Annons

Hur sparar man på picasa2?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Ja, hur sparar man där egentligen?
Eller ja vet egentligen hur man gör på det viset men det sparas inte så som jag hade fixat bilden.
Jag hade t.ex. skärpt upp den och hade haft dit en annan färg men så sparades det ungefär så som originalet såg ut.

/Ann-Catrin
 
Öppnar du bilden i ett annat program? Picasa "förstör" inte bilden så ändringarna sparas alltså inte i självaste originalbilden. Du måste exportera ut bilden för att kunna få en bild som har ändringarna. Alltså "file/export" menyn så är saken biff.
 
De är först original då ja lägger in dem i picasa.
Efter jag "sparat" så öppnar jag dem i visningsprogram för bilder och fax.
Jag provade att exportera den som du sa men vill ändå inte sparas så jag hade fixat den :eek:(
 
Konstigt. Så har jag gjort mängder av gånger i alla fall. Kanske något meck med din installation? Testa installera om nyaste versionen av Picasa, eller bara starta om datorn kanske?

/T
 
Eller så är det ändå jag som gör fel...
Kan du inte förklara hur du gör från början?
Du lägger alltså in en original bild på picasa?
Förklara där efter;o)
 
Jag importerar bilderna till picasa.
Gör mina ändringar.
Exporterar alla bilder jag vill använda.

Ser du ändringarna i picasa? Alltså i browser-läget? Eller blir det inget där heller?

Markerar du bilderna du vill exportera och sen går på export?

/T
 
Jag startade om datan och öppnade picasa igen.
Det konstiga är att den har sparats där inne så som jag vill ha den.
Man måste ju ha bilden markerad för att ändra på den.
Efter jag gjort ändringar går jag in på Arkiv-Exportera bild till mapp.
Men den vill bara sparas inne på Picasa.

/A
 
Jag lyckades spara nu men bara om jag exporterar den minsta storleken, alltså 320 bildpunkter och det är ingen höjdare.
Gick inte ens ett snäpp högre.

/A
 
Är inte riktigt med vad du menar när du skriver:"Men den vill bara sparas inne på Picasa."

Har du browsat fram dit du exporterat bilden sen då? Den sparas ju på annat ställe på hårddisken. (användaren väljer)

Alltså:
Picasa skapar en liten fil som berättar vilka ändringar du gjort. När picasa tittar på en specifik bild som du gjort ändringar på läser den in den denna fil och visar bilden MED ändringar. Om du väljer ett annat program läser detta inte denna fil utan visar alltså originalfilen UTAN ändringar.

När du väljer att exportera skapas en ny bildfil med ändringarna gjorda inne i den filen.
Var den skapas väljer du när du exporterar den.

Hoppas du förstod nu, lite rörigt...

/T
 
Känns som att jag vill lägga ner det här.
Blir bara förbannad när det bara funkar spara på den minsta storleken.
Vet du något annat bra bildprogram som är gratis och helst på svenska som fungerar ungefär likadant som picaso, fast där man slipper exportera så man kan spara som vanligt.

/A
 
Nä, dåligt med det.


Och såhär har du gjort hoppas jag:

How do I export in Picasa?

You can use Picasa's "Export" feature to save copies of your edited photos. Unlike "Save," exporting allows you to choose a different location to export to, and allows you to select the image size and quality of the exported copy.

1. Select the photos you want to export. Click "Hold" to select photos from different folders.
2. Click "Export" at the bottom right of the screen.
3. In the "Export to Folder" screen, you'll see the option to change the folder name and location of your exported photos, as well as image size and quality options.
4. Click "OK."

Your exported images will now be saved on your hard drive and be visible in Picasa. By default, the copied images will be in My Pictures\Picasa Exports on your computer. In Picasa, you can find the exported photos under "Exported Photos."

Trist då det inte fungerar annars.

Lycka till.
/T
 
Jo, jag har nog gjort som du skrev Timmy.
Det funkar faktiskt ibland nu.

Jag provade ladda ner det programmet Ulf men efter jag lagt det i en mapp och skulle ladda ner så står det att ett fel upptäcktes i filen:eek:(
Inte min dag idag.
 
:) Det stod inte "The publisher could not be verified"? Ej giltlig signatur. Det är lugnt, det går att köra ändå.
 
Nej, vad ja vet stod det inte så.
Jag laddade ner paint shop pro istället så det får duga på prov nu i 30 dagar;o)
 
testa att klicka på "Spara ändringar" browsern så borde du slippa exportera bilderna. Då sparar picasa ner ändringarna i originalbilden och sparar en kopia av den ursprungliga bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.