Annons

Hur stöt- och vädertålig är en D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

gnus

Aktiv medlem
Magnesiumchassi och tätad - men hur mycket står det emot in the real life?

Många nämner ex D700/D3 osv som extremt tåliga, men hur står sig D7000 i jämförelse?

Tacksam för svar!

//Magnus
 
För ett par veckor sen fotade jag stora karnevalståget i Las Palmas, Gran Canaria med min D7000. Precis när det hela skulle börja utbröt plötsligt ett formidabelt skyfall, och både jag och kameran blev dyblöta. Jag fortsatte att fota trots att det regnade i stort sett hela tiden, och det gick bra ändå tills det efter kanske fyra timmar kom vatten in i sökaren, vilket förstås ledde till att jag hade svårt att se vad jag fotade. Litet senare slutade kameran helt att fungera, men efter att jag stängt av och satt på den några gånger blev det liv i den igen. Det dröjde ett dygn eller två innan vattnet i sökaren hade torkat, men jag ser nog helt bra i sökaren fortfarande. Så den tål nog en hel del ...
 
De du nämner är mer skyddade och har starkare konstruktion. Om man vill hitta gränsen är det väl bara att testa. TRG:s variant känns lite väl våghalsig för min del :)
 
För ett par veckor sen fotade jag stora karnevalståget i Las Palmas, Gran Canaria med min D7000. Precis när det hela skulle börja utbröt plötsligt ett formidabelt skyfall, och både jag och kameran blev dyblöta. Jag fortsatte att fota trots att det regnade i stort sett hela tiden, och det gick bra ändå tills det efter kanske fyra timmar kom vatten in i sökaren, vilket förstås ledde till att jag hade svårt att se vad jag fotade. Litet senare slutade kameran helt att fungera, men efter att jag stängt av och satt på den några gånger blev det liv i den igen. Det dröjde ett dygn eller två innan vattnet i sökaren hade torkat, men jag ser nog helt bra i sökaren fortfarande. Så den tål nog en hel del ...

Menar du allvar??? Hahaha...ja, den varianten känns rätt vågad med en leksak för 10.000 kr! ;D

Men ok, då kan man alltså utan problem hantera den med våta händer eller låta bli att få panik när det kommer en lättare skur osv. Det känns skönt!

Och att hålla i kameran med ett 300 f4 är inga problem det heller? Med min D90 känns det som att den ska knäckas vilken sekund som helst. Vågar knappt en justera den kombinationen monterat på stativ genom att använda kamerahuset utan att vara orolig att det ska skada kameran...
 
Och att hålla i kameran med ett 300 f4 är inga problem det heller? Med min D90 känns det som att den ska knäckas vilken sekund som helst. Vågar knappt en justera den kombinationen monterat på stativ genom att använda kamerahuset utan att vara orolig att det ska skada kameran...

Gällande bajonetten så är den inte fästad i metall på D7000, utan i plast, precis som på D90 (sedan kan ju konstruktionen som sådan vara annorlunda, det vet jag inte). Men jag förtår inte problemet. Har du inget stativfäste till objektivet?
 
Magnesiumchassi och tätad - men hur mycket står det emot in the real life?

Många nämner ex D700/D3 osv som extremt tåliga, men hur står sig D7000 i jämförelse?

Tacksam för svar!

//Magnus

Ett ord: plastfolie!

Vira in hela kameran med objektiv och klipp ut där det behövs. Nödlösning men fungerar skirbra. :)
 
Gällande bajonetten så är den inte fästad i metall på D7000, utan i plast, precis som på D90 (sedan kan ju konstruktionen som sådan vara annorlunda, det vet jag inte). Men jag förtår inte problemet. Har du inget stativfäste till objektivet?

Ok, då är det väl försiktighetsprincipen som gäller här med då :)
Nej problem är det väl inte med D90´n heller egentligen, men min gamla Manfrotto monopods tiltmekanism är sliten o trög som f*n vilket känns lite oroligt ibland när man vill tilta upp/ner med näven endast på kamerahuset. För att inte hela ekipaget ska tippa vid annan hantering så måste jag skruva åt så pass mycket att det blir väldigt trögt vid det praktiska fotandet.
Men det är ju egentligen inte svårare än att skaffa sig ett nyare enben med förhoppningsvis goare friktion :)

Andy; det måste jag testa! ;D

McAdam; har sett den förr ja, och visst blir man lite impad (även om jag aldrig skulle våga göra ens en bråkdel av det själv!) ::D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.