Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ställa från sig kamera med vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Har en Canon 50D med vertikalgrepp. Känns inte bra att luta den mot ojektivet vilket blir fallet om jag ställer från mig den som vanligt.

Hur gör ni?
 
Det är väl inga problem att ställa ner den, jag tror objektivet håller. :)
 
Det är därför man har stativ ;)
Hur gör man när man ha blixten på då? Det känns kusligt att placera kameran både på ett underlag (t ex ett bord) och på stativet när blixten är monterad, för att inte tala om hur obekvämt det känns att lägga en kamera på ett plant underlag när man har snabbfäste undertill!
 
Senast ändrad:
Jag ställer ner den som vanligt, är ju mest motljusskyddet som får hålla emot lite men jag kan inte tänka mig att det skulle vara någon fara.
 
Med BG så ställer jag ner den på sidan.
Med Blixt oavsett med eller utan BG också på sidan.

Utan något på så ställer jag ner upprätt.

Visst håller nog obektivet, men det är definitivt stabilare på sidan med nåt på. Lägre tyngdpunkt. Jag ställer den alltså så att ingen kan välta den ifall någon mit all förmodan kommer i närheten. Och det händer säskilt när man har kameran vid matbordet på en fest.

/Stefan
 
Jag tar alltid med mig en lite kudde i röd sammet (med guldtofsar i hörnen) så att kameran har något mjukt och repfritt att ligga på. ;-)

Skämt åsido, visst är det väl en relevant fråga men kanske inte så mycket att utreda - kameran och objektivet håller i vilken position som helst, välj den som känns mest stabil.
 
Kom å tänka på en kompis som hade en lättviktskonsumentkamera (350D) med BG och Speedlite 580 EX vinklad uppt samt ett plastigt Canon 50/1.8.
objektiv.

Han ställde den upprätt. Gissa om den vällte! Från bordet och ner över kanten ner på golvet. Men allt klarade sig. Mjuk o fin matta samt ett ben som dämpade fallet (mitt ben, AJ)

/Stefan
 
Efter att fått betala för att fixa glapp i fronten på mitt 70-200/2,8 flera gånger lägger jag kameran på rygg, alltså med skärmen nedåt, för att skona objektivet.
 
Men en härlig respektlöshet mot det etablerade tankesättet att allt skall vara på ett visst sätt. Våra nya kameror håller nog för en hel del. Det värsta är nog att få ett gruskorn mellan skärmen och underlaget om det är hårt och icke fjädrande. En spricka kan nog komma som ett brev på posten. Själv plockar jag ner i en vanlig fjällsäck men undviker att lägga ner på marken i blöta.
 
En kamera är ju ett arbetsredskap, då skall det klara lite dålig behandling också, visst, jag kastar inte runt den, men att den skall kunna stå framåtlutad mot objektivet ser jag som en självklarhet, tål den inte det så hade jag kollat mig om för ett lite stabilare objektiv...

jag har "bara" en 500D med kitzoom, kvalitetsmässigt bland det sämsta du kan köpa hos canon, men nog klarar det att handskas med iaf!
 
En kamera är ju ett arbetsredskap, då skall det klara lite dålig behandling också, visst, jag kastar inte runt den, men att den skall kunna stå framåtlutad mot objektivet ser jag som en självklarhet, tål den inte det så hade jag kollat mig om för ett lite stabilare objektiv...

Nja. Proffszoomarna klarar en hel del, men det finns gränser för vad de klarar av och man kan slippa problem genom att lägga kameran på rygg med objektivet uppåt om man har en hög kamera.

Skulle objektiven tåla allt skulle de bli för tunga.
 
Skulle tro att majoriteten av kameraanvändare ställer kameran framåtlutad mot objektivet. Skulle det vara det minsta problem med det skulle vi hört om det för länge sedan.
 
Skulle tro att majoriteten av kameraanvändare ställer kameran framåtlutad mot objektivet. Skulle det vara det minsta problem med det skulle vi hört om det för länge sedan.

Det finns väl en anleding till att Canons tekniker säger att 70-200:eek:r är lika vanliga på verkstaden som objektivlock. Det flesta yrkesfotografer har kommit på att zoomar måste justeras då och då. Det blir glapp med tiden.
 
Ja men kan du säga att det beror på att man ställer ifrån sig kameran på ett visst vis? Yrkesfotografer tenderar nog att misshandla sina prylar på mer än ett sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.