Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor bild kan vi få?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aureola

Medlem
Hej på er fotoproffs,
Jag har fått i uppdrag att fota en bild som ska upp i rätt så stort format, men min kamera fotar i max 10 Mpixel.
Vi kollade lite på moderskeppet.se igår och där stod det att med 10 Mpixel kan vi få ut en okej bild på 50x70, vilket är alldeles för litet.... 120 x 90 hade jag kanske tänkt mig.

Nu kommer motivet att vara lite speciellt; det ska vara en svartvit bild, hög kontrast, lite kornig och lite "trashy" eller hur man ska säga. Så frågan är om vi kan fuska lite och offra lite kvalitet för storlekens skull - vill dock inte tappa djup i bilden, proportioner, blänk osv...

Någon som har någon idé? Trodde faktiskt inte att jag skulle vara begränsad till 50x70 med 10 milj pixlar.

Nejdå, det är bara att dra på. Allt beroende på vilken kvalité som efterfrågas. På större printar räcker 200DPI långt (pga ökat betrakningsavstånd).

Sedan är det bara att ange önskat mått. Jag har gjort 50x70 från en 6MP kamera utan problem. Har gjort en Canvas 90x60 från 8MP utan problem.

Vad kan du förvänta dig för betraktningsavstånd?

Titta nära på stortavlorna på stan så ser du att man mycket väl kan göra stora förstoringar utan miljarder bildpunkter.

Per.

120 x 90 är inga problem från en 10mp kamera, givetvis måste den i i Photoshop och interpoleras och skärpas upp. Viktigt är också att bilden är riktigt skarp från början.

Tack för alla svar! :)
Tänkte väl att det inte skulle vara några större problem.

Vad innebär interpolera i Photoshop? Det tror jag aldrig jag har gjort.

interpolera betyder att man ökar upplösningen, lägger till artificiella pixlar. om bilden är t ex 1000 pixlar bred kan man interpolera upp den att bli t ex 1500 pixlar bred. givetvis blir det en liten försämring av kvalitén, man kan ju inte plocka fram något som inte finns från början.

du gör det genom att i photoshop välja storlek på bild och kryssa i rutan ändra bildstorlek (tror jag den heter)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar