Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur ta kort med lång slutartid i dagsljus?
- Trådstartare MatMat
- Start datum
Saarikko
Aktiv medlem
En liten förklaring på ND-filter (på engelska):
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/neutral-density-filters.htm
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/neutral-density-filters.htm
Fogel70
Aktiv medlem
Man kan också använda multiexponering i kameran (om den har det) eller slå ihop exponeringarna i efterhand. Men det är nog mest intressant om det inte behövs så väldigt många bilder för att skapa den effekten man söker.
Tex ger 8 ihopslagna bilder samma effekt (slutartid) som ett ND8 filter.
Ibland kan detta vara att föredra framför filter, tex om man vill förstärka rörelse i vatten utan att även förstärka rörelse i övriga delar av bilden som rör sig. Då slår man ihop exponeringarna i de delar där man vill förstärka rörelsen.
Ibland kan detta vara att föredra framför filter, tex om man vill förstärka rörelse i vatten utan att även förstärka rörelse i övriga delar av bilden som rör sig. Då slår man ihop exponeringarna i de delar där man vill förstärka rörelsen.
Senast ändrad:
iSolen.se
Guest
Man kan också använda multiexponering i kameran (om den har det) eller slå ihop exponeringarna i efterhand. Men det är nog mest intressant om det inte behövs så väldigt många bilder för att skapa den effekten man söker.
Har du något bra exempel på det? Jag har provat på molnfotografering och tycker det är en intressant effekt men inte samma som långtidsexponering.
Sen blir det ju orimligt vid ND64...
Fogel70
Aktiv medlem
Ändrade mitt inlägg tidigare innan jag så detta inlägg, med ett exempel på när multiexponering kan vara att föredra. Kombinationen av ND-filter och multiexponering är också ett sätt minska behovet av många olika ND-filter.Har du något bra exempel på det? Jag har provat på molnfotografering och tycker det är en intressant effekt men inte samma som långtidsexponering.
Sen blir det ju orimligt vid ND64...
Det borde även fungera för molnfotografering så länge slutartiden för varje bild är relativt lång, men vid fotografering mitt på en sommardag blir nog slutartiden så kort att det behövs orimligt många bilder för att skapa effekten av rörelse. Dessutom kan tiden mellan bilderna bli märkbar med kort slutartid och snabb rörelse.
iSolen.se
Guest
Ändrade mitt inlägg tidigare innan jag så detta inlägg, med ett exempel på när multiexponering kan vara att föredra. Kombinationen av ND-filter och multiexponering är också ett sätt minska behovet av många olika ND-filter.
Det borde även fungera för molnfotografering så länge slutartiden för varje bild är relativt lång, men vid fotografering mitt på en sommardag blir nog slutartiden så kort att det behövs orimligt många bilder för att skapa effekten av rörelse. Dessutom kan tiden mellan bilderna bli märkbar med kort slutartid och snabb rörelse.
Det var precis det som hände, skarvarna syns. Jag hade ND-filter dessutom, ville få minutexponeringar på dagen.