Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stort kan man skriva ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.l

Aktiv medlem
Hej alla trevliga och kunniga fotografer.

Allvarligt talat, hur stort kan man skriva ut en digital bild på typ 6MP på bläckstråle eller på labb?
Jag upplever att bilder från t.ex. en D100 är så skarpa och fina att de konkurerar med min minolta scanner som kommer upp i ca 12MP om man interpolerar upp dom. Är det så eller lurar jag mig?

Hur stora bilder har ni skrivit ut? Vad har era upplevelser varit?

Jag är varken trevlig eller kunnig men jag svarar ändå...eller just därför..;-)

Jag skriver ut bilder från 10D (6 Mpixel) i A3+ format. Det ser riktigt bra ut.

Det låter toppen. Hur bra är bra? Är det normal "fotokvalite" som ett 35mm neg uppförstorat eller?

Vad tycker ni andra, håller ni med om att detta går?

huga =)

alltså en sån här fråga är ju omöjlig att svara "rätt" på =)

"det ser skarpt och fint ut!" <-- kan betyda väldigt mycket, och framförallt tolkas olika från person till person.

ta t.ex. colormailer som för sina 50x70cm kopior rekomenderar en minimiupplösning på 3.3 megapixels, vid vilken gräns blir det ganska skarpt/skarpt/superskarpt? =)

Personligen tyckte jag att 50x75cm kopior från min D60 (6 megapixels) såg kanon ut, däremot var ju skärpan inte särskilt bra.

Enda riktiga sättet för att få reda på facit är att beställa egna kopior i olika storlekar och bedömma själv.

Så sant, så sant. Men det kostar ganska mycket att testa sig igenom olika storlekar och att köpa en kamera att få bilder från. Därför är det jättekul att få höra era åsikter. Det jag är ute efter är kvalité motsvarande ett färgneg som är uppförstorat på ett trevligt silverpapper.
Jag skulle vilja få tag på en testbild från t.ex. en Nikon D100 så att jag kan bilda mig en egen uppfattning.

Men kan man interpolera upp dessa 6MP bilder en del utan att man sabbar bilden helt eller är det förkastligt?

Minoltan 5 Mpix 7/7i/7hi grejar lätt 40x30 eller där omkring med fotografisk utskrift. Visst beroende är det på motivet som inte får vara alltför plottrigt.

Daniel.lindgren skrev:
Allvarligt talat, hur stort kan man skriva ut en digital bild på typ 6MP på bläckstråle eller på labb?
Är jag tråkig om jag frågar dig hur stora bilder du skriver ut? Jag klarar mig långt med A3+. Då borde jag kanske nöja mig med det och fundera på andra saker?

Om du frågar ett labb eller ett tryckeri så är standardsvaret att vill ha bilderna i 300dpi (de säger inte ppi eftersom de tillhör en annan generation och inga kunder har hört talas om lpi). Riktigt högkvalitativa trycksaker görs med ungefär 400dpi. Så... nu är det bara att ta fram miniräknaren.

Sedan kan du givetvis slita i de här gränserna med hänseende på flera aspekter (betraktningsavstånd, om det är en ''svår'' bild eller ej och så vidare).

Sedan har du helt rätt i att en digitalkamerapixel och en filmskannerpixel inte är samma sak. Däremot tror jag inte att man kan hitta någon enkel regel som säger att den ena är x gånger bättre än den andra.

Ja inte har jag nått större intresse av större än A3+ men det är intressant att höra skillnaden i kvalité från de som har testat.

Vill formeulera om frågan, hur många pixlar behövs det för att se detaljer på ett givet avstånd.

Det räcker säkert med 1 Mpix om den skrivs ut på ett lakan, men ska betraktas på 10 m avstånd. På samma sätt som 1 M pix räcker för utskrift på ett visitkort som ska beses från någon dm.

På något vis är det det mänsliga ögat som sätter begränsningen i kombination med det tänkta betraktningsavståndet.

Sedan har du helt rätt i att en digitalkamerapixel och en filmskannerpixel inte är samma sak. Däremot tror jag inte att man kan hitta någon enkel regel som säger att den ena är x gånger bättre än den andra.
Det var någon som räknade lite på upplösningen som olika filmer har. För att få ut all upplösning ur en finkorning dia behövs ca 4900 på scannern, vilket blir en bild på ca 30MP. Dock är 30MP inte samma som detaljupplösningen, som ligger på högst hälften kanske. Sen tillkommer imperfectioner i scanningen, etc. Samt att man måste beräkna på detaljupplösningen på optiken man använder, etc.

Kort sakt, dom flesta är väldigt nöjda med 6MP på upp till A3. En A3 brukar oftast inte granskas med lupp. Och många gör inte heller regelbundet större förstoringar än A3. Dock så krävs mer desto större man vill ha det, även om det går att interpolera upp så går det bara så långt, så till reklamskyltar är väl fortfarande film och trumscanning vanligast.

RolandM skrev:
Vill formeulera om frågan, hur många pixlar behövs det för att se detaljer på ett givet avstånd.
Man kan mäta upplösning på olika sätt men på 25cm avstånd har ögat en upplösning på cirka 15 linjepar/mm.

Helt sant, det är därför jag helst jämför med en förstoring från ett 35mm neg (som vi alla är vana att se). Det är nog den enda referensen som duger.

Ett bra sätt att testa hur det kommer att se ut är ju att beskära bilden så att du får med motsvarande det som den delen hade blivit på en A4 eller A3 (förklarar dåligt). Till exempel: tag en fjärdedel av bilden och skriv ut på 15*10, då motsvarar det ju hur bilden skulle se ut i A4, eller hur?

Blir mycket billigare och man kan göra en massa testutskrifter. Jag har gjort så med de kameror jag funderar på inför min uppgradering.

Fan Fransson! Du är ju inte dum du!

Däremot måste väl jag klassa mig själv till den skaran eftersom jag ärligen inte tänkt på den lösningen...

Bra grej, mycket bra.

Jag har testat detta sätt att beskära bilden och skriva ut en mindre del men jag har inte haft möjligheten att göra detta med en bild från en digital kamera. men jag får nog ladda ner en sån där testbild och försöka.

Jag har gjort 3x4 meters förstoringar på Canvas från D60-filer. Upplösningen är då 23 dpi, men det ser riktigt bra ut om man inte står allt för nära. =)

Har även beställt en del D60 50x70cm bilder från Colormailer och jag måste säga att jag tycker det blir bättre och skarpare än förstoringar från inscannad film som jag har testat.

23dpi, hehehe det var inte alltför mäktigt. Men å andra sidan så ska man ju stå över 20m ifrån canvasen.. så det ser säkert mkt bra ut från sådana avstånd, som ju är meningen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar