Annons

Hur skriva copyright på bilden ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Nu har jag strulat och förökt länge nog, vänder mig därför till er.Hur gör man för att skriva in copyrigt och namn på en bild ?

Om du har tex Photoshop så är det väl bara att skriva in en textruta...
Dvs klicka på verktyget som har ett stort T på sig, klicka med markören där du vill ha texten och skriv...

Textlager...inte textruta.............ja..besserwisser..

Sen kan man ändra lagrets (textens egenskaper). T.ex opacitet och annat trevligt.

En annan fundering jag har är det här med vattenstämplar i PS...hur funkar egentligen det?

Använd Textverktyget och börja med Copyrightmärket (c i en ring) går till på detta sätt: Håll ner Alt-tangenten och skriv siffrorna 0169 på sifferdelen på tangentbordet, sedan släpper du Alt-tangenten och det riktiga Copyright märket framträder. Sedan är det bara att skriva resten av texten på vanligt sätt.

Fråga: varför ska man egentligen skriva copyright i bilden? Använder man bilderna på fotosidan så läggs det väl automatiskt in nere i högra hörnet om jag minns rätt.
Använder man papperskopior är det väl meningslöst, jag brukar signera de jag är rädd om.

När man trycker in en blaffig copyrightlogga i en bild, tycker jag man ibland sabbar helhetsintrycket bara. Tråkigt...

Henric86 skrev:

Fråga: varför ska man egentligen skriva copyright i bilden?

Något jag också undrat länge! Det står ju klart och tydligt på sidan vem som har kopieringsrätten. Vill man absolut att det skall finnas med i filen så har ju jpeg ett fält i sitt filhuvud för valfri kommentar - lägg något där istället, sluta förstöra era vackra bilder med ful text!

Medhåll! Bort med förfulande text i bilderna. Vill nån sno bilden är texten lätt bortklonad i photoshop ändå.

Hampus skrev:

Något jag också undrat länge! Det står ju klart och tydligt på sidan vem som har kopieringsrätten. Vill man absolut att det skall finnas med i filen så har ju jpeg ett fält i sitt filhuvud för valfri kommentar - lägg något där istället, sluta förstöra era vackra bilder med ful text!

Jag tänker inte lägga in copyright på fotosidans bilder, men jag vill veta hur man går till väga om det skulle behövas nån gång. Tack för dom snabba svaren.

Jeppe skrev:

En annan fundering jag har är det här med vattenstämplar i PS...hur funkar egentligen det?

Jag har för mig att det är någon firma som kallar sig Digimarc som ligger bakom den.
Det är tydligen gratis att bli medlem och sätta in en vatten stämpel i bilder med sitt eget medlemsnummer via ps om man nu misstänker att man blir tjuvad på bilder.
Sen om man nu skulle hitta sin egen bild någonstans så har man ju lagen på sin sida med upphovsrätt etc etc det tråkiga är ju att internet är ju så stort så man kan ju inte bevaka allt, så jag hörde av mig om man kan söka på "sin vattenstämpel" via dem på nåt sett då var man tvungen att vara betalande medlem och nu kommer jag inte ihåg vad det skulle kosta per år men dyrt var det

För några år sedan testade jag att lägga in vattenmärke i bilderna med hjälp av Digimark-filtret i PS. Man kunde då välja hur "bra" vattenmärket skulle vara. Valde man bästa alternativet blev kvaliten på bilden betydligt sämre. Även med det sämsta alternativet blev kvaliten på bilderna sämre. Man såg liksom "vattenmärkspixlarna" i bilden.

Nackdelen var ju sedan att det kostade alldeles för mycket att bli medlem så att man kunde söka på nätet efter mina bilder.

massa snack

Det ger väl absolut ingenting att lägga in copyright överhuvudtaget, eftersom man inte behöver det enligt "Berne Convention". Men man kan ju göra detta enbart för att visa extra mycket vem det är som har upphovsrätt till bilden, men upphovsrätten skapades ju redan den sekund som du tryckte på avtryckaren till kameran...

För att bevisa detta är det ju inte svårare än att spara orginalet, så ska det ju inte vara några som helst problem vid eventuell tvist.

Håller med om att texten mest är störande när man skall titta på bilderna...
För att inte säga mycket störande. Har svårt att tycka bra om en bild med en massa "kladd" på.

Kan förstå tanken med texten på bilderna, men visst stör det, framförallt om det står stort på bilden. Tack ska ni ha för tipset hur man får copyright tecknet i PS.

Jeppe skrev:

Jag fattar faktiskt inte. Det är ju en teknik där man gömmer information i annan information genom att svagt ändra färgerna på vissa pixlar utan att ändra dom så mycket så att det syns.
Det ska även fungera om man t.ex. skriver ut eller trycker bilden och sedan scannar in bilden.

Problemet är att om man vill ta bort vattenstämpeln så går det. Alltså fungerar det bara om någon tar en bild och sedan inte tar bort vattenstämpeln.

Frågan är vad det är bra till egentligen. Vad vill du åstakomma? Jag kan inte tänka mig att en vattenstämpel är nödvändigt för att man ska kunna visa att man har copyright på en bild, eller finns det något sådant fall?
Dessutom kostar det pengar.
Finns det någon som har någon praktisk nytta av det så skulle det vara intressant att höra vad den är...

Skriv inte copyright utan byliner...

Jag tycker att man ska lägga t.ex. en vit kant eller en genomskinlig kant längst ner och skriva sitt namn. Det är kul att se vem som är fotograf på bilder, och bilder kan ibland komma på villovägar utan att någon text om fotografen kommer med.
En text utanför själva bilden skulle ju lösa allt, så ser det ut som det gör i tidningar när dom skriver med en byliner.

Min åsikt: De flesta tycker det är oerhört fult, särskilt när det görs på alla möjliga sätt, centrerat, högerställt, med femton Photoshop-filter- och effekter etc. Då är det bättre att lägga upp bilder UTAN någon text på fotosidan.se, text kan man ha på sin egna hemsida om man verkligen tycker det är nödvändigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar