Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor kan det bli?

Produkter
(logga in för att koppla)

sQin

Ny medlem
Jag skulle vilja ha en bild på väggen. En som jag själv tagit, såklart. Men jag hittar ingen information på nätet så jag undra om ni proffs vet.

Tex. Min kamera har 7.1 megapixels.
Hur mycket kan man dra ut en sån bild? Max?

Behöver jag mera megapixels eller går det med mindre också?

Jag vet att det går att göra hyffsat stort med en småbildskamera alt. mellanformatskamera (vilket jag inte har). Men hur stor kan jag göra en bild med småbildskamera?

Tips på vad jag ska tänka på och vad jag behöver, all information är välkommet! Finns det tabell för sådant?

Tack.
 
Såg i somras en bild fotad med småbildskamera och Tri-X (tror jag) som hängde på en byggnadsställning. Den var väl ca 6x10m på någon slags canvasduk. Förmodligen scannad och digitaliserad. Hur det ser ut med en digital 7.1 MP-kamera vågar jag inte säga men Tri-X bilden funkade bra.
 
Bilden skulle hängas på vägg i ett rum, alltså med begränsat betraktningsavstånd. Om det blir pixligt (om man nu inte gillar det) vid jätteförstoring så ser man ju det tydligare i ett vanligt rum där man inte kan backa som man vill. Kornigheten i den stora bilden jag refererade till förut störde inte alls utan var mera som en estetiskt förskönande faktor i bildupplevelsen.
 
Vilken typ av bild är ju också något att ta med i beräkningen? En rent estetisk naturlandskapsbild passar kanske inte att förstoras upp jättemycket så att korn/pixlar/brus syns medan en rå actionbild från en rock-konsert istället kan vinna på större format där kornigheten syns.
 
En tummregel är att från en kamera med 6-8 MP så kan en bild skrivas ut i A4 med 300dpi och A3 med 200dpi. Men det beror också på hur bra optik din kamera har om det nu är en med fast optik som jag förstår.
 
Hur stor man kan göra en bild beror lite på vad man accepterar, för man borde väll kunna se en bild så som en mosaik där var pixel är en liten platta med valfri storlek. Har man då 786432 st plattor som är 1x1 cm så borde man får fram en bild som är 10,24m x 7,68m om man utgår från en bild som är 1024x768 pixels stor. För en mosaik skulle detta vara ganska bra och man skulle ganska lätt se vad en sådan mosaik föreställer på ganska nära håll, men sedan är det upp till var och en att avgöra vad man tycker är bra kvalitet.

De stora bilder som jag har sett på stan ser briljanta ut från långt håll, men närmre är de inte så bra. Så ju större man gör bilden desto större betraktningsavstånd bör man räkna med om man inte vill se pixlar. Så där med borde ett högre megapixeltal (med en bra kamera) vara bättre om man vill göra stora utskrivrer som ser bra ut på nära håll.
 
Senast ändrad:
jag har tagit ut bilder på 70x50cm från min Konica Minolta 5D med "endast" 6 MP
Det blir ett bra resultat, man står ju inte med näsan 10 cm från bilden
 
Gurra G skrev:
jag har tagit ut bilder på 70x50cm från min Konica Minolta 5D med "endast" 6 MP
Det blir ett bra resultat, man står ju inte med näsan 10 cm från bilden

Då kan man alltså ha en nikon D2x till reklambilder för att smycka busskurer och affärsväggar?

Men till naturbilder är det väl inte så lyckat bland buskar och snår, eller vad? Om det ska vara stora planscher menar jag. Då måste man väl upp till 17-20 MP.
 
Detta om upplösningen duger kan ju var och en pröva utan att ha tillgång till stora utskrifter!

Om du vill pröva om din 6MP-kamera duger till A3 är det ju bara att skriva ut halva bilden på A4 och titta på den från avsett avstånd. Vill man kolla om den duger till en busskur, tar man motsvarande liten del och skriver ut på A4 (eller något annat formatförhållande, förstås).

Man måste ofta korrigera samplingen förstås, när man förstorar ordentligt.

Per.
 
1 meter bred är inga problem med din 7,1mp kamera, dock måste bilden interpoleras och skärpas upp i ett bildbehandlinsprogram typ Photoshop. Riktigt bra blir det om nu bilden är skarp förstås.
 
U-Lund skrev:
Då kan man alltså ha en nikon D2x till reklambilder för att smycka busskurer och affärsväggar?

Men till naturbilder är det väl inte så lyckat bland buskar och snår, eller vad? Om det ska vara stora planscher menar jag. Då måste man väl upp till 17-20 MP.
Inga problem med flera meter stora förstoringar från en D2x med bra optik.
 
Annan möjlighet...

Om du inte är ute efter det där knivskarpa, totalt verklighetstrogna, så finns Rasterbator.
Raterbators hemsida
Med den nedladdade programvaran så kan du skapa i princip gränslöst stora (men hårt rastrerade) utskrifter av dina bilder.

/Pär
 
Hej
Att göra en fototapet på typ 2,5 x 3.5 meter av ett foto från en 4-5 mp kamera är inga problem. Kostar ca 500 kr/kvm. Tryckeriet sköter interpolering och anpassning. Man kan beställa hos dom flesta tapetbutiker (TT återförsäljare).
 
U-Lund skrev:
Då kan man alltså ha en nikon D2x till reklambilder för att smycka busskurer och affärsväggar?

Men till naturbilder är det väl inte så lyckat bland buskar och snår, eller vad? Om det ska vara stora planscher menar jag. Då måste man väl upp till 17-20 MP.

Man ska inte stirra sig blind på DPI och räkna på små prickar per inch i all evighet.
Allt jag vet, DPI hit eller dit, är att de bilder jag har tagit ut ser bra ut, oavsett vad teorin säger.

Och ja, de är naturbilder, två av dom är dessa
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/983595.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1023359.htm?set=lp
 
Hur stora papper finns det?

På vilket avstånd ska du titta på bilden?

Hur ska bilden uppfattas?

Egen erfarenhet säger mig att 5 Mpixel utan problem ger bilder 70x50 cm.
 
Ju längre betraktningsavstånd, desto lägre PPI kan man använda.

Ett ganska pragmatiskt förhållningssätt är att om man har ca 8 megapixel så räcker det till i princip hur stora förstoringar som helst.
 
Intressanta svar. Jag ska sluta lyssna på teknikredaktörer i fototidningar för dom tycks sitta med mikroskop i stället för lupp när de granskar resultat.

Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.