Från en som faktiskt har bytt från just 400D till 760D:
Live View rockar, slippa ligga på mage är verkligen utmärkt. Använder det inte superofta eftersom jag är van att titta i sökaren (efter 15 år med en gammal spotmatic och nio med en 400D) men mycket trevlig funktion. Dock något du får med alla modeller som har helt artikulerad touch-screen.
Sensorn har bättre mörkerseende.
Exempel ISO3200 härom kvällen. Notera att det mesta av grynigheten är pga underexponerat original - vill visa att du inte kommer undan brusfritt med APS-c. Dock mycket bättre än 400D som brusar som niagarafallen över ISO400.
Det betyder dock att du har lite bättre dynamic range och kan plocka fram mer ur skuggor när du 'framkallar' från RAW.
Ratten på baksidan av 760D är tipptopp. På din 400D hanterar du EV+/- med små knappar uppe till höger - man vänjer sig, men det är opraktiskt.
SD-kort. Jag är inte ett fan av compact flash. Uppskattar
760D teknisk spec påstår förresten 440 exponeringar på ett batteri. Jag tar inte ofta så många bilder på en gång men det har hänt vid två tillfällen. Båda gångerna har jag tagit ca 900 exponeringar på samma batteri. Alltid ett extra med mig och aldrig bytt under en session. Notera dock att jag inte använder live view mycket, nästan aldrig kör video, sällan kollar igenom tagna bilder mer än någon halvminut i taget och aldrig använder wifi.
Exempel på vad andra fotat med 400D och olika gluggar.
Massa pixlar att leka med i photoshop. Fler pixlar inte nödvändigtvis fantastiskt, en större sensor vinner nästan alltid men fler mp är fint när man vill
dra i spakarna istället för att köra HDR.
Canons egen 18-135 IS STM är fantastisk, om du hittar ett paketpris.
Exempel IQ 18mm och
exempel 135mm. Fantastisk närgräns. Tyst, snabb att fokusera. Trodde gluggen var trasig, det hördes ingenting.
Mer av nyare optik:
10-18 IS STM, oväntat skarp i kanterna och även den helt tyst.
50mm 1.8 STM. Bättre närgräns än gamla nifty-fifty (plastic fantastic) och
samma bildkvalitet. Metall istället för plast i kopplingen till kameran (dock så lätta linser att plasten på den gamla aldrig irriterat eller kännts riskablel, begriper inte hur folk lyckas ha sönder sina gluggar). Det här är dock en annan, billigare typ av STM som låter massor...jämfört med mina två andra STM. Jämfört med gamla 50 1.8 låter den inte mycket =)
Fördelen med en 1300D, 100D, 760D osv är att kamerahusen är relativt små. Jag cyklar en hel del och lånar ibland en 5dmk2. Den är jämförelsevis helt otymplig. Helt enkelt jobbig att släpa på. Fantastisk kamera men inte vidare mobil. Vill du ha fullformat senare, kolla på smidigare lösningar.
Grundläggande foto-info fint illustrerad.