Annons

Hur ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelin

Aktiv medlem
Hej,

Nu har jag läst allt jag kan hitta här på fotosidan om att ta betalt. Jag är fortfarande förvirrad. Kanske kan ni hjälpa mig?

Jag har fått i uppdrag att fotografera åt ett företag. Bilderna ska användas i informationsbroschyrer, konferensprogram o.dyl samt på deras hemsida. Företaget vill ha bilderna i en liten bildbank att använda fritt vid behov.

Tanken är att jag ska fotografera temabilder enligt teman som de angett, situationsbilder på deras kontor och i deras verksamhet. Jag ska även ta porträtt- och gruppbilder på de anställda.

Jag räknar med att komma dit vid två tillfällen och sedan ta temabilderna på egen hand ute på stan när det passar mig.

Jag sitter som bäst och filar på en offert. (Hur 17 skriver man en offert?) Men hur ska jag ta betalt i ett sånt här fall? Ska det vara per timme? Ska de utöver timbetalning betala för varje bild?

Fotografering 1000 kr/timme
Digitalkamera startkostnad 250 kr
Efterbearbetning 500 kr/timme
Fri användning av bilderna i 3 år +100%
Leverans på cd-skiva ingår i priset

Jag räknar med att tidsåtgången är 5-7 timmar totalt.
Jag kommer att arbeta heltid med andra uppgifter under detta projekts gång och väntar mig att kunden anpassar sig efter de datum då jag kan, detta tänkte jag ge rabatt för, kanske 10%. Jag har inte F-skatt heller utan vill att kunden ska betala skatt och sociala avgifter för de timmar jag är anställd, detta bör kanske också sänka priset till kundens fördel?

Huää, vad tror ni?

/Elin
 
Om du vill att företaget skall betala skatt och arbetsgivaravgift så får du nog dra av minst 60% på de priser du har angett, annars blir det fruktansvärt dyrt för dem att nyttja dina tjänster. Själv tycker jag att 1000:-/timmen låter dyrt, men du har kanske utrustning som motiverar det priset.
 
Det är väll inte utrustingen som sätter priset? Det måste rimligtvis vara kvaliten på leverarad produkt.
1000kr/h kanske är häftigt, men möjligt. Tänker du ta betalt för resor till/från jobbet?
Är kunden verligen beredd att vänta på att du får några hål i ditt schema. Som köpare så skulle jag ragera direkt på detta, vem anställer en målare som kan komma 15 min om dagen?
 
pelin skrev:
(Hur 17 skriver man en offert?)

Namn, adress, tele nr på på dig... (Vem du är helt enkelt)
Namn på dem osv...

XX fullföljer beställnngen av (uppdraget, i detalj) för XX antal kronor.

Din underskrift...

Ett "kvitto" på hur du ska göra uppgiften och vad det kostar för dem om de anlitar dig.
var hellre förtydlig än tvärt om...
 
Var får du dina priser från? Beställ BLF's broschyr så har kan du visa upp för företaget vilka marknadspriser som gäller. Dessa inkluderar sociala avgifter. Sedan bör du kanske erbjuda ett lite lägre pris jämför mot BLF, du är inte lika erfaren som en som jobbat med fotouppdrag längre och en sådan gest ger dig kanske fler uppdrag från företaget. Fundera på att starta firma, det är inte så krångligt och du får göra avdrag för investeringar. Kan vara värt om du får fler uppdrag.
 
Oj då, jag tog nog i där...
Allt snack om prisdumpning i diskussionerna här på fotosidan förvirrar...

Nu ser det ut såhär. Ska jag ta bort begränsningen på 3 år och låta de använda bilderna till fritt antal publiceringar för alltid?

----
Avsedd användning av bilderna

Köparen förvärvar rätten att använda bilderna i tryck och på Internet. Denna rätt övergår till köparen först sedan full betalning erlagts till fotografen. Rätten är begränsad till köparens normala verksamhet. Bilderna får användas i informationsblad, kursblad, konferensprogram och liknande tryckt material som rör köparens verksamhet. På Internet är rätten begränsad till användning på hemsidorna www.**.se, www.**.se, www.**.com och www.**.se.

Köparen får använda bilderna till ett fritt antal publiceringar under tre års tid. Köparen har fotografens tillstånd att lagra bilderna i företagets digitala bildarkiv under tre års tid.

Fotografen får använda bilderna i egen marknadsföring på hemsida och i portfolio.

Utrustning

Fotografen tillhandahåller den utrustning som behövs för uppdraget.

Pris

Fotografering: 895 kr/timme
Materialkostnad: Digitalkamera 515kr, lagring på cd-skiva 160kr
Frakt: kostnadsfritt

Fotografen har A-skattsedel och köparen betalar sociala avgifter och drar skatt. Enligt BLF:s leveransvillkor ska sociala avgifter dras från ovanstående timpris. På återstående belopp dras sedan skatt (30%). Sociala avgifter skall inte utgå på materialkostnad. Priserna avser enbart publicering inom Sverige. Vid beräkning av tidsåtgång för ett beställt fotouppdrag räknas restid till och från fotoplatsen samt tid för bildbehandling.

Leveransvillkor

BLF:s leveransvillkor tillämpas, se bilaga.
Bilderna levereras på cd-skiva, varje bild levereras i högupplöst tiff-format för tryck och i jpeg-format anpassat för användning på webben.
 
Jag ser det som en motsvarighet till filmkostnad. En digital utrustning kostar mycket mer i inköp än en analog utrustning. Kunden får ta del av min dyra utrusning och betalar för detta. Kostnader för film, framkallning och scanning slipper ju kunden helt vid digital fotografering.
 
En digitalkamera är oftast dyrare än en analog motsvarighet och detta är en kostnad som skall täcka slitage.

Materialkostnad, digitalkamera avser minnesmedia, då detta, precis som film är en förbrukningsvara. Även om man kan använda minneskortet om och om igen, så kan det ju hända att det går sönder efter x antal skrivningar.
 
Du bör absolut inte ta bort tidsbegränsningen för användning av bilderna. Tre år är lång tid i detta sammanhang, och om kunden då vill fortsätta använda bilderna kan ett rimligt pris för det vara halva arkivbildspriset för den typ av användning det gäller.

Materialkostnad avser material som förbrukas, så om det inte är en engångskamera eller meningen att kunden får behålla kameran så bör du inte ta upp det som en materialkostnad. Däremot är det rimligt att du tar betalt för frakt och milkostnad för eventuell körning.
 
Även om det knappast är en materialkostnad, så är det inget som hindrar att du debiterar en startkostnad för digitalkameran. Dock är det ju så att all utrustning du har ska betalas på ett eller annat sätt, det gäller ju lika väl t ex studioblixtar eller bil. Istället för olika startkostnader etc tycker jag att det är bättre att baka in dessa kostnader i arvodet, och det kanske innebär att du ska höja ditt timpris en aning. Kostnader utanför timpriset som inte är tydligt kopplade till specifik förbrukning är ofta det första kunden försöker förhandla bort.
 
Enligt BLF är de tvungna att sätta ut mitt namn i anslutning till bilderna.
Gäller detta även i broschyrer och på Internet, som det gäller i detta fall?
 
Håller med Magnus om det med materialkostnad/startkostnad och relaterar till den verksamhet (inte foto ännu) som jag själv driver och hur kunder reagerar på olika kostnader och påslag. Jag tycker att det skulle kunna vara motiverat med en 'Startkostnad', men inte relatera detta till just digitalkamera eller liknande, utan bara startkostnad...alternativt bakar man in detta i timpriset och de påslag man normalt gör på material, detta får sedan täcka slitage och avskrivningar etc., vilket jag tror är det normala inom iaf konsultvärlden...vet inte om det är så inom fotovärlden?
 
pelin skrev:
Enligt BLF är de tvungna att sätta ut mitt namn i anslutning till bilderna.
Gäller detta även i broschyrer och på Internet, som det gäller i detta fall?

Upphovsmannen skall anges på det sätt och i den omfattning som god sed kräver. I praktiken innebär det att fotografens namn alltid skall anges i redaktionella sammanhang (tidningar, tidskrifter etc), men i reklam är det inte brukligt (även om det börjar bli allt vanligare).

För att undvika tveksamheter bör du uttryckligen begära att du skall anges som fotograf, vilket med tanke på att ditt timpris ligger närmre en redaktionell fotografs än en reklamfotografs är ett mycket rimligt krav. Vill kunden inte det (vilket är sällsynt) är det inte orimligt att du begär ett högre pris.
 
Hej hej,

Nu har jag haft mitt möte med kunden och det gick bra!

Det blev alltså 895kr/timme
515 kr startkostnad digitalkamera
160 kr leverans på cd-skiva

De får använda bilderna till ett fritt antal publiceringar under tre år i de sammanhang som jag specificerat.

Yeah!

Tack för all hjälp!
 
growingart.se skrev:
895 per timme även för efterbehandling? Eller bjuder du på den som tack för första uppdraget?

Precis 895kr/timme för bildbehandling också, enl BLF. Jag räknar med att inte ägna allt för mycket tid åt efterbehandling genom att plåta i jpeg.

"Vid beräkning av tidsåtgång för ett beställt fotouppdrag räknas restid till och från fotoplatsen samt tid för bildbehandling."
 
Ah, tack. Tidigare var det separat angående foto och bildbearbetning. Intressant forum. Jag räknar väl egentligen inte med uppdrag utan sälja arkivbilder, men man vet ju aldrig. Är det någon som tycker man tar bra bilder så kan man ju försöka fortsätta med det... lycka till, berätta gärna hur det går/gått.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.