Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta man bäst skärpa på ett öga med 5dmk iv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är superviktigt med maximal skärpa på närmsta ögat, helst båda.

Därför fotar jag sällan med större bländare än f/2.8. Tidigare hade jag en äldre kamera modell (Nikon D750) där fokuspunkterna ligger samlade i mitten. Jag tror det är samma med din 5DIV.

Då fungerar single point autofokus bäst eftersom jag ofta måste komponera om efter att du låst fokus. Jag brukar också vänta lite tills modellen är klar. För kort skärpedjup gör att du förlorar fokus i den processen.

Tumregeln är att de objektiven är premium, dvs. bättre på det mesta. Hos Nikon är t.ex. f/1.4 linserna oftast vädertätade, medan f/1.8 kanske inte är det.
 
Har testat Canon EF 85/1,4 IS lite till på Fuji X-H1. Det stämmer att det är enklare att sätta fokus med Fuji kameran även med ytterpunkterna. Däremot fungerar det riktigt uselt vid AF-C. Då pumpar den och kan inte sätta skärpan. Tar man de korslagda punkterna fungerar det någorlunda.

Ett av skälen att det är enklare är att EVF ger en bättre uppfattning om hur bra skärpan sitter. Blir det inte korrekt så ber man AF att prova igen.
En dSLR har en mattskiva som ungefär motsvarar bl. 4-4,5 i skärpedjup. Det är alltså svårt att se om skärpan sitter korrekt i sökaren när man har stora bländare som 1,2 eller 1,4.
Som många konstaterat är det en av den spegellösa kamerans styrkor att man kan få en god uppfattning om hur bilden kommer bli redan innan man trycker av.
Det är definitivt inget problem med bildresultatet med 85/1,2 på Fuji X-H1. Bra Canon-objektiv ger också väldigt bra resultat med Fringer när allt stämmer.

Är däremot tveksam till att köra 85/1,4 IS på Fuji istället för på Canon 5D MKIV. AF är långsammare och frågan är hur bra det fungerar vid svagt ljus.
Här är en bild från i dag med mycket starkt ljus.
 

Bilagor

  • _ALM2590.jpg
    _ALM2590.jpg
    58.3 KB · Visningar: 37
Som nämnts tidigare har one shot i kombination med extremt kort skärpedjup sina problem. Spot Af är också mindre exakt än vanlig punkt pga det mindre samplet. Så... aldrig får man vara glad.

En aspekt som sällan nämns i denna typ av diskussioner är att one shot enligt uppgift har högre precision än continous af, det gulmarkerade svaret från Canon tekniker är intressant:
https://photo.stackexchange.com/que...ccurate-than-ai-servo-using-back-button-focus.

Spot AF är inte mindre exakt. Däremot kan spot AF ha större problem att hitta en kontrast att mäta på, eftersom dess mätbredd är mindre. Lyckas den inte hitta något bra att mäta på, som däremot en vanlig AF-punkt hade hittat, då upplevs den förstås som mindre exakt. Men det beror alltså inte på att den inte kan fokusera lika bra, utan på att den är avskärmad så den inte har lika mycket av motivet att välja på.

På senare tid, med början med en firmwareuppdatering till 1DX, har Canon modifierat Servo AF till att göra första fokuseringen, alltså när du trycker ner avtryckaren/AF-ON, på samma sätt som vid One Shot AF. Detta gör att även Servo AF har lika bra förmåga att hitta rätt med första fokuseringen i dåligt ljus.
Hur den sen fortsätter beror på inställningarna för prioriteringar för efterföljande bilder.
Inställningen för första bilden har fortfarande betydelse, för om du på direkten trycker avtryckaren hela vägen ner, då gäller inställningen för prioritering för första bilden. Men ger du den lite tid vid halvt nedtryckt avtryckare, eller trycker på AF-ON lite i förväg, då kommer den att ta nytta av tiden även om du ställt in högsta prioritet på avtryck, hellre än fokus.
Canon har också infört prioritering för One Shot AF, där man numera kan gå förbi funktionen som tidigare alltid vägrade ta en bild om den inte lyckades fokusera. Ställer man in avtrycksprioritet för One Shot AF så gör den ett bra försök, men sen tar den bilden även om det inte gick.
 
Har testat Canon EF 85/1,4 IS lite till på Fuji X-H1. Det stämmer att det är enklare att sätta fokus med Fuji kameran även med ytterpunkterna. Däremot fungerar det riktigt uselt vid AF-C. Då pumpar den och kan inte sätta skärpan. Tar man de korslagda punkterna fungerar det någorlunda.

Ett av skälen att det är enklare är att EVF ger en bättre uppfattning om hur bra skärpan sitter. Blir det inte korrekt så ber man AF att prova igen.
En dSLR har en mattskiva som ungefär motsvarar bl. 4-4,5 i skärpedjup. Det är alltså svårt att se om skärpan sitter korrekt i sökaren när man har stora bländare som 1,2 eller 1,4.
Som många konstaterat är det en av den spegellösa kamerans styrkor att man kan få en god uppfattning om hur bilden kommer bli redan innan man trycker av.
Det är definitivt inget problem med bildresultatet med 85/1,2 på Fuji X-H1. Bra Canon-objektiv ger också väldigt bra resultat med Fringer när allt stämmer.

Är däremot tveksam till att köra 85/1,4 IS på Fuji istället för på Canon 5D MKIV. AF är långsammare och frågan är hur bra det fungerar vid svagt ljus.
Här är en bild från i dag med mycket starkt ljus.

Jag har aldrig varit med om att vare sig min Nikon D750 eller min frus Canon 5Dmk3 har missat fokus för ett statiskt subjekt i rimligt ljus, inte ens vid f/1.4,

Problemet brukar vara det som händer mellan att fokus låsts och exponeringen.

Spegelfria kameror fördelen att punkterna täcker nästan hela bilden. Om man använder single-focus AF behöver man inte komponera om efter att ha låst fokus.

Vad menar du med att mattskivan ändrar hur du ser skärpedjupet i sökaren?
 
Vad menar du med att mattskivan ändrar hur du ser skärpedjupet i sökaren?

Mattskivor i autofokuskameror har andra egenskaper än mattskivor i kameror med manuell fokusering (1980-talet och äldre). De förra är inte gjorda för manuell fokusering utan är mer fokuserade(!) på att vara ljusstarka. De sprider (diffunderar) inte ljuset lika mycket så det är svårare att avgöra när något är i fokus.

Dessutom har de normalt inte fokuseringshjälpmedel som mikroprismor och/eller snittbild.
 
Mattskivan i en modern dSLR visar en bild som motsvarar cirka bländarel. 4.
Det gör att man inte kan se exakt hur skärpan sitter. Det finns ingen chans att se om man har fokus på båda ögonen om man fotar med bländare runt 1,2-1,4.
 
Mattskivan i en modern dSLR visar en bild som motsvarar cirka bländarel. 4.
Det gör att man inte kan se exakt hur skärpan sitter. Det finns ingen chans att se om man har fokus på båda ögonen om man fotar med bländare runt 1,2-1,4.
Jag hade gissat på cirka f/2.5 på mattskivan i 5DmkIV och standardskivan i 5DmkII. Det är den minsta bländaren där DOF preview-knappen inte gör någon skillnad i sökaren. Vid f/2.8 ändras såväl ljusstyrka som skärpedjup. Vid f/2.5 är bilden oförändrad.
 
Att vissa inte har koll är säkert korrekt men i den här tråden handlade ju hela frågeställning om hur man gör för att få skärpa på ett av ögonen. Det är ju knappast något ovanligt önskemål och den typen av bilder kan vara väldigt trevliga. Det finns ingen anledning att ifrågasätta det behovet och inget talar väl för att TS kör full öppning på alla sina bilder.

Många verkar hänga upp sig på bländaröppnongen. Du har helt rätt klart jag inte har full bländarööpning på ALLA bilder. Jag fotar nog på alla möjliga bländare men fråga gällde just när jag har full eller närmare full öppning.
 
Har testat nu med spot AF och vet inte om det blev bättre eller sämre. Måste testa vidare.

Ska testa den där face detection, har aldrig sett den på 5d och trodde den bara gick i live view men tar den på ögat om personen står snett?


Helt rätt att det är väldigt svårt att avgöra om skärpan är rätt på 85an eller 35.
 
Såvitt jag har förstått närmar sig den verkliga bilden och vad du ser i sökaren varandra när bländaren blir mindre. Ungefär vid f/4 är de fullt överensstämmande. Vid f/1,2 är det inte alls samma sak. Om jag fattat det rätt är det rimligt att någonstans där emellan börjar man se skillnaden.

Jag kommer ihåg min första Canon med automatik och fullöppningsmätning (Canon EF). På den tiden gjorde Canon en grej av att kameran automatiskt kompenserade för något fel i mätningen, som började märkas när objektivet hade större bländaröppning än f/2,8. Även på den tiden märktes inte så stor skillnad i sökaren mellan f/1,4 och f/2,8.
 
Jag har tidigare försökt hitta information om One Shot vs. Servo med back button men inte hittat mer än den länken jag angav. Vad du skriver är intressant men jag är inte övertygad om att de ändringar du beskriver gör metoderna likvärdiga. Jag sökte och jag tror du syftar på version 2.0.3 för Canon 1DX:
https://cpn.canon-europe.com/content/news/firmware_2_0_3_enhances_the_eos_1d_x.do där man skriver "....improve autofocus performance in low-light conditions. The AI Servo focusing algorithm has been improved to allow more time for light sampling during AF activation prior to shutter release,...."
Denna firmware version nämner ingen jämförelse med One Shot och den är dessutom släppt nästa 1.5 år före Canon teknikern gav svaret i min länk. Min erfarenhet är dessutom att vid fotografering med väldigt tunt skärpedjup (t.ex. porträtt med 85 1,4 IS) så får jag fler keepers i One Shot. Har dock inte gjort något mer strukturerar test.


....
På senare tid, med början med en firmwareuppdatering till 1DX, har Canon modifierat Servo AF till att göra första fokuseringen, alltså när du trycker ner avtryckaren/AF-ON, på samma sätt som vid One Shot AF. Detta gör att även Servo AF har lika bra förmåga att hitta rätt med första fokuseringen i dåligt ljus.
Hur den sen fortsätter beror på inställningarna för prioriteringar för efterföljande bilder.
Inställningen för första bilden har fortfarande betydelse, för om du på direkten trycker avtryckaren hela vägen ner, då gäller inställningen för prioritering för första bilden. Men ger du den lite tid vid halvt nedtryckt avtryckare, eller trycker på AF-ON lite i förväg, då kommer den att ta nytta av tiden även om du ställt in högsta prioritet på avtryck, hellre än fokus.
Canon har också infört prioritering för One Shot AF, där man numera kan gå förbi funktionen som tidigare alltid vägrade ta en bild om den inte lyckades fokusera. Ställer man in avtrycksprioritet för One Shot AF så gör den ett bra försök, men sen tar den bilden även om det inte gick.
 
Ska testa den där face detection, har aldrig sett den på 5d och trodde den bara gick i live view men tar den på ögat om personen står snett?

Jag är också lite undrande till detta. Vad jag förstår är funktionen endast tillgänglig vid Live View.

När jag såg uppgifter om motsatsen här i tråden så tog jag fram min mkIV men hittade inget annat, läste också manualen på nytt.

Men jag kanske missar något?
 
På mina Fujikameror finns det och man har en egen liten meny där man kan välja enbart ansikte eller höger eller vänster öga. Om detta också finns på 5D MKIV så har de gömt det väldigt väl i menyerna. Med tanke på att det brukar vara sensorn som sköter detta så har jag svårt att tro att det kan fungera på en dSLR när spegeln är nere.
Vid live view fungerar ju kameran som en spegellös. När man kikar genom sökaren har jag svårt att förstå att den skulle kunna spåra ansikten. Om jag har fel så vänligen upplys mig hur man slår på den där funktionen.
 
itr

Så här skriver Canon:

"150 K mätsensor

EOS 5D Mark IV använder en särskild 150 000-pixel RGB+IR-mätsensor för mycket noggrann exponeringsmätning. Sensorn fungerar också tillsammans med kamerans AF-system för att hitta och spåra färgade objekt och utföra ansiktsigenkänning"


Så det är ju gissningsvis ingen regelrätt "face detection" i den meningen att kameran de facto SER ett ansikte. Det är snarare en rad olika algoritmer som mäter färger, ljus och avstånd och drar slutsatsen att det troligen rör sig om detta.

Min uppfattning är att en konsekvent face-detection värd namnet behöver utläsning från sensorn.

Men det var intressant. Jag har haft 5D Mark IV och aldrig noterat detta. Man kanske skall läsa manualen trots allt :)
 
Jag har testat Fringer adaptern med en hel del olika Canon-objektiv. Med de bästa fungerar AF-S riktigt bra. Fast AF-C brukar trilskas en hel del.
Testade nyss EF 85/1,2 IS på X-H1. AF-S är inte lika bra som på Canon 5D MKIV men får ändå godkänt. Tycker man 35/1,4 är trög så är detta värre.

Af-C fungerar men börjar ibland pumpa.

Vill da ha en Fringer kan du få köpa min. Jag föredrar att köra Fujinon objektiv på Fuji och Canon glas på Canon.
Rent tekniskt är Fringer bra. Det går att ställa bländaren, all metadata kommer med och även IS fungerar med Canon. Fast AF är klart sämre än med Fujinon objektiv. Eller samma objektiv på Canon. Så tro inte att att Canonobjektiven fungerar som på Canon.
Jag har senaste firmwaren i adaptern.

Tack för feedback och erbjudande.

Har dock inte skaffat någon X-H1 än men har funderingar på det. Har tidigare kört X-T2 då jag ville komma ner i kameravikt men insåg att jag var för inkörd i Canon-systemet. Jag stod med ena foten i Fuji-systemet men drog mig ur.

Inget jag ångrar. Jag fortsätter med Canon men saknar Fujifilm. Det är något speciellt med dessa kameror. Dom är sjukt roliga att fota med och ger bildfiler som man blir glad av att se.
 
Så här skriver Canon:

"150 K mätsensor

EOS 5D Mark IV använder en särskild 150 000-pixel RGB+IR-mätsensor för mycket noggrann exponeringsmätning. Sensorn fungerar också tillsammans med kamerans AF-system för att hitta och spåra färgade objekt och utföra ansiktsigenkänning"


Så det är ju gissningsvis ingen regelrätt "face detection" i den meningen att kameran de facto SER ett ansikte. Det är snarare en rad olika algoritmer som mäter färger, ljus och avstånd och drar slutsatsen att det troligen rör sig om detta.

Min uppfattning är att en konsekvent face-detection värd namnet behöver utläsning från sensorn.

Men det var intressant. Jag har haft 5D Mark IV och aldrig noterat detta. Man kanske skall läsa manualen trots allt :)

Jo men så vitt jag förstår är denna funktion - att få fokus att låsa på ansiktet - endast tillgänglig vid Live View. Eller??
 
Så det är ju gissningsvis ingen regelrätt "face detection" i den meningen att kameran de facto SER ett ansikte. Det är snarare en rad olika algoritmer som mäter färger, ljus och avstånd och drar slutsatsen att det troligen rör sig om detta.
När kamera mäter fäger, ljus och avstånd, och drar slutsatsen att den har hittat ett ansikte genom att göra en beräkning, dvs använt en algoritm, så kallar man det för att kamera ser ett ansikte. Det är vad kameran gör när den hittar ansikten med hjälp av bildsensorn och det är vad kameran gör när den hittar ansikten med hjälp av ljusmätarsensorn (som ju är en lågupplöst bildsensor). Det är ingen principell skillnad mellan att använda sensorer med olika många pixlar för sånt här. Det kan vara skillnad på hur algoritmerna ser ut, men jag gissar att de är likartade (och har skapats med hjälp av maskininlärning).

Och givetvis kommer kameran att ha lättare att identifiera ett ansikte ju fler pixlar den kan använda för sina beräkningar.
 
Såvitt jag har förstått närmar sig den verkliga bilden och vad du ser i sökaren varandra när bländaren blir mindre. Ungefär vid f/4 är de fullt överensstämmande. Vid f/1,2 är det inte alls samma sak. Om jag fattat det rätt är det rimligt att någonstans där emellan börjar man se skillnaden.

Jag kommer ihåg min första Canon med automatik och fullöppningsmätning (Canon EF). På den tiden gjorde Canon en grej av att kameran automatiskt kompenserade för något fel i mätningen, som började märkas när objektivet hade större bländaröppning än f/2,8. Även på den tiden märktes inte så stor skillnad i sökaren mellan f/1,4 och f/2,8.

För fokus hade din Canon EF hade en stor fördel jämfört med senare ESR-kameror. EF har en snittbild med omgivande mikroprismor. Jag provade nyss med ett 85/1.8 och snittbilden är fortfarande marginellt användbar vid f/8, men om man fokuserar där och sen bländar upp till f/1.8 så ligger fokus fel för det mesta (förstås).

Jag kan notera att sökarbilden blir lite mörkare redan vid nedbländning från full öppning (f/1.8) till f/2.

Om jag fokuserar på mattskivan (utanför mikroprismorna) så lyckas jag rätt bra när jag sen bländar upp och kollar hur mikroprismor och snittbild ser ut. Det går knappast med en AF-ESR (från mitten av 1980-talet och fram till nu). Man måste kunna lita på att autofokusen gör rätt med AF-kameror.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar