Annons

Stor utskrift 1,5x2 meter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får se vad jag gör. Först och främst måste jag hitta en ramverkstad som gör detta och jag har inte hittat någon än. Sen måste jag bestämma pris vilket inte är lätt. Sen måste ju kunden fortfarande vilja köpa.

angående priset på 70x100. att räkna ut vad kameran har kostat och mjukvaran och så känns överkurs. inte för att jag inte vill tjäna pengar på detta men jag måste inte leva på det. tänkte att det var enklast att bara lägga på tex 1500kr utöver materialkostnad. känns mycket lättare.

Gör det enkelt för dig. Ta betalt per timme förutom för din bild som är en engångskostnad.
Tiden kallar du projektledning och materialet faktorer du netto.
Tiden du lägger ner specar du som projektledning, redigering, kontakt med leverantörer osv.
Att ta ut en marginal på en leverantörskostnad anser jag som en dålig metod om det inte är så att man har stora rabatter. Då kan man använda deras listpriser och tjäna en hacka. Det vill säga hantverkarsvängen.

Att kräva betalt för sin tid och ens utrustning är det mest ärliga och man skall inte vara blyg.
Du bör ha en ersättning för din tid som är på minst 500 Kr/timme plus moms.
Han vill ha något udda. Du kan leverera. Vänder han sig till en etablerad firma så lär de inte nöja sig med 500 kr per nerlagd timme.

Jag får se vad jag gör. Först och främst måste jag hitta en ramverkstad som gör detta och jag har inte hittat någon än. Sen måste jag bestämma pris vilket inte är lätt. Sen måste ju kunden fortfarande vilja köpa. angående priset på 70x100. att räkna ut vad kameran har kostat och mjukvaran och så känns överkurs.
Har inte sagt att du skall sitta och bokstavligen räkna på de olika variablerna, men om du leker med tanken på hur mycket tid och pengar du lagt ner/ut för att ta fram den här bilden, så tycker jag att du skall klämma till lite grann, men gå på din egen magkänsla. Om du upplever att 1 500:- utöver materialkostnad är rätt nivå att lägga sig på, då är det rätt nivå att lägga sig på.

Dessutom, skall du ha en ram som gör bilden rättvisa och att välja ut en sådan, för att inte tala om vad den kommer att kosta, är också saker du måste väga in. Skall bilden tryckas på papper, kanske den skall monteras i en passepartout, (vilket sannolikt blir snyggast, IMHO), så tillkommer det ytterligare kostnader. Du måste tänka på att bilden är bara en del i det hela, inramningen/presentationen är minst lika viktig.

Själv tycker jag att 5 000:- är en skälig ersättning, dels för att kunden (under förusättning att han/hon/hen är villig att betala), får en känsla av att det faktiskt är något exklusivt han/hon/hen får. Lägger du dig på en för låg nivå förmedlar du bara känslan av att det är "billigt" om du förstår vad jag menar.
inte för att jag inte vill tjäna pengar på detta men jag måste inte leva på det. tänkte att det var enklast att bara lägga på tex 1500kr utöver materialkostnad. känns mycket lättare.
Det handlar inte bara om huruvida man skall leva på det eller inte, utan om ett erkännande för den egna prestationen. Om kunden tycker att det är för dyrt, kan väl vederbörande gå ut och ta bilden själv, så får han/hon/hen se hur lätt det är att ta just en sådan bild, med allt efterarbete det innebär.För att inte tala om all urtustning som krävs.

Nej, priset måste spegla ett erkännande för den egna prestationen och återigen, 5 000:- tycker jag är en lämplig nivå att lägga sig på, all inclusive, IMHO.

Jo så klart. Vill han gärna ha bilden så stor så får han ju det. Men inte säkert han förstår hur bilden kommer bli när den är så stor. Och även om han betalar i förskott så kanske han inte alls blir nöjd när han får den. Vad händer då när han säger att han absolut inte vill ha den. antigen ta tillbaka tavlan och ge honom pengarna och kunden blir nöjd men jag sitter med en gigantisk tavla som är värdelös samt har massa pengar förlorade.

Eller bara ignorera vad kunden säger och spendera pengarna.

Sistnämnda skulle jag inte vara bekväm med faktiskt. han lär ju inte ge mig goda vitsord efteråt och det är extra viktigt när man bor i ett litet samhälle som jag gör.

förresten. vad skulle ni ta betalt för en canvas i storlek 70x100cm?

kostnaden med 40mm kilram är 1366kr på crimson samt 220kr frakt. så ca 1600kr går materialet på. Hur mycket påslag kan man göra utan att skämmas?
Tror att du utan vidare kan ta 4000 kr inkl moms för en 70x100 canvas utan att skämmas. Det är inte bara materialkostnaden du tar betalt för utan också kostnaden för din utrustning, din tid och dina resor för att få bilden. Naturligt vis mer om du säljer till storstan typ Stockholm de de är beredda att betala mer.

Jag får se vad jag gör. Först och främst måste jag hitta en ramverkstad som gör detta och jag har inte hittat någon än.
I Karlstad finns en bra rammakare, som jag har arbetat med inför en större utställning. Om du vill, kan jag leta reda på hans adress.

Sen måste jag bestämma pris vilket inte är lätt. Sen måste ju kunden fortfarande vilja köpa.

angående priset på 70x100. att räkna ut vad kameran har kostat och mjukvaran och så känns överkurs. inte för att jag inte vill tjäna pengar på detta men jag måste inte leva på det. tänkte att det var enklast att bara lägga på tex 1500kr utöver materialkostnad. känns mycket lättare.
5000 kr för en canvas i denna storlek låter för mig väldigt billigt. Finns ingen anledning att undervärdera ditt arbete. Om du lägger dig så lågt signalerar du till köparen att din bild inte är så viktig. Jag skulle föreslå att du säger 15000 kr (fortfarande billigt) och visar att du är öppen för en förhandling.

Han sa att han egentligen ville ha mycket större och tackade för sig.

hur hade ni gjort? jag har ju ingen lust att sälja en för stor bild till honom som han kanske inte blir nöjd med. visst är det kul att sälja men jag vill inte sälja skit heller liksom.

Om han nu vill ha en bild i den storleken så är det ju hans beslut. Svårt för dig att förstå varför han vill ha en bild i den storleken. Sedan kan du ju kolla en liten testbild och se om kvaliteten på bilden i den storleken är något som du står för. Men håller bildkvaliteten och han fortfarande vill ha en bild i denna storlek, då förstår jag inte varför du ska invändningar mot hans beslut.

Det enda jag skulle göra är att ta fram en skiva i den storlek som han vill ha bilden i och sedan visa honom den på plats. Om han då fortfarande tycker det är OK, så har du gjort så mycket som du kan göra.

Hej stefan. Ja leta gärna reda på numret till personen i karlstad som håller på med ramar.

15000kr för en canvas 70x100cm? Jag har väldigt svårt att tro att någon privatperson skulle köpa en tavla så dyrt från en helt okänd hobbyfotograf.
Det priset låter helt orimligt för mig. Inte ens "riktiga" konstnärer som målar tavlor säljer ju sina verk för det priset. kolla på fineartamerica.

Jag la ihop materialkostnad och frakt och sen la på 1500kr som skulle gå till mig.
prislappen hamnade på 3200kr känns som att folk som regel inte är villig för att betala för tavlor.

många tycker det är dyrt när jag säger att jag tar 850kr för en inramad bild på 30x40cm

Hej stefan. Ja leta gärna reda på numret till personen i karlstad som håller på med ramar.

15000kr för en canvas 70x100cm? Jag har väldigt svårt att tro att någon privatperson skulle köpa en tavla så dyrt från en helt okänd hobbyfotograf.
Det priset låter helt orimligt för mig. Inte ens "riktiga" konstnärer som målar tavlor säljer ju sina verk för det priset. kolla på fineartamerica.

Jag la ihop materialkostnad och frakt och sen la på 1500kr som skulle gå till mig.
prislappen hamnade på 3200kr känns som att folk som regel inte är villig för att betala för tavlor.

många tycker det är dyrt när jag säger att jag tar 850kr för en inramad bild på 30x40cm

De fotografer vi arbetar med säljer sina bilder i den storleken från 25000 upp mot 150000 kr. Visst är det fråga om en investering när man köper en bild för 150000 kr. Men jag tycker fortfarande du ska undervärdera dig och dina bilder. 1500 kr för allt det arbete du lagt ner på att ta fram den bilden låter mycket lite.

De fotografer vi arbetar med säljer sina bilder i den storleken från 25000 upp mot 150000 kr. Visst är det fråga om en investering när man köper en bild för 150000 kr. Men jag tycker fortfarande du ska undervärdera dig och dina bilder. 1500 kr för allt det arbete du lagt ner på att ta fram den bilden låter mycket lite.

vem är dessa fotografer och vem är kunderna? Jag vill gärna komma i kontakt med dom kunderna i så fall :)

Jo jag har hört det förr och det är säkert alldeles rätt att inte sätta ett för lågt pris. Men om folk tycker att 850kr är för dyrt. Vad tror du då dom tycker att 15000kr är :)

känns att jag hellre säljer något för ett billigt pris än inget alls liksom.

Men är det någon här som vill köpa mina bilder dyrt så är ni mer än välkomna att höra av er :)

Jo jag har hört det förr och det är säkert alldeles rätt att inte sätta ett för lågt pris. Men om folk tycker att 850kr är för dyrt. Vad tror du då dom tycker att 15000kr är :)

känns att jag hellre säljer något för ett billigt pris än inget alls liksom.

Men är det någon här som vill köpa mina bilder dyrt så är ni mer än välkomna att höra av er :)
Får jag då upplysa dig (som jämförelse) att Vincent Van Gogh inte sålde en enda tavla under sin livstid (om man inte räknar den enda tavla som hans bror anonymt köpte), Vad dom nu klubbas för på en auktion kan du själv kanske dra dig till minnes. Dessutom tror jag inte att de fotografer som Stefan refererar till, började på 15 000 :- men kanske på 5 000 :- ? ;).

Dessutom och vad som är viktigt i sammanhanget; dom som faktiskt är beredda att betala 15 000:- (eller mer) för en bild, ser det som en investering, precis som vilket konstverk som helst. Du är förhållandevis ung och vem vet vad den bilden du säljer idag för låt oss säga 5 000:- är värd om 15 år ?

Mattias Klum klev in på National Geographic utan någon som helst akademisk bakgrund i ryggen och presenterade en uppsättning bilder. Vad han nu befinner sig inom fotografins värld, känner du sannolikt till.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto