Annons

Hur stor skillnad gör ett enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
I helgen som gick så var jag med om att fota ett barndop vilket förstås var trevligt. Det var inte riktigt önskvärt att använda blixt så det blev rätt så höga ISO-tal (3200) för att slippa alltför oskarpa bilder. Största problemet var inte att motiven rörde på sig, de stod mest stilla, utan att att jag inte alltid kunde hålla kameran tillräckligt stabilt med de slutartider som blev. Jag använde mest mitt fasta 100/2 på min 60D och då vill man ju inte gärna ha slutartider ned mot 1/60s. Visst är ISO 3200 numera någorlunda användbart men lägre ISO är ju ändå önskvärt i min värld.

Så nu till min fråga. Om jag köper ett enbensstativ (vill fortfarande kunna röra mig i lokalen någorlunda lätt och även slippa bära tunga grejer), hur mycket mer ger det i stabilitet jämfört med att hålla kameran med bara händerna? Kan man fota t.ex. med 1/15s slutartid bara motivet håller sig stilla?

Det stativ jag tittar mest på just nu är detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380195 Då tänker jag mig att jag även behöver tilthuvudet, eller?

Jag har försökt leta information i forumet men har antingen inte tekniken inne eller så ges inte de svar som jag önskar. Jag kommer inte kunna köpa ett nytt objektiv med stabilisering och är egentligen inte heller intresserad av att byta ut mina fasta objektiv (35/2, 50/1.4 och 100/2) till en zoom. Vore mycket tacksam för svar!
 
Stöd är alltid bättre än utan stöd. Kan du inte stödja dig mot ett mast föremål i lokalen (vägg, stolpe, stolsrad etc.) är enbensstativet klart användbart. Jag använder dock bara mitt enbensstativ till min 120-300/2.8 OS för att den är så tung att hålla längre stunder, t.ex. under ett sportevenemang. Min fasta 105/2.8 VR använder jag nästan alltid handhållen, men å andra sidan har den bildstabilisering.
 
Min fasta 105/2.8 VR använder jag nästan alltid handhållen, men å andra sidan har den bildstabilisering.

Ja och bildstabiliseringen är god upp till ca 4-5 steg? ;)
Tror att med enbensstativ så bör man kunna komma undan med 2-3 steg.

1/15s på 100/2.0? Mja t.o.m med bilstabilisering så blir den procentuella delen av skarpa bilder ganska liten. Men visst kan man få skarpa bilder med dom slutarhastigheterna.

Dock tror jag det inte är så många som klarar vara så stilla på 1/15s att det blir skarpt. Då är det bättre med ISO6400 och brus!

/Stefan
 
I helgen som gick så var jag med om att fota ett barndop vilket förstås var trevligt. Det var inte riktigt önskvärt att använda blixt så det blev rätt så höga ISO-tal (3200) för att slippa alltför oskarpa bilder. Största problemet var inte att motiven rörde på sig, de stod mest stilla, utan att att jag inte alltid kunde hålla kameran tillräckligt stabilt med de slutartider som blev. Jag använde mest mitt fasta 100/2 på min 60D och då vill man ju inte gärna ha slutartider ned mot 1/60s. Visst är ISO 3200 numera någorlunda användbart men lägre ISO är ju ändå önskvärt i min värld.

Så nu till min fråga. Om jag köper ett enbensstativ (vill fortfarande kunna röra mig i lokalen någorlunda lätt och även slippa bära tunga grejer), hur mycket mer ger det i stabilitet jämfört med att hålla kameran med bara händerna? Kan man fota t.ex. med 1/15s slutartid bara motivet håller sig stilla?

Det stativ jag tittar mest på just nu är detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380195 Då tänker jag mig att jag även behöver tilthuvudet, eller?

Jag har försökt leta information i forumet men har antingen inte tekniken inne eller så ges inte de svar som jag önskar. Jag kommer inte kunna köpa ett nytt objektiv med stabilisering och är egentligen inte heller intresserad av att byta ut mina fasta objektiv (35/2, 50/1.4 och 100/2) till en zoom. Vore mycket tacksam för svar!

Även med enbent är det bra att luta t ex axeln mot något stadigt så inte kroppen svajar. Det är ett stort problem, man står inte stilla även om man tror det. Är också bra att ha stöd i sidled för främre delen av ett längre tele, den hand som håller där. Det gäller att ut och öva. Ett billigt enbent duger gott. Välj ett som är långt. Jag grunnar på om det inte vore bra med en lite hård bönkudde i toppen att lägga objektivet på. Alltså inget tilthuvud överst. En enklare lösning skulle säkert fungera. I macrosammanhang har jag en rem, "nyckelrem" och snor in vänster handled och låter armen hänga i remmen samtidigt som man har kontroll över fokusringen. Det finns ju möjlighet här att vara kreativ. Väldigt bra är att sitta och använda enbent. Det går nog inte att lova att du med enbent kan klara si eller så långa tider, men prova och ÖVA!//K
 
Intressanta åsikter allihop! Jag är egentligen främst ute efter att få klarhet i om ett enbensstativ kan ge några extra steg och efter vad jag kan läsa av era inlägg så är det så. Det gäller förstås i andra sammanhang än vid foto av rörliga motiv.

Vad innebär ett "billigt" stativ i er värld, är det det jag länkade till eller skulle detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=USL50 också fungera.

Jag är inte så lång, så ett långt stativ är inget måste. Karl menade att jag skulle skippa tilthuvud, vad anser ni andra?

Visst kommer jag att öva, det gör jag ju med mina andra kameragrejer, frågan var väl bara om det överhuvudtaget skulle vara idé att köpa en monopod att börja öva med. :)
 
Jojo

Såg en som använde en jojo den varianten som skidåkare har till liftkort.
Han montera fast den ena änden av jojo i stativ gängan på kameran och den andra ställde han sig på.
På detta sätt kunde han gå ner några steg i tid + väger inget och tar ingen plats.
 
Spana in hur folk som tävlar i skytte gör, tex SARA som man lärde sig i lumpen, ställning, andning, riktning och avfyrning. Det är ju samma sak med foto, man ska vara stabil, lugn, bygga upp bilden och trycka av mjukt. Står man och flåsar/svajar och knycker när man trycker på knappen så blir det suddiga bilder, men med rätt teknik så höjer man antalet keepers markant!
 
Hej, Velbon RUP L43 kör jag med, då får man med ett huvud på en gång för en rimlig peng.

Tänkt att bl.a fota flygshower med, och då vill jag kunna röra mig i höjdled, och få hjälp att hålla sakerna stadigt i luften i flera timmar.

Kört lite med det på några shower, då kunde jag sitta i bänkraden med stativet framför mig, samt vid någar tillfällen skicka upp kameran i luften, över huvudet på folk, o ta med fjärrutlösare eller 2 sek timer! Fungerade riktigt bra.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10203757

Köpt mina på Media Markt, ungefär samma pris.

Det jag saknar är en platta med snabbfäste, klart värt annars att köpa Velbon L40 och samma platta/huvud som du har till ditt vanliga stativ tänkte jag, för att kunna byta snabbt.

/Leif
 
Intressanta åsikter allihop! Jag är egentligen främst ute efter att få klarhet i om ett enbensstativ kan ge några extra steg och efter vad jag kan läsa av era inlägg så är det så. Det gäller förstås i andra sammanhang än vid foto av rörliga motiv.

Vad innebär ett "billigt" stativ i er värld, är det det jag länkade till eller skulle detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=USL50 också fungera.

Jag är inte så lång, så ett långt stativ är inget måste. Karl menade att jag skulle skippa tilthuvud, vad anser ni andra?

Visst kommer jag att öva, det gör jag ju med mina andra kameragrejer, frågan var väl bara om det överhuvudtaget skulle vara idé att köpa en monopod att börja öva med. :)

Enbenare och skakreducering ger nog ungefär lika mycket, upp till 3 steg,
beror på vem du frågar...
Du tar antagligen skarpt på 1/125s med 100mm, så med tre steg blir det 1/30s.
I kyrkan blir nog det nog en hel del skarpa bilder på 1/30s,
Var på ett bröllop på 90talet, om jag minns rätt så blev det en del bra
bilder, 400iso - 85mm ca - f2 - 1/30s, troligen utan enbenare.

Nej, Karl menade nog inte riktigt det, tilthuvud med snabbplatta är bra.
Naturligtvis ska stativet vara tillräckligt högt, men även lågt oxå
så den inte skrapar i tex trappor, gärna lätt oxå.
 
Sen är en enbenare bra även i "luften", den stabiliserar lite.
Med fjärr kan du även "vifta runt" med stativet.
 
Jag ska nog testa den billigaste varianten ni tipsade om med snöre och tyngd vid tillfälle :) , men inköp av enbensstativ kommer det också att bli, nu ska jag bara bestämma vilket. Det kommer att inhandlas på Cyberphoto eftersom jag slipper fraktkostnaden genom att hämta i lagershopen. Vilket av de som finns där ska jag köpa och varför?

Blir lite fundersam över hur Bo Erik egentligen fotar när du "viftar runt" med stativet. ;) Får för mig att andra fotgrafer och åskådare inte blir så nöjda. :)
 
Jag använder en liten kulled till mitt enbensstativ. Då kan jag luta stativet framåt (placerar stativfoten en halvmeter framför mina fötter), ställa mig bredbent och lägga lite vikt på stativet/kameran (jag lutar mig mot stativet kan man säga). Då utgör mina egna ben två stödpunkter och det lutande stativet den tredje. Det blir som ett trebent stativ. Kulleden (jag har en med ställbar tröghet) är då nödvändig för att rikta kameran mot motivet. Detta fungerar väldigt bra för liggande bilder, stående format fungerar inte alls med den här metoden eftersom kamerans tyngdpunkt ligger utanför "stativ-axeln".

Det blir stabilare med den här metoden än att bara hålla stativet rakt upp då man inte svajar i sidled (men se upp med halt underlag).
 
Stabilitet

Ett gammalt beprövat knep bland skyttar är två starköl, för att bli stadig på handen. Nackdelen är att man behöver pinka oftare, då man samtidigt får en hämning av det antidiuretiska hormonet. Kanske bättre med skarpa bilder mellan pinkturerna? Du avgör själv.
 
Ett gammalt beprövat knep bland skyttar är två starköl, för att bli stadig på handen. Nackdelen är att man behöver pinka oftare, då man samtidigt får en hämning av det antidiuretiska hormonet. Kanske bättre med skarpa bilder mellan pinkturerna? Du avgör själv.

Eftersom jag aldrig har druckit alkohol (har inga planer på att göra det heller) så skulle jag nog bli mer vinglig av den metoden. :)
 
Jag använder en liten kulled till mitt enbensstativ. Då kan jag luta stativet framåt (placerar stativfoten en halvmeter framför mina fötter), ställa mig bredbent och lägga lite vikt på stativet/kameran (jag lutar mig mot stativet kan man säga). Då utgör mina egna ben två stödpunkter och det lutande stativet den tredje. Det blir som ett trebent stativ. Kulleden (jag har en med ställbar tröghet) är då nödvändig för att rikta kameran mot motivet. Detta fungerar väldigt bra för liggande bilder, stående format fungerar inte alls med den här metoden eftersom kamerans tyngdpunkt ligger utanför "stativ-axeln".

Det blir stabilare med den här metoden än att bara hålla stativet rakt upp då man inte svajar i sidled (men se upp med halt underlag).

Jo, jag har läst några olika förslag på den varianten så jag lär testa det när jag har gjort mitt köp.
 
Du kan köpa en starköl och hälla i enbenaren,
då blir det stadigare.

Kanske stadigare men helt klart tyngre och bra mycket kladdigare också. Förmodligen svårt att sälja vidare om så skulle vara. ;) Jag satsar hellre på SARA-metoden.

-----

Tidigare nämndes förslaget att fästa ett snöre i stativfästet i kameran. Hur gör man det om man inte har en snabbplatta eller liknande att sätta fast snöret i?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.