Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur scannar ni in era bilder för bästa resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Sökt lite på forumet, men inte hittat svar riktigt.
Har en flatbädsscanner och scannar av kopiorna.
Tex hur många dpi skall jag ställa in. Vilket format skall jag spara bilden i?
Nu har det blivit bitmap och 600 dpi som jag sedan laddat ner och valt "save picture as". Känns helt fel
Tanken är att kunna lägga upp bilderna bla här, vilket jag redan gjort iofs, men jag tycker inte dom blir riktigt bra.

Är ganska analog överlag så detta är lite utanför mitt kunnande därav den kanske lite för en del enkla frågan.

//Jocke

Strunta i dpi. Räkna i pixlar i stället. Antag att vill ha en bild på webben som är 500 pixlar bred. Skanna du in den i minst dubbla detta dvs 1000 pixlar bred. Gör bildbehandlingen och skala sedan om till rätt storlek. Sist lägger du på oskarp mask och sparar som .jpg. Vill du spara bilden i mellanstegen så använd bmp, tif eller annan oförstörande format.

Joa skrev:
Jag är med förutom skarp mask. Hur gör jag den i PS och inte minst varför?
Man tappar lite skärpa vid skanningen. Genom oskarp mask återställs skärpeintrycket från originalet. Det är alltså inte fråga om att att öka skärpan.
I PS: Filter - Skärpa - Oskarp Mask
Titta på bilden i 100%. Välj tröskelvärde 1, radie 0,5 och mängd ca 80 - 120 så att det ser bra ut.
För utskrifter och speciella bilder blir det helt andra inställningar. Tumregeln är radie = upplösning/200, dvs för fotokopia/utskrift i 300 dpi ska radien vara 1,5. Mängd efter behov.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar