimsa in skivan exakt rätt.[...]

Sidan jag länkade till har fem olika mattskivor till trådens kamera.
Jag har själv bytt mattskiva på en 7D tidigare. Det var inte svårt, och ingen shimsning behövdes.
Dock så påverkas ljusmätaren av en mörkare mattskiva. Och när jag tröttnade på att leka med manuella objektiv bytte jag tillbaka till originalskivan igen.

Men hela utvikningen om att byta mattskiva är nog lite väl nördig för det som trådskaparen egentligen frågar om.

Den som nu påstår att Canon 5d ml iv har asiktestigenkänning ej i live view och kan fokusera på ett öga , hur får man igång det?
Verkar vara väldigt gömt
AF4, längst ner: "Auto AF PT sel.: EOS iTR AF:"
Går att välja mellan gladgubbe, on eller off. Glada gubben anges som "face priority", dvs den försöker följa vad den började fokusera på, men hittar den ett ansikte byter den till det.

Används bara i lägen där man tillåter kameran att själv välja/byta AF-punkt.

Ja, det är kanske så man ska tolka skillnaden på iTR med eller utan glada gubben. Canon skriver att båda metoderna följer ansikten, men om glada gubben är med är kameran mer responsiv för ansikten än i det andra läget.

Jag förstår Jonas undran. Jag var tvungen att läsa på rätt noga i manualen för min 5D IV.

För det första måste man verifiera att funktionen är aktiverad. Det görs i menyn AF, flik 4, längs ner. Valen är OFF, då sker ingen tracking, ON så trackar den, Gubben så trackar den med prioritering på ansikte.

I live view är det sedan ganska enkelt, välj glada gubben för AF så försöker kameran jaga tag på ansiktet.

När man fotar genom den vanliga sökaren blir det lite otydligare. Där finns det ingen glad gubbe att tillgå. Man måste alltså förstå (läsa manualen) att trackingen sker förutsatt att man väljer någon av de tre zon-fokus metoderna.

Se sid 147 i den svenska manualen.

Jag har alltså själv aldrig förstått att den här funktionen funnits vid fotografering via den vanliga sökaren och jag har aldrig använt den eftersom jag nästan aldrig använder zon-fokus. Jag får prova hur väl det funkar vid tillfälle.

Jag har dock svårt att tro att det skulle vara en lösning på Jonas problem. Men det vore ju coolt...

[...]
Jag har dock svårt att tro att det skulle vara en lösning på Jonas problem. Men det vore ju coolt...

Punkterna i AF-sensorn sitter för glest för att kameran ska kunna välja en som hamnar precis på ögat. Om man inte har tur vill säga.

Även ifall ljusmätningssensorn kan identifiera ett ansikte och kanske ett öga är det inte säkert att det finns en AF-punkt där ögat är.

Fotografen måste hjälpa till att sikta en fokuspunkt precis rätt.

Men då vill inte fotografen att kameran sedan väljer en annan punkt med någon algoritm-magi.

Jag tror mer på råden om lilla fokuspunkten, inte flytta vare sig kamera eller motiv när fokus är satt, inte ens en millimeter, samt ta några fler exponeringar så att åtminstone en blir perfekt.

...
Ett alternativ är förstås att jobba i LiveView och zooma in precis på ögat.

Men usch vad omständigt och avigt det arbetssättet känns

Punkterna i AF-sensorn sitter för glest för att kameran ska kunna välja en som hamnar precis på ögat.
Canon påstår inte att kameran automatisk kan hitta ögon att fokusera på. Enligt manualen till EOS 5D IV så kan kameran hitta ansikten (med hjälp av ljusmätarsensorn).

Om den sen kan fokusera på ansiktet beror väl på hur nära det ansiktet kameran är?

Dpreview har provat.

Canon påstår inte att kameran automatisk kan hitta ögon att fokusera på. Enligt manualen till EOS 5D IV så kan kameran hitta ansikten (med hjälp av ljusmätarsensorn).

Om den sen kan fokusera på ansiktet beror väl på hur nära det ansiktet kameran är?

Är det någon som provat och kan beskriva om detta är en hjälp eller inte.
Jag har en lite mer avancerad variant med Fuji. Där kan jag välja mellan ansikte, höger öga, vänster öga. Där hoppar det runt en liten grön ruta som visar de ansikten som kameran hittat. Det är en viss hjälp. Fast för porträtt på kort avstånd kör jag old school. Alltså liten fokuspunkt mot ögat. Nu lär X-T3 vara väldigt mycket bättre på detta fast den har jag inte testat. Det skall nog till en spegellös kamera för att dra full nytta av den här tekniken. Något Canon inte lyckats med i sin första spegellösa. Där är det bara ansiktsigenkänning. Så om någon lyckats få igång detta på Canon 5D MKIV skulle det vara intressant att veta vad erfarenheten är.

AF är egentligen en omöjlig kompromiss, en del fotografer (som jag t.ex.) vill ha blixtsnabb AF för att fota snabbrörliga motiv, andra vill uppenbarligen ha superexakt AF för att fota med stor bländare på någorlunda statiska motiv. Det senare skulle gå utmärkt att lösa i kameran genom att AF tilläts göra successiva mätningar och medelvärdesbilda.
Nu lär ingen mjukvaruutvecklare på Canon läsa de här synpunkterna, men om de gjorde det skulle jag föreslå ytterligare en AF-inställning i menyerna; en skala med 3-5 steg där man själv kunde kompromissa mellan "speed" och "precision"

AF är egentligen en omöjlig kompromiss, en del fotografer (som jag t.ex.) vill ha blixtsnabb AF för att fota snabbrörliga motiv, andra vill uppenbarligen ha superexakt AF för att fota med stor bländare på någorlunda statiska motiv. Det senare skulle gå utmärkt att lösa i kameran genom att AF tilläts göra successiva mätningar och medelvärdesbilda.
Nu lär ingen mjukvaruutvecklare på Canon läsa de här synpunkterna, men om de gjorde det skulle jag föreslå ytterligare en AF-inställning i menyerna; en skala med 3-5 steg där man själv kunde kompromissa mellan "speed" och "precision"

Kompromiss - javisst! Men omöjlig kan jag inte hålla med om.

Det finns hur många möjligheter som helst att själv konfigurera hur du vill att AF på en 5D mkIV skall fungera. Du kan själv välja olika prioriteringar.

Om vi kollar på AF på Canon har de blivit oerhört mycket bättre under åren. Jämför första generationen av 5D med mkIV!

Jag tycker det är fascinerande hur bra AF är på dagens kameror. Enda smolken är väl att ibland tycks toleranserna i tillverkningen vara lite dåliga så att enstaka exemplar av kameror och objektiv inte presterar som de skall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar