ANNONS
Annons

Hur ska jag sätta mitt pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har precis fått ordning på min studio och börjat fota en del.
Mycket är kvar i utrustningsväg men man får börja någon stans.
Det svåraste som jag står inför nu är hur mycket jag ska ta betalt? Jag kommer att använda mig av någon form av frilanstjänst som jag kan fakturera genom.

Mina fasta utgifter är
1100:- för lokalen /månad
Utrustning 1000:- /månad
+ utökning av utrustning och slitage på bakgrunder

Jag är ny inom studio och vill inte ta för mycket betalt, men vill samtidigt inte jobba gratis då jag känner att jag inte vill konkurrera ut verksamma fotografer i staden då jag är gratis!

Vad tycker ni är ungefär rimligt att ta betalt? Trodde aldrig detta skulle vara så svårt!

Tack på förhand!

... inte vill konkurrera ut verksamma fotografer i staden ...

5 000 kr /timme blir nog de verksamma fotograferna tacksamma för ;)

Jag är ny inom studio och vill inte ta för mycket betalt ...

Låter som du är ute efter att bygga portfolio och då är kanske TFP (Time For Print) aktuellt, dvs modellerna ställer upp med sin tid mot att de får bilder gratis av dig.

Beroende på vad du själv önskar ligger "rätt" pris någonstans där emellan. Du får helt enkelt chansa med ditt första pris. Får du för många kunder höjer du, men hör ingen av sig valde du för högt pris.

5 000 kr /timme blir nog de verksamma fotograferna tacksamma för ;)

Låter som du är ute efter att bygga portfolio och då är kanske TFP (Time For Print) aktuellt, dvs modellerna ställer upp med sin tid mot att de får bilder gratis av dig.

Beroende på vad du själv önskar ligger "rätt" pris någonstans där emellan. Du får helt enkelt chansa med ditt första pris. Får du för många kunder höjer du, men hör ingen av sig valde du för högt pris.

Tack för svar!
Saken är den att de flesta förfrågningarna gäller barnfotografi och där har ju tyvärr inte "modellen" någon direkt nytta av bilderna :)

Det som är lite tråkigt är att jag har fått många förfrågningar utan att hinna tänka igenom pris samt skriva ut priset innan.
Nu blir det många sms med frågan om jag kan fota och "vad vill du ha" ?

Men ska jag strunta i de verksamma fotograferna och titta på vad jag själv behöver för att få det att gå runt, eller gör man sig ovän med en massa människor?

Men ska jag strunta i de verksamma fotograferna och titta på vad jag själv behöver för att få det att gå runt, eller gör man sig ovän med en massa människor?

Helt rätt tänkt. Om du tänker igenom och sätter ett pris som du kan leva på även om det skulle bli din enda inkomstkälla, då har du ju en prissättning som konkurrerar på justa villkor.

Att bli ovän med ortens fotografer tror jag inte du blir med det tänket. Däremot om du dumpar priserna långt under vad man kan leva på som yrkesfotograf, då lär du få ovänner :(

Här hittar du en hel del matnyttigt om att stara/driva företag :)

Det finns ju en marknadsekonomi som sköter sig själv. Tycker barnfotografering ligger runt en 700 - 1 200, åtminstone här. Behöver du mer än 1 200 får du nog inga kunder och behöver du mindre än 700 så finns det ingen anledning att vara för billig. Ta kanske 650 eller så har du kvar priset på 700 och ger något extra till kunden istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar