När man använder sökaren (inte live view) är det alltså så att vissa Canon kan leta upp ansikten.
Ja, 1DX har en ljusmätningssensor på 100000 pixlar. Den anses inte ha någon bra ansiktsigenkänningsfunktion. Av Canon själva, alltså. För ljusmätning delas dessa pixlar ner till 252 mätzoner.
Nästa reinkarnation, 1DX Mark II, har en motsvarande sensor på 360000 pixlar. Det är en av de ganska få skillnaderna i sådan utrustning mellan den kameran och 5D Mark IV. Här skriver Canon att den sensorn används till färg-, mönster- och ansiktsigenkänning om man aktiverar iTR (intelligent subject tracking). Dessutom finns det en ytterligare iTR-mod, där just ansiktena är prioriterade.
För sensorn i 1DX skriver de att den är färgregistrerande. Den i 1DX Mark II är både färg- och IR-registrerande. Kanske de använder det till att även följa ansikten genom att känna av värmestrålningen? Det har jag inte sett skrivet någonstans, dock.
Funktionen är rätt duktig på att följa ansikten, något man kan se i sökaren om man aktiverar alla fokuspunkter och låter kameran svepa över ansikten. Hur mycket sämre den är i 5D Mark IV, på grund av lägre upplösning för mätsensorn, vet jag inte.
Det finns ingen speciell inställning för ögon, dock. Notera att det här handlar om den ordinarie AF-sensorn. Om du är så långt bort att hela ansikten för sig över AF-mätområdet, då är en AF-punkt ofta för stor för att kunna sortera ut ett enskilt öga. Är du å andra sidan så nära att en AF-punkt passar till ett öga, då behöver kameran nog inte följa själva ansiktena ändå.
Man kan göra det här i live view också. Inte med 1DX, men med 1DX Mark II. Även i live view har den två inställningar för hur fokuspunkt ska väljas. Flexizone eller med ansiktsföljning. Där kan den dessutom följa flera ansikten samtidigt, och så använder man touchskärmen för att peka på det man vill ha. Är väl mest användbart för filmning.
AF-mätsystemet har egna bländare, som gör att det inte kan använda ljusstrålar från större hål än f/2,8 ändå. Men mätpunkterna för hög precision, de som kräver f/2,8, ger ändå tillräckligt hög noggrannhet för att de ska fungera med större bländare än så, bara allt är rätt inpassat.
Det går att byta mattskiva även i exempelvis 1DX MarkII. Jag råkade peta till spärren för ett tag sedan så mattskivan hoppade ut... Mindre lyckat, men det är tydligt att det går, även om jag inte har någon extra skiva som passar den kameran.
Däremot till min 40D, eftersom den inte kunde få linjer i sökaren på annat sätt.
Min gamla Canon EF kan man inte utan vidare byta mattskiva i, däremot. Vilket är synd, för min är av det tidiga utförandet, där den bara hade mikroprismor. På min inte lika gamla T90 gick det dock bra att byta. Där körde jag med mattskiva utan hjälpmedel till mitt FD 300 mm f/5,6, men med standardskivan (snittbild och mikroprismor) till ljusstarkare objektiv.