Jag får se vad jag gör. Först och främst måste jag hitta en ramverkstad som gör detta och jag har inte hittat någon än. Sen måste jag bestämma pris vilket inte är lätt. Sen måste ju kunden fortfarande vilja köpa. angående priset på 70x100. att räkna ut vad kameran har kostat och mjukvaran och så känns överkurs.
Har inte sagt att du skall sitta och bokstavligen räkna på de olika variablerna, men om du leker med tanken på hur mycket tid och pengar du lagt ner/ut för att ta fram den här bilden, så tycker jag att du skall klämma till lite grann, men gå på din egen magkänsla. Om du upplever att 1 500:- utöver materialkostnad är rätt nivå att lägga sig på, då är det rätt nivå att lägga sig på.
Dessutom, skall du ha en ram som gör bilden rättvisa och att välja ut en sådan, för att inte tala om vad den kommer att kosta, är också saker du måste väga in. Skall bilden tryckas på papper, kanske den skall monteras i en passepartout, (vilket sannolikt blir snyggast, IMHO), så tillkommer det ytterligare kostnader. Du måste tänka på att bilden är bara en del i det hela, inramningen/presentationen är
minst lika viktig.
Själv tycker jag att 5 000:- är en skälig ersättning, dels för att kunden (under förusättning att han/hon/hen är villig att betala), får en känsla av att det faktiskt är något exklusivt han/hon/hen får. Lägger du dig på en för låg nivå förmedlar du bara känslan av att det är "billigt" om du förstår vad jag menar.
inte för att jag inte vill tjäna pengar på detta men jag måste inte leva på det. tänkte att det var enklast att bara lägga på tex 1500kr utöver materialkostnad. känns mycket lättare.
Det handlar inte bara om huruvida man skall leva på det eller inte, utan om ett erkännande för den egna prestationen. Om kunden tycker att det är för dyrt, kan väl vederbörande gå ut och ta bilden själv, så får han/hon/hen se hur lätt det är att ta just en sådan bild, med allt efterarbete det innebär.För att inte tala om all urtustning som krävs.
Nej, priset måste spegla ett erkännande för den egna prestationen och återigen, 5 000:- tycker jag är en lämplig nivå att lägga sig på, all inclusive, IMHO.