Annons

Hur stor utskrift av 1000x1000 px?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej
Jag fick ett sms från min vän där han frågade hur stor hans bild skulle bli i cm om den är 1000 x 1000 pixlar? Jag har inte så stor erfarenhet av det men sett ändå på några tutorials. Så jag räknade lite med hjälp av Photoshop och gav honom svaret att det skulle bli 8.47 x 8.47 cm, med en upplösning av 300 px/tum.

Har jag givit honom ett korrekt svar?

tips på tumregel: ta bort två nollor på antalet pixlar så får du en ungefärligt värde på hur stor du kan skriva ut bilden (i 254 ppi, vilket brukar räcka) två nollor bort från 1000 blir ju 10 cm.

tips på tumregel: ta bort två nollor på antalet pixlar så får du en ungefärligt värde på hur stor du kan skriva ut bilden (i 254 ppi, vilket brukar räcka) två nollor bort från 1000 blir ju 10 cm.

Utan annan behandling, bör man väl tillägga? Det går ju rätt fint att interpolera fram fullt godtagbara utskrifter större än så!

Per.

har ju tagit ut en 100x70cm från min KM 5D (6 Mp) och fick ett bra resultat, fast då hade jag interpolerat lite i PS först...

allt har med betraktningsavstånd att göra

Utan annan behandling, bör man väl tillägga? Det går ju rätt fint att interpolera fram fullt godtagbara utskrifter större än så!

Per.

Givetvis går det från fall till fall dra upp en del bilder mer än så, men som en generell tumregel så funkar det. Praktiskt när folk ska skicka bilder och inte har photoshop, de kan kolla upplösningen i utforskaren och få reda på vad de räcker till.

Ofta när det ska tryckas/printas bilder så finns det inget raw-original i hög upplösning utan bara en hårt jpegad förlaga som är svår att interpolera.

Tilläggas bör kanske att tipset är mest för de som har noll koll på bildbehandling, de som på daglig basis interpolerar upp 70-100-affischer har ju mycket mer sofistikerade metoder att kolla om en bild räcker eller inte.

Tack för tipset, Jonatan. Det var ju ett snyggt och enkelt sätt att få ett hum om hur stora utskrifter en bild räcker till i "full kvalité"!

Interpolera = förstora?
Har hört det här uttrycket tidigare men vet inte riktigt vad man menar med det.

ökar antalet pixlari efterbehandligen... tex från 6MP till 10Mp
vinsten är att bilden inte blir pixlig men man får inga fler detaljer...

photoshop tex tar alltså och hittar på nya pixlar utifrån de kringliggande pixlarna...

ökar antalet pixlari efterbehandligen... tex från 6MP till 10Mp
vinsten är att bilden inte blir pixlig men man får inga fler detaljer...

photoshop tex tar alltså och hittar på nya pixlar utifrån de kringliggande pixlarna...

Det betyder bara att pixlarna omsamplas, och det gäller både nedåt som uppåt. Sen finns det olika interpoleringsfunktioner för detta, vissa mer och mindre lämpliga för förstoring och förminskning. Dom använder olika algoritmer för hur varje ny pixel ska skapas vid ned eller uppsampling. Bicubic sharper är den metoden som föreslås att användas vid nedsampling, bicubic smoother vid uppsampling och fractal vid extrem uppsampling. Sen finns givetvis ett antal undantag som bekräftar regeln att det inte finns nånting som är rätt eller fel för alla bilder vad gäller detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar