Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor är skillnaden mellan en vanligt 1 GB minneskort och 1 GB ultra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa två nya minneskort till min Nikon D50. Just nu har jag ett Sandisk secure digital ultra 1 Gb minneskort. Eftersom kameran ska användas på mitt bröllop och jag vill ha möjlighet till många, många kort ska jag köpa två minneskort till. Men hur stor är skillnaden på ett vanligt 1 Gb kort och ett ultra 1 GB? Hur påverkar det mig när jag fotograferar jag väljer det billigare kortet?
 
Annapahl skrev:
Jag har tänkt att köpa två nya minneskort till min Nikon D50. Just nu har jag ett Sandisk secure digital ultra 1 Gb minneskort. Eftersom kameran ska användas på mitt bröllop och jag vill ha möjlighet till många, många kort ska jag köpa två minneskort till. Men hur stor är skillnaden på ett vanligt 1 Gb kort och ett ultra 1 GB? Hur påverkar det mig när jag fotograferar jag väljer det billigare kortet?
Jag tror att du skall ha ultra två korten till din kamera. Då kan du utnyttja buffertminnet till max. Prismässigt skiljer det relativt lite idag. Själv skulle jag inte nöja mig med mindre än ett 2 gb kort. En gigabyte tar slut fortare än man tror, även i JPEG.
 
Ja Ultra ska man ha i dagens läge, bildvisning, buffert och sen när man läser in dom i datorn med USB 2.0...allt blir snabbare o bättre. Har man DSLR som är äldre än 2år så är det inte lika viktigt kanske.
 
Jag har en 10D, men trots det så så upplever jag en enorm skillnad mellan mitt Ultra II och mitt Extreme III (båda på en gb). Jag upplever skillnad både vid fotografering och vid tömmning.
 
Jag kör också en 10D och jämförde med vanligt och sen ett Ultra och just i kameran var det bara nerladdning på kortet efter nio bilder raw som gick snabbare, allt annat kändes typ samma tyckte jag.

Men till datorn sen...då är Ultra en pärla...extreme kanske kunde vara ngt det också
 
offtopic:
någon som har nån aning om varför mitt kingston elite minne på 1GB funkar dåligt med dator + kortläsare? mitt 512 mb ultra II funkar utan några som helst problem.
problemet uppstår om jag vill ta bort bilder från kortet, och andra saker när jag skriver till minneskortet. detta händer aldrig med mitt ultra II kort.
//offtopic

jag skulle oxå tro att ett snabbare kort är att föredra i 9 fall av 10.
 
Annapahl skrev:
Jag har tänkt att köpa två nya minneskort till min Nikon D50. Just nu har jag ett Sandisk secure digital ultra 1 Gb minneskort. Eftersom kameran ska användas på mitt bröllop och jag vill ha möjlighet till många, många kort ska jag köpa två minneskort till. Men hur stor är skillnaden på ett vanligt 1 Gb kort och ett ultra 1 GB? Hur påverkar det mig när jag fotograferar jag väljer det billigare kortet?

De två åren jag körde D70 och även med min D200 har jag aldrig märkt någon skillnad i kameran. Bägge har tillräckligt stor minnesbuffert.

Skillnaden märks när du skall tömma kortet på bilder. Precis som tidigare inlägg antyder ser jag ingen idé att spara in på minneskorten. Det är ju den viktigaste komponenten, näst hus och glugg.

Senaste investeringen blev faktiskt ett Extreme-kort just av den anledning att här ligger alla bilderna. Det får inte bli fel!!!

Lycka till.
/AnWi
 
OscarM skrev:
offtopic:
någon som har nån aning om varför mitt kingston elite minne på 1GB funkar dåligt med dator + kortläsare? mitt 512 mb ultra II funkar utan några som helst problem.
problemet uppstår om jag vill ta bort bilder från kortet, och andra saker när jag skriver till minneskortet. detta händer aldrig med mitt ultra II kort.
//offtopic

Har du provat med någon annan kortläsare?
Vad kör du för operativsystem i datorn?
Vilket program använder du för att flytta/radera filer?

/AnWi
 
Annapahl skrev:
Jag har tänkt att köpa två nya minneskort till min Nikon D50. Just nu har jag ett Sandisk secure digital ultra 1 Gb minneskort. Eftersom kameran ska användas på mitt bröllop och jag vill ha möjlighet till många, många kort ska jag köpa två minneskort till. Men hur stor är skillnaden på ett vanligt 1 Gb kort och ett ultra 1 GB? Hur påverkar det mig när jag fotograferar jag väljer det billigare kortet?

Hej Anna!

Om du följer länken nedan så ser du skillnaden mellan olika kort/fabrikat/storlek.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7905

Mvh / Peter
 
AnWi skrev:
Har du provat med någon annan kortläsare?
Vad kör du för operativsystem i datorn?
Vilket program använder du för att flytta/radera filer?

/AnWi

jag har ingen annan kortläsare att prova med, än iallafall.
win xp SP2
och sedan har jag bara öppnat bildmappen med vanligt fönster å använt det inbyggda programmet för att kika på bilderna.
att kopiera över bilderna är inga problem dock, som tur är!
 
Hej

Jag undrar också vilka minneskort som passar till min kamera som är en D1X
Jag har idag bara ett 512Mb-minne
Det är både litet och ganska långsamt.
Jag undrar också vad som är skillnaden på fat & fat32 vid formatering, fat 32 funkar inte på kameran.
Någon som vet.

//Kjell
 
Help!!

Hej! Kanske någon kan hjälpa mig..
Jag vill köpa SanDisk Compact Flash Extreme III 4GB.. omkring 2500... Tips?
Tack!
 
Re: Help!!

IM Sthlm skrev:
Hej! Kanske någon kan hjälpa mig..
Jag vill köpa SanDisk Compact Flash Extreme III 4GB.. omkring 2500... Tips?
Tack!

Du kan även kolla på prisjakt.nu Verkar som många håller låga priser, men få har det hemma.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23358


Kjell - För att vara säker på att du inte får några problem med överföringen av bilder från kameran så se till att formatera kortet i kameran istället. Många förespråkar detta, och jag tror nog också att det är bäst att låta kameran bestämma själv.

M.v.h.
Fredrik
 
Re: Re: Hur stor är skillnaden mellan en vanligt 1 GB minneskort och 1 GB ultra?

AnWi skrev:
De två åren jag körde D70 och även med min D200 har jag aldrig märkt någon skillnad i kameran. Bägge har tillräckligt stor minnesbuffert.

Skillnaden märks när du skall tömma kortet på bilder. Precis som tidigare inlägg antyder ser jag ingen idé att spara in på minneskorten. Det är ju den viktigaste komponenten, näst hus och glugg.

Senaste investeringen blev faktiskt ett Extreme-kort just av den anledning att här ligger alla bilderna. Det får inte bli fel!!!

Lycka till.
/AnWi

Jag kör med SanDisk. Några 1g av den riktigt gamla sorten.Några är Ultra II samt ett 1g Extreme.

Det enda kort som strulat är Extreme-varianten ; -).

Å andra sidan är det det enda kortet jag använder när det är riktigt kallt.
mvh Erik
 
Re: Re: Re: Help!!

Per skrev:
En rolig grej med den länken är att man kan läsa att Zebramedia hade kortet i lager idag vid 14-tiden. Zebramedias webshop däremot, har varit semesterstängd sen några veckor tillbaka. Man kanske ska ta de lageruppgifterna med en nypa salt?

/Per

Hepp, där ser man... Antagligen har prisjakt en direktlänk till kortet på zebramedias sida som de kommer åt fastän webshopen är nere.

När jag tittade där efter ett Extreme III 1 GB och på några gluggar så verkade priser och lagersaldon stämma. Men det kan väl alltid bli fel på nåt...

Tycker annars att prisjakt är lite lättare att söka runt på än pricerunner. Men jag kan förvisso sakna produktrecensionerna.
 
Tack för svaret Fredrik!

En gissning är dock att kameran formaterar FAT eftersom det fungerar när jag formaterar kortet via datorn, eller finns det fler format?

//Hälsningar Kjell
 
katext skrev:
Tack för svaret Fredrik!

En gissning är dock att kameran formaterar FAT eftersom det fungerar när jag formaterar kortet via datorn, eller finns det fler format?

//Hälsningar Kjell

Vasågod! Kul att kunna hjälpa till lite.
Jag har stött på digitala kompaktkameror för några år sedan som det inte gått att tanka ur bilderna via kabel från när man formaterat kortet i datorn... Och jag har hört andra berätta om problem när formateringen är gjord i datorn. Så jag chansar inte utan låter kameran få göra som den vill.

Min KM 7D använder FAT som filsystem, tror att det är "standard". Men visst finns det fler olika filsystem, dock inga som används av kameran. Här kan du läsa lite kort om FAT. http://susning.nu/FAT

512 MB som du har kan vara lite litet, men vilket du borde skaffa till just din kamera finns det säkert någon annan som kan rekommendera. SanDisk har fungerat bra för mig i alla fall. Mitt 1 GB SanDisk Extreme III har hittills varit snabbt och inte strulat.

M.v.h. Fredrik
 
En sak jag funderat lite kring minneskort är om det är så smart att smaska på med ett 2gb eller större med tanke på att om det skiter sig med kortet är det ju bättre att ha bilderna utspridda på flera mindre kort så klarar sig ett par bilder iallafall.
Bara en fundering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.