Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stort kan man förstora med en Canon 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Synvillan

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. "Hur stort kan man förstora med en Canon 400d" innan man börjar tappa kvalitè.

Jag har tänkt att trycka en bild på en canvas 175x125 eller större om det går. Men frågan hur bra det kommer att bli. Bilden är tagen med högsta upplösningen med Canon 400d.

Är det någon här fs som har någon erfarenhet av canvas eller större tryck av bild? Vad ska man tänka på innan man skickar iväg bilden?

Tack på förhand.
 
Jag har tänkt att trycka en bild på en canvas 175x125 eller större om det går. Men frågan hur bra det kommer att bli. Bilden är tagen med högsta upplösningen med Canon 400d.

Om du tittar på bildstorleken i ett bildbehandlingsprogram ser du hur stor bilden blir vid ett visst ppi/dpi. Vid utskrifter av bilder bör man ha minst 200 dpi. Mer än 300 är onödigt för ögat kan inte uppfatta en upplösning högre än 300 dpi (droppar per inch). För en 10 mp kamera blir utskriftsstorleken 49 x 33 cm och 200 dpi. Jag vet inte om canvas fungerar med lägre dpi men vid 150 dpi blir storleken 65 x 44 cm.

Vill man skriva ut större bilder i bra kvalité måste man interpolera upp bilden. Man ökar antalet pixlar så att utskriftsstorleken nås med önskat dpi. Det är lätt att göra i ett bildbehandlingsprogram.

Mvh Rolf
 
Vill man skriva ut större bilder i bra kvalité måste man interpolera upp bilden.

Hej!

Vad tillför interpoleringen? Ingen ny information skapas vid interpolering.

Kolla vad som står längst ner på sidan som länkas ovan. Betraktningsavståndet är helt avgörande för vad som krävs. Troligen skall din bild betraktas på lite avstånd och då räcker dina 10Mpix.

/ Jonas
 
Hej!

Vad tillför interpoleringen? Ingen ny information skapas vid interpolering.



/ Jonas

Ingen ny informatinon skapas, men pixlar. Det gör att bilden kan göras större utan att bli pixlig. Betraktningsavståndet måste vara samma annars jämför man päron med äpplen så att säga.

/Rolf
 
Tack för snabba svar. Det har klarnat upp betydligt mer än innan även om det är lite frågetecken.

Efter jag öppnat en bild i cs3 så kollar jag bild storleken och där står det alltid "upplösning 72 pixlar/tum". Är det, det som är ppi:n.

Ursäkta om det verkar korkad fråga. Men jag är ute på helt främmande vatten.
 
Det gör att bilden kan göras större utan att bli pixlig. Betraktningsavståndet måste vara samma annars jämför man päron med äpplen så att säga.

/Rolf

Hej!

Testade nyss och visst har du rätt (interpolerade upp en 100x100-bild till 200x200 med resampling (Lanczos)) och tittade sedan på båda bilderna i fullskärm. Den interpolerade upplevs som snyggare för dessa fall då man ligger på undre DPI-gränsen.)

/ Jonas
 
Efter jag öppnat en bild i cs3 så kollar jag bild storleken och där står det alltid "upplösning 72 pixlar/tum". Är det, det som är ppi:n.

Det är riktigt. När du ändrar ppi måste du komma ihåg att klicka bort markeringen för "ändra bildupplösning" annars ändras bildens antal pixlar i stället.
72 px är den upplösning som skärmen har och är helt ointressant. Ställ bilden på 300 så har du ett normalvärde. Vid utskrift räcker det med 200 px och du ser då att bildens utskriftsstorlek ökar.

Vill du interpolera upp bilden ändrar du till % i stället för pixlar och så markerar du rutan för "ändra bildupplösning". Skriv sedan in 110% och tryck ok. Gör om detta tills bilden är så stor du vill ha den. Gör du det i högre %-tal blir kvalitén sämre.

/Rolf
 
Pja, du står sannolikt ganska långt ifrån bilden när du betraktar den i det formatet.

Jag har aldrig störts av att pixlarna eller upplösningen begränsar det hela.

En skrivare suddar ut de irritationsmoment som man kan sitta och grotta ner sej i på en bildskärm.

/Strmbrg,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.