Annons

Hur tänka med försäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lyckades döda min MacBook Pro för ett par månader sen (dränkt av utspilld vätska). Jag lämnade in datorn till en reparationsverkstad för en reparationsoffert och anmälde samtidigt skadan till försäkringsbolaget.

Reparationsofferten löd (ungefär) "vi rekommenderar att du köper en ny dator, det blir billigare", samt en lista på de delar som behövde bytas och priset på dem.

Jag skickade reparationsofferten till försäkringsbolaget som ersatte mig med datorns inköpspris. Min villaförsäkring innehåller tydligen en drulleförsäkring som ersätter grejer som råkar ut för olyckshändelser till inköpspris utan åldersavdrag de första tre åren.

Om det inte vore för inflationen så skulle det kanske löna sig att använda försäkringen för att byta till nyare grejer vart tredje år utan kostnad. 🤪
(Nä, det tror jag naturligtvis inte. Försäkringsbolaget gör förstås även rimlighetsbedömningar, och man ska inte bedra ett försäkringsbolag).

Hursomhelst så blev jag mycket nöjd med försäkringsbolagets hantering.

En dator är förvisso inte en kamera, men dyr pryl som dyr pryl.

Är man dessutom en som oftast köper saker och ting när det är en bra deal, så är inköpspriset ofta en klen tröst när något går sönder.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Hade inte en tanke på någon försäkring när min kamera gick i backen. Fick liksom skylla mig själv.
Men man kanske skulle låtit kollektivet betala. Hur tänker ni?

En försäkringspremie betalar man för att inte behöva betala för en ersättningsgrej om man råkar ut för en olyckshändelse. En sådan skada är det ju i princip obligatoriskt att anmäla till försäkringsbolaget, tycker jag. Annars kan man lika gärna låta bli att ha en försäkring.

Om man däremot i affekt har kastat kameran i backen för att bilderna blev dåliga ska man förstås skylla sig själv och inte belasta försäkringen.

För övrigt håller jag med apersson850 i inlägg #8.

Senast ändrad:
Det är krav på vissa försäkringar som trafikförsäkring, t.ex vilket är bra, och banken kräver hemförsäkring om man lånar på huset. Annars tror jag man skulle klara sig rätt bra om man satt in en slant motsvarande premien på ett "drullekonto" ifall det behövs någon gång. Annars har man pengar till något roligare.
Men det är förstås lätt att säga för den som har pengar kvar innan nästa lön trillar in på kontot.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Jag föll i backen med stativ, kamera och dyrt zoomtele som är 2 år gammalt och skadades.
Jag lät Nybrofoto värdera vad begagnatpriset är och även nypriset på objektivet. Folksams hemförsäkring "mellan" med allrisk ersätter mig för reparationen, efter att ha godkänt kostnadsförslaget från Canons auktoriserade verkstad. Jag betalar självrisken på 1800 kr.
Trots att jag var försiktig ute i spenaten så var olyckan framme. Enda säkra sättet att undvika olyckor är att stanna hemma i soffan och vänta på att sparvarna ska flyga in i munnen.
Jodå, reparationen kostar 10200 kr.
Kvar som ett kärt minne av det hela har jag ett ärr i pannan.🤠

Jag föll i backen med stativ, kamera och dyrt zoomtele som är 2 år gammalt och skadades.
Jag lät Nybrofoto värdera vad begagnatpriset är och även nypriset på objektivet. Folksams hemförsäkring "mellan" med allrisk ersätter mig för reparationen, efter att ha godkänt kostnadsförslaget från Canons auktoriserade verkstad. Jag betalar självrisken på 1800 kr.
Trots att jag var försiktig ute i spenaten så var olyckan framme. Enda säkra sättet att undvika olyckor är att stanna hemma i soffan och vänta på att sparvarna ska flyga in i munnen.
Jodå, reparationen kostar 10200 kr.
Kvar som ett kärt minne av det hela har jag ett ärr i pannan.🤠

Missar sparvarna munnen så kan man få ärr i pannan hemma också.
Det var dessutom en högst konstig person som kom på det ordspråket för hade det kommit stekta sparvar flygandes hade jag sprungit långan väg och inte suttit och gapat.

Ärr från att trilla ute i spenaten är definitivt coolare än ärr orsakade av sparvar.

Tur att du hade försäkring både för dig och utrustningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar