Annons

Hur ställa in rätt?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Steffe 56

Ny medlem
Hej !

Jag har en Canon PS 5G som jag är rätt nöjd med. Försöker lära mej nya trick hela tiden och nu stötte jag på ett problem.
Då jag använder inställningarna Av och Tv blir bilderna blåa.
Vad kan jag göra för att få dem att se lika ut som då jag fotograferar med Auto, C1 eller C2.

Med vänliga hälsningar
Steffe

Jag har aldrig hört talas om den kameran, men det låter som ett problem med vitbalansen. Kanske har du ställt in den på glödlampsljus när du fotar utomhus?

Steffe 56 skrev:
Hej !

Jag har en Canon PS 5G som jag är rätt nöjd med. Försöker lära mej nya trick hela tiden och nu stötte jag på ett problem.
Då jag använder inställningarna Av och Tv blir bilderna blåa.
Vad kan jag göra för att få dem att se lika ut som då jag fotograferar med Auto, C1 eller C2.

Med vänliga hälsningar
Steffe

Powershot G5 skulle det va :)

Som Andreas skriver så är det en vitbalansfråga. Kan dock inte förstå varför den skulle bli annorlunda beroende på om du väljer Av, Tv eller auto?

Ta fram bruksanvisningen & gå in på avsnittet vitbalans...

Vitbalansen måste justeras beroende på ljusets färgtemperatur vid fototillfället. En glödlampa ger låg färgtemperatur (gult/rött ljus) vilket måste korrigeras i kameran. En mulen dag ger hög färgtemp (blåare ljus).

Detta korrigeras automatiskt om kameran är inställd på autovitbalansering. Ett bättre resultat kan dock uppnås om man justerar vitbalansen manuellt (gäller mest vid svåra förhållanden typ inomhus med glödlampa, oftast så ger autoläget bra resultat utomhus). Kolla i din manual.

Som Andreas påpekar så är det möjligt att du har kameran inställd på vitbalansering för glödlampa, då blir bilderna blåa om du fotar utomhus. Detta ska dock inte ha nåt att göra med vilket exponeringsläge du använder, om nu inte G5 har nåt mysko funktion som inte jag kan, typ att den väljer autovitbalans i autoläget?

Som sagt, bruxisen kanske kan hjälpa dig.

//Larsa

Tack

Namnet på kameran blev fel ;).
Det var fel på vitbalansen. Hittade inställningen och är väldigt tacksam för hjälpen.

h....steffe

Hej Larsa!

Du har rätt både var det kommer an på kameratyp och vitbalans.
Den inställningen (trots att det är en grundinställning) hade jag helt och hållet glömt bort.
Nu fungerar det som det skall.

Tack så mycket för hjölpen.

h..........steffe

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto