Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställa från sig kamera med vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja men kan du säga att det beror på att man ställer ifrån sig kameran på ett visst vis? Yrkesfotografer tenderar nog att misshandla sina prylar på mer än ett sätt.

Jag skulle nog säga att det utgör den största påfrestningen på objektivets front som gör att objektivet behöver justeras. Men visst finns det fler faktorer.

Man kan undvika att sätta prylarna direkt på bilgolvet. Jag brukar hänga remmen runt nackskyddet istället.
 
Gillar inte att hänga saker, jag vill gärna lägga ifrån mig dom så lågt och platt som möjligt så har dom inte så långt att falla. :)

Lägger jag ner kameran brukar det bli på kortsidan med greppet uppåt, det blir nästan ingen vinkel eller vikt på objektivet då, och det är lätt att greppa kameran när man ska ta upp den igen.
 
Jag ser inte heller något problem med att luta kameran så att objektivet vilar mot t,ex ett bord. Är man nojig kan man ju lägga en liten kudde under så kan objektivet sova mjukt o skönt :)

Mitt Canon kitobjektiv (18-55 utan IS) håller än idag.
 
Under en glaciärvandring la jag ifrån mig min D300s, en månad gammal, på en sten, sen slängde jag jackan på stenen. Och för säkerhets skull satte jag mig på jackan. Som såklart låg på kameran :)

Det blev några mycket små repor på undersidan av kameran och på motljusskyddet.

Efter det och åtskilliga andra liknande grejer både före och efter är jag inte det minsta orolig för att kameran ska gå sönder för något jag själv överlever :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.