Annons

Hur skapar jag en lagermask i elements 6

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Hurtig

Avslutat medlemskap
Enligt vad jag sett ska det gå att skapa en lagermask i elements, men det funkar inte när jag försöker :( Jag blir tokig vet någon hur man gör?

/Anna
 
I Elements är det bara justeringslager som har en lagermask (från hjälpfilen - Layer Mask- A protected area in an adjustment layer. Areas below the mask cannot be edited.) I vissa fall kan man kringgå problemet genom att skapa ett justeringslager (exempelvis för nivåer) men strunta i justeringen och bara klicka ok för att få ett lager som automatiskt har en mask. Därefter kan man jobba med det lagret och utnyttja masken.
 
Tack men mitt problem kvarstår eftersom jag bara får upp justeringslagret inte det länkande vita rutan intill justeringslagret, där man kan rita. Ska prova att installera om programmet. Det konstiga är att det funkar på min bärbara mac.
 
I Elements är det bara justeringslager som har en lagermask. I vissa fall kan man kringgå problemet genom att skapa ett justeringslager (exempelvis för nivåer) men strunta i justeringen och bara klicka ok för att få ett lager som automatiskt har en mask. Därefter kan man jobba med det lagret och utnyttja masken.

Jobbar mycket med justeringslager och masker i PS. Hänger inte med här. Kan man jobba med ett lager (som inte är justeringslager) och utnyttja masken. Man kan ju byta lagerinnehåll till ett annan typ av justering. Nyfiken om jag har missat något värdefullt.

Lotta
 
http://help.adobe.com/en_US/Photosh...WS58b67d046ae8e03ce5cd941041cdbb073-7fdc.html

Enligt denna länk till adobes hjälpsida ska det gå att göra lagermasken men när jag klickar upp ett nytt fyllnadslager lägger det sig ovanför det andra lagret inte länkas ihop, varför?

/Anna

Anna, ett fyllnadslager är inte detsamma som en lagermask. Är inte så hemma på fyllnadslager (ännu...) så jag kan förklara skillnaden. En lagermask är en gråskalemask, där vitt släpper igenom allt och svart ingenting i ett lager.

Lotta
 
Jag har löst mitt problem :) Det var en liten ruta som inte var förbockad puh har hållt på hela dagen.....Följde installationen av lagermask till elements men det funkar inte. Pallar inte mer idag får prova imorgon igen. Tack för alla svar :)

God Jul!
 
... installationen av lagermask till elements ... funkar inte.

Var det Layer Mask från min andra länk som krånglade? Först väljer du installationen för Elements 6 (det var väl den du har?) En bit längre ner finns det detaljerade anvisningar. Du ska ta bort en namngiven fil på ett ställe och ersätta med den du laddat hem.

När du öppnar Elements så finns Layer Mask under Teckningar och effekter > Specialeffekter. I alla fall funkade det för mig.

Lycka till!
 
Har inte själv orkat ladda ner det som HåGe refererar till men löser det på ett annat sätt,
Gör ett tomt lager under det lagret jag vill ha lagermask på.
Grupperar sedan det övre lagret med det tomma lagret.
Sedan är det bara att måla på (se till att det är det tomma lagret som är markerat) där du vill att det ska skina igenom (vilken färg som helst motsvara lageraskens vita) och blir det för mycket så är det bara att radera (inget motsvarar alltså lagermaskens svarta).
Lycka till!
 
Tack för all hjälp, nu funkar det :) Jag var tvungen att starta om programmet för att det skulle funka.

Nu kan jag äntligen börja.....efter 8 timmars slit!
 
Enligt vad jag sett ska det gå att skapa en lagermask i elements, men det funkar inte när jag försöker :( Jag blir tokig vet någon hur man gör?

/Anna

1.Skapa ett justeringslager för Nivåer (övertoningen påverkar inte fotot utan nivåjusteringen). Tryck OK. Se hur Nivåer bara påverkar det markerade området. Samtidigt fick justeringslagret en svart- och vitfärgad mask.
Lagermasken styr vad som påverkas och vad som inte påverkas av justeringen. Vit ger full justering och svart ger ingen.
2. Dra ett streck över bilden med en svart Pensel. Strecket dyker upp i masken och det du målade påverkas inte längre av Nivåerna. Växla till vit färg och måla över det svarta strecket.
På detta sätt kan du enkelt styra vad i bilden som ska justeras.

Snabbmask: I Photoshop Elements 6 så väljer du verktyget Markeringspensel och ställer in Maskläge.
 
Undrar vad det är jag använder? Visseligen har jag Elements 4.

Jag kopierar befintligt lager till nytt lager. På det nya lagret gör jag det jag vill ändra tex överskärpning, nyanser eller vad man vill.

För att maska detta lager, skapar jag ett nytt justeringslager vilket som helst, tex nivåer. Klicka OK på allt och acceptera standarinställningarna. Om man vill, gå till redigera, och fyll och fyll lagermasken med svart.

Det nya justeringslagret lägger jag mellan mitt nya lager och det gamla. Hovra med musen i skarven mellan justeringslagret och det övre lagret. Håll alt samtidigt som man klickar på skarven. Poff, så är justeringslagret kopplat med det övre lagret.

Markera justeringslagret och måla med vit pensel för att göra det översta lagret synligt. (eller med vitt för att gömma det).

Edit: Vid närmare eftertanke är det nog så Claes Johan Alexandersson gör också...
 
Göran Sedvall: Undrar vad det är jag använder?

Du använder något som kallas urklippsmask.

Detta fungerar i Elements 3. Hittade inget i hjälpen till elements, men däremot till stora photoshop, funktionen är densamma. Vit maskfärg släpper igenom allt, svart blockerar allt, grått däremellan.På så sätt kan man simulera lagermasker till "vanliga" pixellager i Elements. Tack för att jag fått veta ett sätt att lösa detta på!
http://help.adobe.com/sv_SE/Photosh...WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7853.html

Här är mitt test i Elements 3


För den intresserade kan jag tillägga att jag testade att göra samma sak i Photoshop CS3, då maskade jag lagerkopian. Det fungerade att öppna och redigera masken i Elements 3, trots att man inte kan skapa lagermasker i Elements. Kanske inte så intressant och användbart, men jag lärde mig något iallafall!

/Lotta
 

Bilagor

  • Mask_in_elements.jpg
    Mask_in_elements.jpg
    16.4 KB · Visningar: 1,597
Senast ändrad:
När jag tittar på bilden av din photoshop är det precis lika det ser för mig i elements.

I stora photoshop finns det en knapp som ser ut som en liten cirkel inuti en rektangel som jag tycker får precis samma effekt. Nytt lager, gör de ändringar man vill, tryck på knappen och maska fram de ytor man ville ha.
 
I stora photoshop finns det en knapp som ser ut som en liten cirkel inuti en rektangel som jag tycker får precis samma effekt. Nytt lager, gör de ändringar man vill, tryck på knappen och maska fram de ytor man ville ha.

Exakt så fungerar det i stora photoshop Göran. Huvudfrågan var ju hur man skapar en lagermask i elements, och eftersom den knappen inte finns så har här beskrivits hur man kan åstadkomma detta på ett finurligt sätt.

/Lotta
 

Bilagor

  • Mask_in_CS3.jpg
    Mask_in_CS3.jpg
    17.1 KB · Visningar: 169
Jo, jag fattade. Jag har också elements och gör precis som du. Ett juteringslager som jag grupperar.
 
Lagermask i elements?

Hej jag har samma problem som Anna. Jag hittar inte lagermasken. Även om jag försökt följa instruktionerna så fattar jag inte riktigt vad ni menar. Jag har Adobe photoshop 0.8, är det någon skillnad mellan 0.8 och 6? Vad menar ni med att ni grupperar justeringslagrerna? Snälla är det någon som skulle kunna göra en video och visa hur ni gör ( ni med elements) ? Det skulle vara till jätte stor hjälp, jag blir galen av att sitta här!

/ Hanna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.