ANNONS
Annons

Hur sköter sig labben med konkurentfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Elaka rykten går ,,, Att märkeslabben medvetet gör ett sämmre jobb med konkurentmärket ,
Nu menar jag om kodak framkallar fuji & vise versa.
Min lokale handlare gör ingen hemlighet av att han har labbet optimerat för kodak`s filmer .
Men det beror på att hans labb har några år på nacken & inte går att programera på så många sätt .

Men hur gör jättarna ?

En annan sak , konicas film .
Är det en agfa med annat namn ?

För lite sedan tog jag några testfilmer med en ny kamera och lämnade in dem till en fotoaffär som har Fujis snabblabb. Filmerna var Kodak High Definition och Fujicolor Superia, båda 200 ISO. Jag beställde kopiorna i större format 15x20 cm. Faktum är att Kodakbilderna såg betydligt bättre ut färgmässigt och kontrastmässigt än Fujibilderna trots att det var ett Fujilabb. Men kanske fungerar de stora märkeslabben annorlunda? Har inte skickat filmer till sådana på länge.

Att göra ett sämre jobb med en film av annat fabrikat än det som står på dörren till framkallningsfirman är det samma som att skjuta sig i foten, Rent affärsmässigt är det bättre att göra ett lika bra jobb ned konkurentens film och på så sätt få del av konsumentens pengar så att denne inte går till konkurenten även för framkallning och kopiering.

Sedan kan det vara så att samma märkes film trivs bäst på samma märkes papper som är del av helhetsprocessen. En konkurents film kan mycket väl trivas bättre på det egna pappret, beroende påatt paprets egenskaper bättre tilltalar konsumenten.

skägga skrev:

En annan sak , konicas film .
Är det en agfa med annat namn ?
Nej, de tillverkar sin egen film. Den säljs också som småbildsfilm under namnet Polaroid. I västvärlden finns bara fem tillverkare av negativ färgfilm: Kodak, Fuji, Agfa, Konica och Scotch.

För ganska många år sedan var det ett reportage i Foto från Fujis storlabb. Produktionschefen visade stolt upp sin nya *KODAK* högvolymsprinter ...

"NEMA PROBLEMA:)"

Inga problem gällande tema.....
ex,,Den som har lämnat in en Kodak,film hos Fuji,,,detta betraktas som att porten öppnas för Fuji,s chanser att få en ny kund. Detta är det läge när Kodakfilm-kunden enligt "labbmoralen" äger största uppmärksamhet på alla aområden. Så, om det nu är så att filmer behandlas olika på labben pga filmfabrikat så är det enligt nog dem "främmande" fabrikaten som bör/får störs uppmärksamhet...../Niclas.

Ps, Nu bör ju inte detta uppfattas som att man bör framkalla vid ett annat märkes labb utan att det är "tryggt" att utnyttja större labb från båda sidor....ds

Jag läste i en tråd som jag inte hittar att det var problem med agfas fillmer pga en del labb inte programerat in filmen i labbet utan körde på kodak eller fuji , kan det stämma ?

Det var roligt att höra att konicas filmer är deras egna .
Jag hade en canon ix7 för några år sedan & måste säga att konicas filmer för aps var dom i särklass bästa .
Jag har inte provar konicas vanliga film men skall defenitivt göra det .

skägga skrev:
Jag läste i en tråd som jag inte hittar att det var problem med agfas fillmer pga en del labb inte programerat in filmen i labbet utan körde på kodak eller fuji , kan det stämma ?

Vet inte om det stämmer, men det vore inte speciellt smart av dem att inte ha lagt upp en kanal för Agfas filmer. Agfas filmer säljes under många olika namn, exempelvis är många av de filmer som man får "på köpet" från postorderlabben
Agfa.

Labbet lägger oftast upp "kanaler" (egentligen förinställda optimerade värden) i sin printer för de vanligaste filmerna i sin produktion. På ett t.ex. Kodak labb är det rätt troligt att dessa kanaler i första hand reserveras för Kodak-filmer eftersom det troligen är de som är valigast.

Antalet valbara kanaler styrs av labbet, alltså maskinen, man använder - men är givetvis inte obegränsade till antalet.

Har man ingen kanal för den aktuella filmen så har man tre val.. a) att kalibrera om en kanal för den aktuella filmen.. b) att köra på den kanal som är mest lika den aktuella filmen och c) att köra den aktuella filmen manuellt - d.v.s. använda sitt eget färgseende och bildkunnande för att köra filmen i fråga.
Det senaste kräver givetvis mer av operatören än att utslutande veta hur man använder smabb- eller minilabbet för att köra automatiskt och dessutoma tar det längre tid.

Om man väljer de senare, för det första alternativet är inte troligt, så ger b ett hyfsat till bra resultat medan c blir kanon - om operatören kan sin sak - men ett relativt dyrbart alternativ, för labbet alltså.

Min gissning är att Konica film, som kommer från Japan, är från Sakura - som är en japansk fabrik.

hmoss skrev:

Min gissning är att Konica film, som kommer från Japan, är från Sakura - som är en japansk fabrik.
Stämmer. Filmen såldes från början under namnet Sakura men bytte sedan namn till Konica. Har för mig att Konica äger Sakura,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar