Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ser ni på fotomanipuleringar

Produkter
(logga in för att koppla)

TUBORG

Aktiv medlem
Efter att ha läst en hel del kommentarer från många här på FS på alla möjliga bilder får jag en kännsla av att många tycker illa om att man manipulerar sina bilder........kallar det inte för "riktig fotograferning".
Vad är det för skillnad på att köpa en avancerad kamera med en massa olika inställningar och filter som man skruvar fast på objektivet, rigga upp med alla möjliga och omöjliga ljuskällor eller att helt enkelt fixa till dom saker man vill i ett bildbehandlingsprogram?
Den bild du lyckats klämma ut med en massa utrustning är ändå lika långt från verkligheten som den som har bearbetats i datorn.

Vilka bilder är det som säljer?
Dom flesta bilder man ser på reklampelare,bio-affisher i tidningar och så vidare har genomgått tunga regigeringar.

"vanliga" obehandlade bilder ser man sällan om inte på en ica kalender eller nåt i den stilen.

Vad är det viktigaste med en bild för dig??
Att den är omanipulerad eller att den är trevlig för ögat och att den lyckas förmedla nån slags kännsla.

Man kan till exempel säga att du lyckats ta en snygg bild av en solnedgång eller nåt klassiskt i den stilen .....då kan du vara säker på att det finns många tusen nästan exakt likadana bilder som andra har tagit och den blir liksom inte så intressant längre eftersom alla som ser bilden kan känna att dom sett det så många gånger förrut. Om man då tar och leker lite med en sån bild kan man kanske skapa en helt annan typ av solnedgångsbild som sticker ut från mängden men då föreligger som tidigare sagt att många börjar klaga på att den är för manipulerad och att den därför inte är så mycket värd för den sakens skull.

Jag tycker att en bild är till för underhållninges skull och om man förnekar sig själv att njuta av en bild bara för att det har lekts för mycket med den så begrännsar man sig själv.........det blir ungefär som när äldre människor har stannat i sin musikaliska utveckling och kan inte tänka sig lyssna på nåt annat än den musik som spelades när dom var unga och att all musik som görs idag är bara skit.

Nåja men somsagt vad tycker du?
 
Bilder som uppenbart är manipulerade eller har montage i sig tycker jag är rätt trista om jag ska vara ärlig. Jag kan tycka dom är vackra, men dom intresserar mig inte särskillt mycket och jag bläddrar som oftast förbi dom och 10 sekunder senare har jag glömt bort det jag såg. Självklart finns det undantag.

Däremot ser jag inget fel i det, bara man anger det. Däremot tycker jag att reportagebilder ska vara så "verkliga" som möjligt då dom ska försöka skildra verkligheten på ett annat sätt än kanske modebilder.

Att avbilda verkligheten helt och hållet är ju dock omöjligt. Vi påverkar hela tiden bilden, bland annat genom att byta objektiv med olika brännvidder, slutartider och filmer med olika egenskaper. En svartvit bild är ju faktiskt också en manipulation av verkligheten.

Boken "Falska kort" är intressant och tar upp saker som detta, den går att hitta på biblioteken och rekommenderas starkt. Självklart minns jag inte vad författaren till boken heter...

Nej, vad håller jag på med... tillbaka till hemtentan!
 
Klart man ska manipulera o leka så mycket man bara orkar, men man bör inte påstå att manipulerad bild är dokumentär. Apropå solnedgångar, bilden nedan tog jag i Stockholm, mitt på dagen igår. Manipulerad? tja...
 

Bilagor

  • falsksolnedgang.jpg
    falsksolnedgang.jpg
    9.3 KB · Visningar: 989
KGS skrev:
Klart man ska manipulera o leka så mycket man bara orkar, men man bör inte påstå att manipulerad bild är dokumentär. Apropå solnedgångar, bilden nedan tog jag i Stockholm, mitt på dagen igår. Manipulerad? tja...
ja det kan man ju undra??
Här har jag i varje fall manipulerat din bild.
 

Bilagor

  • falsksolnedgang2.jpg
    falsksolnedgang2.jpg
    46.7 KB · Visningar: 983
Jag tycker det är kul att leka med bilder i datorn och manipulerar nog rätt rejält ibland. De bilder jag förändrar drastiskt kallar jag inte foto efteråt, då är de en bild men inget foto. Bilden kan också vara bra och vacker men det är plötsligt en annan typ av konstkategori.

Jag tycker retuscheringar och manipuleringar är helt ok. Fast det är trots allt två olika tekninker, men ingen behöver vara bättre eller sämre än den andra. Vilket man väljer kan väl få vara en intressegrej? Vill man datapula så gör man det, ill man inte så låter man bli..

Fast jag tycker nog att man ska placera riktiga manipulationer och foton i olika "fack".

Sen ska jag erkänna att jag är rejält anti och trött på plastdockor och försköningar av folk på bild i många fall. Tycker att vissa bilder både i reklam och på fotosidan visar upp en typ alldeles för förvrängd bild av människan. Det ruggiga är att många anser det vackert och då undrar jag om den vanliga människan inte duger.
 
he, he, det är ju Prag som kallas den gyllene staden, men Stockholm klär också fint i gyllene sken. Min bild är tagen direkt ur kameran... men nyttjar man en slutartid på 1/13000 sekund så kan man förmörka tillvaron även i direkt solljus...

manipulation? tja inte ser det ut som det såg ut i verkligheten, men det gör sällan bilder, alltid är det nåt som blir oskarpt eller får nån annan färg än man minns. O ibland är en bild så rå och avslöjande att man hellre behållit minnesbilden ;-)
 
lotelo skrev:
Det ruggiga är att många anser det vackert och då undrar jag om den vanliga människan inte duger.

Visst blir bilderna vackra ibland, men som alltid är lagom bäst. Å andra sidan är naturliga bilder av ansikten hemskans fina de med, om man fått till ljuset o kameravinklarna så modellen slipper se ut som nåt skräckinjagande... o det är väl kanske också en form av manipulation, att fixa ljus o skuggor så modellen framstår så bra hon/han bara kan...
 
En bild kan vara bra eller dålig oavsätt hur den har framställts.

Men är alltid en bild som utgår från en fotografisk process ett fotografi? Med fotografisk process menar jag en bild som skapas med ljus via en sensor eller film.
Hur mycket manipulering av "orginalet" behövs för att den slutliga bilden inte ska vara ett fotografi?

T ex om jag projecerar ett s/v negativ på en duk och sedan fyller i konturerna mm för hand med kol, då får jag väll inte kalla min kolbild för ett fotografi eller? (det kan nog se riktigt fotografiskt ut på håll)

Någonstans borde det alltså finnas en gräns när en bild inte längre är ett fotografi. Har ingen aning om var den är dock. Tycker ändå att kolbilden i mitt exempel passrerar denna gräns.
Någon som har andra exempel. Verkliga som hypotetiska?

/Johan

PS. Vad tycker jag då om manipulerade foton? Görs det snyggt och med måtta så är det ok. Annar så intresserar de mig inte. DS.
 
johanu skrev:
Någonstans borde det alltså finnas en gräns när en bild inte längre är ett fotografi. Har ingen aning om var den är dock. Tycker ändå att kolbilden i mitt exempel passrerar denna gräns.
Någon som har andra exempel. Verkliga som hypotetiska?
Tycker att det låter som ett handKOLorerat foto;)

min sida där jag inte kallar ursprungsbilderna för foto så finns både helt analogt fixade och datamanipulerade. Alla blev bilder i slutänden oavsett teknik. (Och kanske ser ni inte vilka som är analogt manipulerade eller datamanipulerade heller..)

Jag anser att även ett analogt foto kan förändras analogt till en bild och lämna rollen som foto.
 
johanu skrev:

T ex om jag projecerar ett s/v negativ på en duk och sedan fyller i konturerna mm för hand med kol, då får jag väll inte kalla min kolbild för ett fotografi eller? (det kan nog se riktigt fotografiskt ut på håll)


Hehehe kanske inte men den bilden du skulle få fram bygger ju ändå på ett fotografi.
Finns det verkligen dom som inte överhuvudtaget gör någonting med sina bilder förutom att framkalla dom?? för jag menar om man skall tvärdra det så måste ju allt man gör efter själva bildtagningen som på nåt sätt påverkar utseendet på den vara manipulering, att öka skärpan att höja kontrasten eller göra den svartvit eller?
 
TUBORG skrev:

Finns det verkligen dom som inte överhuvudtaget gör någonting med sina bilder förutom att framkalla dom?? för jag menar om man skall tvärdra det så måste ju allt man gör efter själva bildtagningen som på nåt sätt påverkar utseendet på den vara manipulering, att öka skärpan att höja kontrasten eller göra den svartvit eller?

Jo, visst finns det personer som inte gör något med sina bilder efter att de är framkallade. Jag tillhör själv den skaran som verkligen drar mig från att förändra originalbilden till något annat än vad det egentligen är. Att skärpa upp en bild eller höja kontrasten är enligt mig inte manipulering så länge man försöker eftersträva ett resultat som motsvarar originalet.

Nyligen delförstorade jag en av mina bilder. Enligt mig är det en viss typ av manipulering (enligt fotosidans definition är det dock inte det). Men jag försöker ändå vara så tydlig jag kan för att betraktaren ska bli medveten om att det verkligen är en delförstoring och inte en originalbild. För mig känns det inte som "fair play" annars.
 
Manipulerade bilder...

...är ju bara en förlängning av mörkrummet?!
Sålänge man inte lägger till för mycket som inte fanns med i originalbilden tycker jag att det är helt OK, för att inte säga "i tidens anda"!
Det är ju, trots allt, i en digital tidsålder vi lever!:)
 
Jag tycker det är helt ok att manipulera bilder för att framhäva nåt eller skapa en viss stämning i en bild - ser inte något fel i det.
Problemet med manipulering tycker jag uppstår när det blir uppenbart effektsökeri, en bild kanske förstärks FÖR mycket. Men det är ju kanske just så fotografen/skaparen vill visa upp sin bild.

Däremot anser jag att de som tar bilder vilka är omanipulerade med perfekt ljus, motiv osv förtjänar all respekt.
-Såg till exempel en bild i ett galleri här på sidan (kommer inte ihåg vems det var tyvärr) för några veckor sen taget 1978 i Grekland på en tiggare som var i mina ögon perfekt, om jag kommer ihåg rätt så var den omanipulerad och tagen med en Hasselbladare. Ett utmärkt exempel på en utmärkt bild i mina ögon.

Då jag är långt från duktig på att ta "bra bilder" (än i alla fall) så använder jag mig ganska ofta av Photoshop för beskäring, justering av ljus, kontrast etc. Med tiden kanske jag slipper använda mig av PS lika mycket i alla fall.

Bildredigeringsprogram och annan redigeringsutrustning ska i mina ögon användas med en viss återhållsamhet, då det är väldigt lätt att ta i för mycket så att säga.

Vad som är bäst - omanipulerat eller manipulerat?
-Beror väl på hur bra fotografen / manipuleraren är. Skönheten ligger ju i betraktarens ögon och vi har alla olika smak...
 
Höll på at kräkas på en svensk digitalfototidning som i sin spalt med tips tyckte att månen är så svår att fotografera, så det är lika bra att klippa ut en måne från någon annans bild och klistra in i sin.

Jag tror man där illustrerar hur en fotograf och en manipulatör skiljer sig åt. Jag och alla andra fotografer med självaktning skulle aldrig komma på tanken att inte fotografera sina bilder själv.
 
Intressant ämne, lika aktuellt som alltid..

Självklart så skulle jag aldrig fått för mig att använda något annat än det jag fotograferat själv som original till min färdiga produkt, men vad går linjen egentligen mellan bild/foto ?

Jag har ett exempel med mig för att göra det enkelt för er:
Färdig produkt: http://tickets.oslolan.no/tiger2.jpg
Original: http://tickets.oslolan.no/tiger2-orig.jpg

Den färdiga bilden är mer estetisk tilltalande och har mer känsla än originalet, men jämför man, så är "modellen" helt klart förskönad, nästan på gränsen till förändrad..

Jag tänkte ta tillfället i akt att fråga er, eftersom jag har inte kommit överens med mig själv än om det är ett "okej" foto, eller om det är photoshop-konst ?

Lite kuriosa: Bilden är tagen på en klubb i Oslo klockan fyra på natten. Både jag och modellen var mer än lovligt fulla, så dissa inte bilden alltför mycket, okej? :)

Kamera: 300D, 70-200 F/4L, 550EX

/James
 
TUBORG skrev:


Vilka bilder är det som säljer?
Dom flesta bilder man ser på reklampelare,bio-affisher i tidningar och så vidare har genomgått tunga regigeringar.
"vanliga" obehandlade bilder ser man sällan om inte på en ica kalender eller nåt i den stilen.

E du så säker på de du?
De reklambilder vi lämnar i från oss är inte mera behandlade än att eventuella dammprickar är borttagna o så.
Vi kan börja vid 09.00 på morgonen med ljussättning och framåt 16. tas första riktiga bilden.

Ilk
 
Påstår jag att en bild visar något ur verkligheten (t.ex en solnedgång över Alingsås) så ska bilden så långt det är möjligt återge det en person som stod bredvid när jag tog bilden skulle ha upplevt.

Sedan är det inte på något sätt fel att ta en solnedgång över Alingsås och vidareutveckla bilden till att t.ex försöka förmedla den överväldigande känslan jag fick inför denna solnedgång - men då är det en fördel om det klart framgår för betraktaren att den inte är så här en solnedgång över Alingsås såg ut en gång i tiden. Man vet ju aldrig i vilket sammanhang en bild kan dyka upp och vilka slutsatser betraktaren kan försöka dra av den.

Tydlighet mot betraktaren alltså.....

Hur sedan själva bilden kom till är inte intressant i det här sammanhanget. Frågeställningen är teknikoberoende men har givetvis aktualiserats i och med att verktygen nu finns i var mans dator...
 
slowcoder skrev:
...
Jag tänkte ta tillfället i akt att fråga er, eftersom jag har inte kommit överens med mig själv än om det är ett "okej" foto, eller om det är photoshop-konst ?
....

Eftersom det med säkerhet skulle klassats som foto(-konst) om du istället kopierat ett sv/v neg på t.ex lithpapper är väl rimligen också detta foto(-konst). Bilden är så uppenbart "vidareutvecklad" att det inte finns någon risk för missförstånd. (Det skulle väl vara om man tolkar bilden som en skildring av en allvarlig ansiktsskada då...)
 
TUBORG skrev:
Efter att ha läst en hel del kommentarer från många här på FS på alla möjliga bilder får jag en kännsla av att många tycker illa om att man manipulerar sina bilder........kallar det inte för "riktig fotograferning".
Det är inte fotografering men det är inget fel i det. Det finns de som är duktiga på fotografering, det finns de som är duktiga på efterbehandling och de finns de som kan välja ur rätt bild till rätt tillfälle och så vidare. Det finns många steg som måste klaffa för att en bild ska fungera men det gör inte alla stegen till fotografiska steg.

...och snälla ni; dra inte in digitalt kontra traditionellt nu igen. Det finns ingen som kallar mörkrumsarbetet för fotografering. Jag ser inga sura miner för det. Det är snarare som så att duktiga kopister är stolta över sitt kunnande och för dem är det viktigt att skilja på fotografen och kopisten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.