Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ta man bäst skärpa på ett öga med 5dmk iv?

Produkter
(logga in för att koppla)
35/1.4L och 85/1.4L IS på 5DmkIV kan klara av springande barn med ansiktsprio i iTR AF och halvlugnt lekande barn i live view. Får du inte fokus rätt kan det vara 85/1.2 som är för långsam.
Jag fotar regelbundet lekande barn med 35/1.4 och live view med kameran i knähöjd. Inget stativ behövs, kameran fixar tracking i AI Servo AF.
Kommer man så nära att typ f/1.4 gör skillnad på vilket öga som är i fokus behöver du definitivt slå på spot af, annars är risken stor att kameran fokuserar på ögonfransarna istf iris, och därtill Servo AF så andningen inte flyttar ögonen ur fokus.
 
Live view fungerar inte för mig nör jag fotograferar bra, dels tycker jag det är för segt, dels är det inte bra vid sol om man nu inte köper något sådan där lupp till skärmen. Har inte hittat face-AF när man använder vanliga sökare.
Använder mig av one shot af, då jag tycker att punkterna är lite väl koncentrerade till mitten, ai servo kanske jag borde testa mera men då kan jag inte komponera bilden helt som jag vill.

Spot AF , där har vi något har trott att det är proven inuti betyde att det var vidare area.
 
Personligen kör jag oftare AF-C med tumfokus. AF-S bara ibland när motiven verkligen håller sig still.
AF-C med tumfokus blir som en kombination av AF-C och AF-S. Man fokuserar konstant när något rör på sig och släpper fokusknappen när något är stilla. Dessutom slipper man att kameran skall fokusera varenda gång man trycker på avtrycket.
Att detta fungerar dåligt på Fuji är det jag ogillar mest. Knappen är för liten och de har dessutom flyttat på den mellan olika kameramodeller.
Därför kan jag inte köra enbart tumfokus med Fuji. Det är för svårt at hitta knappen snabbt. Nu har jag satt Sugru på AF-knapparna på X-T2 och X-H1. För se om jag kan köra som på Canon nu. Det är en stor fördel när man är van vid det.
 
Använder singel focus och har satt en fokuspunkt (utan fyrkanten i mitten på den röda markeringen) .

Tänk på att AF-sensorerna sträcker sig en bra bit utanför boxarna som man ser i sökaren, se bild nedan (det gäller antagligen inte om man väljer den med punkt mitt i boxen). Konsekvens: om man har en detalj med bra kontrast strax utanför boxen så kan AF mycket väl låsa på den i stället för det som finns inne i boxen.. Det kanske inte alltid är vad man förväntar sig :)
Boxarna sitter dessutom vid mattskivan under prismat och AF-sensorerna i botten på kamerahuset, rimligtvis finns det lägestoleranser som kan göra att sensorkryssen kanske inte ligger exakt centrerade i respektive box.
 

Bilagor

  • Canon-EOS-5D-Mark-IV-AF-Point-Layout.png
    Canon-EOS-5D-Mark-IV-AF-Point-Layout.png
    17.1 KB · Visningar: 17
Fått kommentarer till andra liknande diskussioner tidigare." Som varför fotar du på bl. 5,6. Skulle jag haft ett 85/1,2 skulle jag aldrig fatta på mindre bländare än 1,2."
Att aldrig blända ner låter lite väl dogmatiskt, men ett mycket ljusstarkt objektiv tycker jag att man ska använda så att man utnyttjar den höga ljusstyrkan ibland. Annars hade man i många fall lika gärna kunnat köpa ett billigare ljussvagare objektiv.
 
Live view fungerar inte för mig nör jag fotograferar bra, dels tycker jag det är för segt, dels är det inte bra vid sol om man nu inte köper något sådan där lupp till skärmen. Har inte hittat face-AF när man använder vanliga sökare.

Face priority heter det visst. Funkar bara i lägen där kameran har lite frihet att själv välja fokuspunkt.

Använder mig av one shot af, då jag tycker att punkterna är lite väl koncentrerade till mitten, ai servo kanske jag borde testa mera men då kan jag inte komponera bilden helt som jag vill.
Nu har du nog blandat begreppen. One shot/Servo anger om kameran ska sluta fokusera när den hittat fokus en gång eller försöka följa något som rör sig. Det är helt oberoende av single point/zone/all point af som används för att bestämma hur fokuspunkt(er) ska väljas.

Focus and recompose kan du inte köra på så korta skärpedjup som de vi pratar om nu, då får du köpa en skraplott om du lyckas ta en skarp bild (om du inte först bytt mattskiva)


Spot AF , där har vi något har trott att det är proven inuti betyde att det var vidare area.
Tvärt om! Prick i mitten = mindre punkt
 
Att aldrig blända ner låter lite väl dogmatiskt, men ett mycket ljusstarkt objektiv tycker jag att man ska använda så att man utnyttjar den höga ljusstyrkan ibland. Annars hade man i många fall lika gärna kunnat köpa ett billigare ljussvagare objektiv.

Det är klart man skall använda den bländare som passar motivet. Jag kör ofta också på full glugg. Fast med objektiv som 85/1,2 bör man kanske tänka sig för först. Skärpedjupet vid närgränsen på 1 meter är 10 mm.
Vad jag försöker säga är att man skall välja bländare som passar motivet. Inte hela tiden sträva efter att använda minsta möjliga skärpedjup.
Här är en av mänga bilder där jag tyckte det passade med 1,2. Fast det är på gränsen. Hakan och nästippen är inte helt skarpa.
Kort skärpedjup i sig är inget man bör sträva efter.
 

Bilagor

  • _MG_1330.jpg
    _MG_1330.jpg
    42.4 KB · Visningar: 37
Nej det tycker jag faktiskt inte. Fått kommentarer till andra liknande diskussioner tidigare." Som varför fotar du på bl. 5,6. Skulle jag haft ett 85/1,2 skulle jag aldrig fatta på mindre bländare än 1,2.". Mina öron låter bara något sådant okunnigt och oerfaret. Det skall vara en ett skärpedjup som passar bilden. Det behöver absolut inte vara den största bländaren som passar ett porträtt.

Att vissa inte har koll är säkert korrekt men i den här tråden handlade ju hela frågeställning om hur man gör för att få skärpa på ett av ögonen. Det är ju knappast något ovanligt önskemål och den typen av bilder kan vara väldigt trevliga. Det finns ingen anledning att ifrågasätta det behovet och inget talar väl för att TS kör full öppning på alla sina bilder.
 
Att vissa inte har koll är säkert korrekt men i den här tråden handlade ju hela frågeställning om hur man gör för att få skärpa på ett av ögonen. Det är ju knappast något ovanligt önskemål och den typen av bilder kan vara väldigt trevliga. Det finns ingen anledning att ifrågasätta det behovet och inget talar väl för att TS kör full öppning på alla sina bilder.

Läs trådskaparens första inlägg igen.
 
5D Mark IV har en mätsensor med 150000 pixlar för detta ändamål. 1DX Mark II har 360000 pixlar, och är därför kanske bättre på att följa ansikten? Jag har inte provat någon 5D med funktionen, men på 1DX Mark II fungerar den ofta bra.

1DX hade en likadan sensor med 100000 pixlar, men där var det bara för att följa motivdelar med vissa färger. Ansikten var inget som den specifikt kunde leta upp.
 
Läs trådskaparens första inlägg igen.

Det har jag gjort. Jag tror inte TS använder full öppning på ALLA sina bilder. Jag tolkar det som att han ofta tar porträttbilder och då vill ha dessa med kort skärpedjup och med fokus på ena ögat.

Men skit samma, vi är väl inte här för att tala om för TS vilka bilder han skall ta utan för att hjälpa honom ta de bilder han önskar ta.

Jag tror vi redan har givit svaret. För det första är det knepigt att få till det, skärpedjupet är så kort att man får räkna med en del missade skott. För det andra är användandet av spot-fokus att föredra för att minska risken att låsa fokus på fel punkt.
 
Det har jag gjort. Jag tror inte TS använder full öppning på ALLA sina bilder.
Det tror jag är en korrekt tolkning av "ligger på bländare 1.4-1.18" (det ska nog stå 1.8).

Men skit samma, vi är väl inte här för att tala om för TS vilka bilder han skall ta utan för att hjälpa honom ta de bilder han önskar ta.

Jag tror vi redan har givit svaret. För det första är det knepigt att få till det, skärpedjupet är så kort att man får räkna med en del missade skott. För det andra är användandet av spot-fokus att föredra för att minska risken att låsa fokus på fel punkt.
Plus tipsen om en del andra finesser som finns i moderna kameror.
 
Mattias berör indirekt en en skillnad som kan var betydelsefull. Att man får bättre resultatat med spegellösa kameror. De har kanske inte lika snabb AF men den sätter ofta fokus perfekt eller helt fel.
På dSLR talar ju AF om för objektivet hur mycket den skall skruva får att få fokus. Fast det kollas sedan inte om det blev korrekt. På spegellösa har man ofta 2 olika AF system som dessutom samarbetar. Där görs också en kontroll om fokus verkar sitta rätt.

På tiden som det var 5D MKII som gällde hade många problem med 50/1,2 där fokus ofta blev fel. Fast problemet fanns också med 85/1,2. Jag gjorde själv flera tester.
Om jag gjorde 10 tester där jag ställde fokus till oskärpa mellan varje test satt fokus ofta både bakom och framför med mellan 5 & 10 mm. Ibland satt det helt där det skulle. Det var ganska slumpmässigt.
Canon säger själva att man skall använda den mittersta radens punkter om man använder objektiv snabbare än 2,8. Fast om man gör det och komponerar om när man är nära motivet kan ju vinkeländringen i sig skapa oskärpa.
Man har ju bara cirka 10 mm skärpedjup.

Hasselblad har en bra funktion som beräknar vinkeländringen och kompenserar för den.
Det var stor skillnad om man använde den funktionen eller inte.
 
En av anledningarna till att jag sålde 5d mark iv och gick över till eos r och fujifilm x-h1 med fringer ef-fx pro. Mycket lättare att få skärpan på ögat med ef 85/1,2 nu.

Cyberphotos test av adaptern: https://www.cyberphoto.se/bloggen/2018/10/test-fringer-ef-fx-pro-adapter

Det DÄR ser intressant ut! Köra ex X-H1 med mina Canon gluggar utan avkall på AF. Aldrig har det varit lättare med dubbla system som nu...

Dum fråga men antar att det är betydligt lättare att få till sådana här lösningar på spegellöst? Innan har det ju varit lite si och så med prestandan...
 
Som nämnts tidigare har one shot i kombination med extremt kort skärpedjup sina problem. Spot Af är också mindre exakt än vanlig punkt pga det mindre samplet. Så... aldrig får man vara glad 🙂.

En aspekt som sällan nämns i denna typ av diskussioner är att one shot enligt uppgift har högre precision än continous af, det gulmarkerade svaret från Canon tekniker är intressant:
https://photo.stackexchange.com/que...ccurate-than-ai-servo-using-back-button-focus

Själv föredrar jag one shot, vanlig af punkt men försöker sikta på underkanten på ögat för att inte låsa på ögonbryn. Men 1.4 är knepigt.....
 
Det DÄR ser intressant ut! Köra ex X-H1 med mina Canon gluggar utan avkall på AF. Aldrig har det varit lättare med dubbla system som nu...

Dum fråga men antar att det är betydligt lättare att få till sådana här lösningar på spegellöst? Innan har det ju varit lite si och så med prestandan...

Jag har testat Fringer adaptern med en hel del olika Canon-objektiv. Med de bästa fungerar AF-S riktigt bra. Fast AF-C brukar trilskas en hel del.
Testade nyss EF 85/1,2 IS på X-H1. AF-S är inte lika bra som på Canon 5D MKIV men får ändå godkänt. Tycker man 35/1,4 är trög så är detta värre.

Af-C fungerar men börjar ibland pumpa.

Vill da ha en Fringer kan du få köpa min. Jag föredrar att köra Fujinon objektiv på Fuji och Canon glas på Canon.
Rent tekniskt är Fringer bra. Det går att ställa bländaren, all metadata kommer med och även IS fungerar med Canon. Fast AF är klart sämre än med Fujinon objektiv. Eller samma objektiv på Canon. Så tro inte att att Canonobjektiven fungerar som på Canon.
Jag har senaste firmwaren i adaptern.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar