Annons

Hur stora kan jag skriva ut max från D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hejsan. En snabb fråga angående utskrifter från min D700. jag har fått ett extra fotojobb som jag eventuellt kommer att genomföra inom en framtid. Kunden vill ha porträtt från företaget men också gruppbilder och något/några av desa vill de kunna skriva ut i färg som fototapet ca 3,5 meter höga har de sagt. Det känns spontant som att min D700 inte räcker till där hehe. Har ni någon erfarenhet i att skriva ut de storlekarna med en liknande eller samma kamera?
/Martin.

Enligt photowall.se bör upplösningen vara minst 1 pixel/mm. D700 har 4256 x 2832, vilket blir c:a 4,2*2,8 meter.

Hmm ok då borde det ju faktiskt kunna fungera :D Härligt.
Tackar!
/Martin.

Min erfarenhet är att det går att förstora väldigt, väldigt mycket. Allt handlar om betraktningsavståndet.

Det viktigaste "steget" går från när du inte längre sitter och betraktar bilden på armlängds avstånd; när du inte längre tittar på printen som ett fotografi på pixelnivå.

Jag har gjort grafikväggar till mässmontrar där jag dragit upp bilder från 5DII till 5 meter höjd. Backar man några steg ut från väggen ser det knivskarpt ut. Men om man går riktigt nära så ser det självklart pixligt ut, men i sitt sammanhang på väggen med rimligt avstånd är det ingen som reagerar.

Problemen kommer när man ska göra förstoringar som betraktas nära. Tex om man gör en kraftig delförstoring som trycks i en tidning eller liknande, då är det svårare att trolla bort låg upplösning i kameran. Eller en detaljerad tavla där betraktaren vill gå nära för att hitta intressanta detaljer, då är det också svårt att trolla bort missad upplösning.

Tänk på att skärpan måste sitta riktigt bra, annars ser det sunkigt ut.

Det är flera faktorer som påverkar hur stor förstoring man kaan göra o sedan har det mycket med vad man har för referens ramat.Det som påverkar mest är hur bra bilden är i grunden (skärpemässigt) för att få en riktigt skarp bild o kunna göra en större förstoring krävs
Riktigt skarp optik
Ett motiv som inte är för plottrigt detaljrikt ( en tegelvägg upplevs lätt oskarp tex)
Att bilden verkligen är stadig inte rörelseoskärpa.
Hur mycket upplösning kameran har .
Vilket ISO bilden är tagen på.

Sedan så har vilket media bilden trycks stor betydelse canvas är mer förlåtande än tex ett blankt papper.

Men det som har mest betydelse är vad du har för referens mallar o vad du jämfört med förut själv tycker jag att en 60x80 bild från tex 1ds mark II med 16.7 upplösning var Max om motivet var av normal karaktär. Det finns bra uppförstorings program du kan interpolera i Photoshop stegvis så får du bra resultat men jag tycker att Alien skins blow up är riktigt bra o du kan testa det gratis i två veckor tror jag. Ett tips för att slippa slängs ut pengar på en förstoring är att be labbet ta ut en testa remsa på utsnitt i den storlek du tänkt dig en bra storlek på remsa kan vara 10cm x 60 cm typ då bör du få ett hum om hur bilden kommer bli i den storlek du tänkt dig.

Finns alltid dom som tycker sina bilder som är gjorda från en kamera med kitzoom o 6 milj upplösning är så bra i storlek 70x100 medans jag inte tycker det oftast ;-)
Jag gillar att lägga näsan i bilden nästan studera detaljer på nära håll.

Det är flera faktorer som påverkar hur stor förstoring man kaan göra o sedan har det mycket med vad man har för referens ramat.Det som påverkar mest är hur bra bilden är i grunden (skärpemässigt) för att få en riktigt skarp bild o kunna göra en större förstoring krävs
Riktigt skarp optik
Ett motiv som inte är för plottrigt detaljrikt ( en tegelvägg upplevs lätt oskarp tex)
Att bilden verkligen är stadig inte rörelseoskärpa.
Hur mycket upplösning kameran har .
Vilket ISO bilden är tagen på.

Sedan så har vilket media bilden trycks stor betydelse canvas är mer förlåtande än tex ett blankt papper.

Men det som har mest betydelse är vad du har för referens mallar o vad du jämfört med förut själv tycker jag att en 60x80 bild från tex 1ds mark II med 16.7 upplösning var Max om motivet var av normal karaktär. Det finns bra uppförstorings program du kan interpolera i Photoshop stegvis så får du bra resultat men jag tycker att Alien skins blow up är riktigt bra o du kan testa det gratis i två veckor tror jag. Ett tips för att slippa slängs ut pengar på en förstoring är att be labbet ta ut en testa remsa på utsnitt i den storlek du tänkt dig en bra storlek på remsa kan vara 10cm x 60 cm typ då bör du få ett hum om hur bilden kommer bli i den storlek du tänkt dig.

Finns alltid dom som tycker sina bilder som är gjorda från en kamera med kitzoom o 6 milj upplösning är så bra i storlek 70x100 medans jag inte tycker det oftast ;-)
Jag gillar att lägga näsan i bilden nästan studera detaljer på nära håll.

tackar för svaren. Ja jag mailade dom och gav specifikationerna på min kamera och de sa att det skulle vara ok. I det här jobbet är det faktiskt dom som sköter retushen, vilket är skönt. jag behövde bara skicka i CMYK och så skulle dom kirra resten. Har faktiskt aldrig behövt skicka något i CMYK, men antar att det bara blir till att fota RAW som vanligt och sedan göra om till CMYK och skicka.
/Martin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar