Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte till bilden..

Produkter
(logga in för att koppla)
Det håller jag inte med om, man får massa "versioner" av motivet, inte en rörelseoskärpt bild.

Möjligen om man tar riktigt många men då tycker jag man förlorar skärpa i övrig bild.

Ett exempel från verkligheten. Jag tog ett antal bilder vid f/8, 1/30s, ISO 100, valde ut 8 skarpa bilder och la ihop dem i PS, med auto alignment på.

Det blir i princip samma sak som 1/4s, fast istället för att tiden är kontinuerlig så får man 8 kortare tidsbitar utspridda över en längre tid.

Jag har tagit många bilder både med ND-filter och genom att lägga ihop ett antal bilder. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad.

PS auto alignment är så bra att det tom går att få bra resultat handhållet, särskilt man använder ett objektiv med skakningsreducering (i mitt fall Tamron 15-30/2.8).
 
Ett exempel från verkligheten. Jag tog ett antal bilder vid f/8, 1/30s, ISO 100, valde ut 8 skarpa bilder och la ihop dem i PS, med auto alignment på.

Det blir i princip samma sak som 1/4s, fast istället för att tiden är kontinuerlig så får man 8 kortare tidsbitar utspridda över en längre tid.

Jag har tagit många bilder både med ND-filter och genom att lägga ihop ett antal bilder. Jag kan i alla fall inte se någon skillnad.

PS auto alignment är så bra att det tom går att få bra resultat handhållet, särskilt man använder ett objektiv med skakningsreducering (i mitt fall Tamron 15-30/2.8).

Jag har gjort exakt samma sak, faktiskt med samma inställningar dagtid och big stopper. Det var inte vatten utan moln. Man kunde tyvärr se var respektive bild började och slutade.

Jag gissar att tekniken fungerar bättre för just vatten, inte generellt att det blir samma sak som 1/4s.
 
Jag har gjort exakt samma sak, faktiskt med samma inställningar dagtid och big stopper. Det var inte vatten utan moln. Man kunde tyvärr se var respektive bild började och slutade.

Jag gissar att tekniken fungerar bättre för just vatten, inte generellt att det blir samma sak som 1/4s.

Jag förstår att det inte fungerar på moln för de rör ju sig i en riktning, medan ett vattenfall eller vatten oftast rör sig enligt ett mönster.
 
Molnen är urskiljbara individer, ena stunden här, nästa där ...
Rinnande vatten är mer eller mindre kontinuerligt men visst, en tydligt urskiljbar våg, då har vi en individ igen.
 
Hej!

Igår var jag iväg till silverfallet och fotade, körde min D3100 med det 18-55mm f/3,5-5,6G som medföljde kameran för många år sedan.

Jag ville få det där släta fina som man ser på bilder som folk tagit med längre slutartid.

När jag väl fick till just det så var bilden för ljus, knäppte nog 150 bilder där. Fick jättefina bilder, men den där bilden där vattnet bara blir slätt fick jag inte till.

Vad kan jag ha gjort för fel? Jag hade bra ljus ner till 8 sekunders slutartid, därefter blev bilderna för ljusa. Ställde om bländartalet fram och tillbaka, men fick verkligen inte till det.

Hade jag behövt pilla med vitbalans?

Ska åka tillbaka och göra ett nytt försök i helgen, skulle önska att jag fick med mig lite tips och råd inför detta!

Vet att min utrustning inte är den bästa och att grejerna har några år på nacken, men jag inbillar mig att det är handhavande fel :p

Allt beror på ”siffran 3” (slutartid, bländaröppning och ISO-värde) och förhållandet mellan dessa 3. Du kan välja fritt två av dessa, men inte alla tre. Beroende på hur du ställer in två av dessa blir den tredje påverkad därefter.

Lär dig ”siffran 3” och hur dessa fungerar (ljusmätning) så får du ordning på alla dina bilder, även vattenbilderna. Lär dig också se ljuset, så blir du ännu bättre på att anpassa dig efter ljuset - eller att välja ljus efter de bilder du vill göra.

Mvh Terje
 
Jag förstår att det inte fungerar på moln för de rör ju sig i en riktning, medan ett vattenfall eller vatten oftast rör sig enligt ett mönster.

Satt igår och studerade ljusmätning.. har jag förstått detta rätt nu?

Lärde mig att avläsa histogrammet igår kväll för att se om bilden är över/undexponerad med digital klippning på kanterna eller om staplarna är olika höga.

När man ljusmäter, innebär detta helt enkelt att man tar en bild och läser av histogrammet, ställer om kamerainställningarna så att histogrammet blir bra. Är detta att göra en ljusmätning?

Läste också om att man kan titta in i sökaren och att den ska föreslå en slutartid/bländare, vad menas med sökaren? Att man kollar in i "titthålet"? och avläser dom gröna siffrorna i nederkant?

Jag trodde att man såg sina aktuella inställningar där, eller är det beroende på vilket läge man har på ratten?

Mätning i kameran som visar spotmätning, matris/centrum osv. När man ställer in diverse, ändrar det mina inställningar i kameran då? Eller påverkas dom bara beroende av om jag kör något utav dom olika lägena på ratten?

Blev helt fast i läsningen igår, men som jag hört tidigare. Ju mer man förstår, ju mer förstår man att man inte förstår haha.

Men jag förstår att ljusmätning är extremt viktigt, har mest lagt tid på att studera iso/bländare/slutare senaste veckorna, sen när någon nämnde ljusmätning blev jag bara.. Erm, va?

Hur kunde jag missat detta.. Men fotoskolan här på sidan är ju toppen!
 
Allt beror på ”siffran 3” (slutartid, bländaröppning och ISO-värde) och förhållandet mellan dessa 3. Du kan välja fritt två av dessa, men inte alla tre. Beroende på hur du ställer in två av dessa blir den tredje påverkad därefter.

Lär dig ”siffran 3” och hur dessa fungerar (ljusmätning) så får du ordning på alla dina bilder, även vattenbilderna. Lär dig också se ljuset, så blir du ännu bättre på att anpassa dig efter ljuset - eller att välja ljus efter de bilder du vill göra.

Mvh Terje

Tack för svar! Är fortfarande imponerad över hur bra svar man får här på forumet

Skickar samma svar till dig som till Jonas nedan.

Satt igår och studerade ljusmätning.. har jag förstått detta rätt nu?

Lärde mig att avläsa histogrammet igår kväll för att se om bilden är över/undexponerad med digital klippning på kanterna eller om staplarna är olika höga.

När man ljusmäter, innebär detta helt enkelt att man tar en bild och läser av histogrammet, ställer om kamerainställningarna så att histogrammet blir bra. Är detta att göra en ljusmätning?

Läste också om att man kan titta in i sökaren och att den ska föreslå en slutartid/bländare, vad menas med sökaren? Att man kollar in i "titthålet"? och avläser dom gröna siffrorna i nederkant?

Jag trodde att man såg sina aktuella inställningar där, eller är det beroende på vilket läge man har på ratten?

Mätning i kameran som visar spotmätning, matris/centrum osv. När man ställer in diverse, ändrar det mina inställningar i kameran då? Eller påverkas dom bara beroende av om jag kör något utav dom olika lägena på ratten?

Blev helt fast i läsningen igår, men som jag hört tidigare. Ju mer man förstår, ju mer förstår man att man inte förstår haha.

Men jag förstår att ljusmätning är extremt viktigt, har mest lagt tid på att studera iso/bländare/slutare senaste veckorna, sen när någon nämnde ljusmätning blev jag bara.. Erm, va?

Hur kunde jag missat detta.. Men fotoskolan här på sidan är ju toppen!
 
Jag förstår att det inte fungerar på moln för de rör ju sig i en riktning, medan ett vattenfall eller vatten oftast rör sig enligt ett mönster.

Även där borde man kunna se vattendroppar, våg eller virvel, kolla noga.

Jag tog upp mina moln för app påvisa att det inte är samma sak som en bild på 1/4s, utan i högsta grad motivberoende och speciellt för kortare slutartider funkar det dåligt.

Skaffa bra ND-filter.
 
Det finns både fördelar och nackdelar med båda metoder och för vissa motiv är den ena metoden bättre än det andra och viceversa.

Men som Ola säger så är ett bra ND-filter att föredra än ett dåligt och tyvärr finns ingen korrelation mellan pris och kvalitet.
Big Lee är ett rektangulärt filter som varit/är populärt. Tyvärr ger det ett blåstick och därför köpte jag Haidas rektangulära för flera år sen.
Går att fixa i efterhand, men ett bra neutralt filter ska inte ge det. Därav namnet Neutral Density Filter.

Matt Granger testade nyligen några av cirkulära filter.
https://www.youtube.com/watch?v=xctHURRQ3os
https://www.youtube.com/watch?v=qlaSjUwhAtQ&t=684s

/Stefan
 
Satt igår och studerade ljusmätning.. har jag förstått detta rätt nu?

Lärde mig att avläsa histogrammet igår kväll för att se om bilden är över/undexponerad med digital klippning på kanterna eller om staplarna är olika höga.

När man ljusmäter, innebär detta helt enkelt att man tar en bild och läser av histogrammet, ställer om kamerainställningarna så att histogrammet blir bra. Är detta att göra en ljusmätning?
Ja och nej

Det finns inget som heter korrekt exponering.
Man exponerar så mycket som man anser lämpligt.

Exponering är egentligen 2 parametrar, tid & bländare. Tillsammans ger dem en exponering av sensorn med en viss mängd ljus.
Till det så kan man välja känsligheten på sensorn. ISO ändrar inte hur mycket ljus sensorn träffas av. Men det ändrar hur ljuskänslig sensorn är.
O därmed har vi en triangel av tid, bländare och ISO.

I kameran finns en ljusmätare för att vi skall få vettigt exponerade bilder.
ljusmätaren kan varieras i hur den skall tolka vad som är viktigt ljusmässigt i bilden, centrum, spot, evaluerande.
När det är lämpligt att välja vilken brukar vara bäst att läsa sig till i manualen till kameran.

En ljusmätare strävar efter att ge en medelgrå bild. Ljusmätaren mäter reflekterat ljus.
Den har INGEN aning om:
Hur mycket ljus som belyser motivet.
Hur mycket ljus motivet reflekterar.

I 90% av all fotografering är en medelgrå bild gott.
Men tar vi en bild på en mörkhyad person klädd i svarta kläder så är ju inte motivet medelgrått som kameran försöker göra motivet. Kameran kommer garanterat att överexponera bilden.
Visst histogrammet hamnar fint i mitten men i verkligheten som vi uppfattar den så skall samtliga toner i bilden hamna i den vänstra delen av histogrammet.
Sen om vi flyttar det när vi exponerar genom att minska exponeringen eller gör det i efterbehandlingen är kanske inte så viktigt.

Men har vi klippt histogrammet i någon ände så finns inte den informationen.

Hoppas att det hjälper en bit på vägen.
 
Ja och nej

Det finns inget som heter korrekt exponering.
Man exponerar så mycket som man anser lämpligt.

Exponering är egentligen 2 parametrar, tid & bländare. Tillsammans ger dem en exponering av sensorn med en viss mängd ljus.
Till det så kan man välja känsligheten på sensorn. ISO ändrar inte hur mycket ljus sensorn träffas av. Men det ändrar hur ljuskänslig sensorn är.
O därmed har vi en triangel av tid, bländare och ISO.

I kameran finns en ljusmätare för att vi skall få vettigt exponerade bilder.
ljusmätaren kan varieras i hur den skall tolka vad som är viktigt ljusmässigt i bilden, centrum, spot, evaluerande.
När det är lämpligt att välja vilken brukar vara bäst att läsa sig till i manualen till kameran.

En ljusmätare strävar efter att ge en medelgrå bild. Ljusmätaren mäter reflekterat ljus.
Den har INGEN aning om:
Hur mycket ljus som belyser motivet.
Hur mycket ljus motivet reflekterar.

I 90% av all fotografering är en medelgrå bild gott.
Men tar vi en bild på en mörkhyad person klädd i svarta kläder så är ju inte motivet medelgrått som kameran försöker göra motivet. Kameran kommer garanterat att överexponera bilden.
Visst histogrammet hamnar fint i mitten men i verkligheten som vi uppfattar den så skall samtliga toner i bilden hamna i den vänstra delen av histogrammet.
Sen om vi flyttar det när vi exponerar genom att minska exponeringen eller gör det i efterbehandlingen är kanske inte så viktigt.

Men har vi klippt histogrammet i någon ände så finns inte den informationen.

Hoppas att det hjälper en bit på vägen.

Tack för intressant och informativ läsning, detta gillar jag!

Är ljusmätaren alltid igång? inför varje exponering? Även om jag fotar manuellt, kommer den fortfarande föreslå inställningar för mig? Känner ljusmätaren av vad jag siktar kameran emot? är det så den gör sin beräkning?

Återigen, stort tack för att du tar dig tiden till detta!
 
Tack för intressant och informativ läsning, detta gillar jag!

Är ljusmätaren alltid igång? inför varje exponering? Även om jag fotar manuellt, kommer den fortfarande föreslå inställningar för mig? Känner ljusmätaren av vad jag siktar kameran emot? är det så den gör sin beräkning?

Återigen, stort tack för att du tar dig tiden till detta!
varsågod

Normalt sett: Ja, den är alltid igång.
Nu finns NIkon Z som vid max bps inte hinner mäta men det är modellspecifikt för den kameran. Så svaret beror på vilken kamera du använder.

Ställer du kameran manuellt, ALLA 3, tid bländare ISO, så kommer ljusmätaren visa hur mycket ditt inställda värde diffar från det kamerans ljusmätare "vill" ha för att uppnå en medelgrå bild.
Omvänt kan man använda auto och exponeringskompensation +-.
DSLR -> SLR betyder single-lens reflex.
Dessa kameror mäter ljuset genom objektivet.

Eller kan man säga sökaren är WYSIWYG och detsamma gäller ljusmätaren.
Nej, kameran har inte en susning om vad som är framför kameran.
Den läser bara av det ljus som kommer in.
Sen finns det viss logik när man mäter med flera punkter och punkterna har färginformation.
En sensor samlar endast ljus. Vilket innebär att den kan anta värden från svart till vitt. Framför varje pixel ligger ett färgfilter, RGB. O med hjälp av det så kan man tolka hur mycket RGB varje pixel innehåller.
Lite samma är det för ljusmätaren. Konstruerar man den med färgfilter så kan kameran reagera på att det är mycket rött i bilden o gissa att det är den färgen som skall prioriteras vid exponeringen. Men det hänger på kamerans konstruktion. Som användare kan du skita i o fundera över det.
 
Du har ju inget att förlora på att testa att slå ihop bilder i datorn innan du köper ett ND-filter... Rent konkret föreslår jag:

- Ha kameran på stativ om du har det.
- Sätt kameran på manuellt M-läge.
- Ställ ner ISO till minsta möjliga.
- Sätt bländaren till f/11.
- Ta ett antal bilder med olika exponeringstid för att hitta lägsta möjliga du kan använda innan bilden blir överexponerad (se på histogrammet eller bilden direkt).
- Om du har fått lagom mycket utsmetning av vattnen så är det bara att vara nöjd och glad :)

Om du vill prova att ta flera bilder för att sedan slå ihop i datorn:
- Fokusera på rätt ställe och sätt sedan fokus till manuell (så att alla bilder får fokus på samma punkt).
- Sätt också vitbalans till manuellt så att du inte får olika på alla bilder (testa dig fram till en bra vitbalans, det finns väl någon bra preset kanske).
- Ta typ 10 bilder med samma utsnitt. Använd helst fjärrkontroll så att inte kameran flyttar sig någon millimeter.

Om du inte har fjärrkontroll så kan du köra med 2 sekunders fördröjning för att undvika att ditt nertryck (och kamerans egna vibrationer från när spegeln fälls upp) inte flyttar kameran och ger oskarp bild. Men det funkar ju bäst när man bara tar en bild med stativ. Tar du flera bilder så är risken att kameran ändå flyttar sig någon millimeter.

När du sedan kommer hem kan du forska mer i hur man slår ihop bilder i datorn och experimentera med hur många bilder du vill slå ihop.
 
Men fotoskolan här på sidan är ju toppen!
Precis! Börja gärna från början, läs lite i taget och låt det sjunka in innan du fortsätter. Det är ett omfattande ämne, så räkna med att det tar ett tag att gå igenom alla kapitlen.

Sen kan du kanske behöva gå tillbaka till delar av texten för att friska upp kunskaperna när du ska tillämpa dem på ditt fotograferande.
 
Precis! Börja gärna från början, läs lite i taget och låt det sjunka in innan du fortsätter. Det är ett omfattande ämne, så räkna med att det tar ett tag att gå igenom alla kapitlen.

Sen kan du kanske behöva gå tillbaka till delar av texten för att friska upp kunskaperna när du ska tillämpa dem på ditt fotograferande.

Absolut! Det är inte dumt att repetera, det är lätt hänt att något faller bort när man går på nästa hela tiden.. Mycket sätter sig, men man märker att en del faller bort hehe. Tack för det!
 
Fotografering är ett hantverk. Det är något som både kräver kunskap och erfarenhet.
Egentligen handlar det numera lika mycket om bildbehandling som att ta bra bilder.

Det intressanta med foto är att man kan gå tillbak flera år och se hur man fotade och bildebehandlade.
Det går att se på bilderna att man hela tiden utvecklas.
 
Även där borde man kunna se vattendroppar, våg eller virvel, kolla noga.

Jag tog upp mina moln för app påvisa att det inte är samma sak som en bild på 1/4s, utan i högsta grad motivberoende och speciellt för kortare slutartider funkar det dåligt.

Skaffa bra ND-filter.

Jag har inget emot ND-filter. Det finns situationer när man inte vill använda

En bra ide är att köpa "step-up" ringar så att det räcker att köpa en filterstorlek.

Jag har bara 77mm filter och ringar som passar de flesta av mina objektiv, inklusive Hasselblads bajonettfattning.

En missräkning är att Nikons nya 14-30/4 har 82mm fattning.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar