Annons

Hur sälja en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

T-H

Aktiv medlem
Jag antar att man inte kan kalla sig fotograf
och rättfärdiga sina dyra utlägg innan man
faktiskt har sålt en bild, vilket väcker frågan;
Hur säljer man enklast en bild,
någon som försökt på t ex Blocket?
Jag fotar mest natur, digitalt med Canon 20D.
 
Jag tog med några bilder till jobbet och sålde dessa till kolegorna.

Bilder kan ävenm fungera som bra ge bort pressenter när det flyttas eller fylles år eller bara vid ett besök. Sitter den kvar på väggen vid nästa besök är det en värdemätare på fotokonsten.

Firmafester är bra på två vis. I början av festen får du betalat för att fotografera och i slutet för att inte göra det...
 
Gör en hemsida där du lägger in dina guldkorn sen lämnar du ut en massa visitkort till alla som undrar vad du gör på din fritid.
Gör några förstoringar som du kan visa upp till folk som verkar vara intresserade av att köpa. Många har svårt att föreställa sig hur snygg en bild kan bli som förstoring med en fin inramning med perspektor (Hur det nu stavas?).
 
RolandM skrev:
Firmafester är bra på två vis. I början av festen får du betalat för att fotografera och i slutet för att inte göra det...

O glöm inte att bäst betalt får du efteråt, för att inte visa vad du fotograferat!

Kanske man e fotograf om man får betalt för att INTE sälja sina bilder också... eh?

Å andra sidan tror jag inte att försäljning har särskilt mycket korrelation med att vara fotograf.

Okej, är man yrkesfotograf o inte säljer bilder så har man kanske valt fel yrke, men alla fotografer har det inte som sitt yrke. Fotograf är ingen yrkestitel.
 
Det finns en värld som vill ha bilder, helst gratis. Tidningar är svåra för där finns många
av både det ena och det andra som är kallade men få är utvalda. De utvalda är ute och blir kallade både det ena och det andra.

Fråga dig vad du kan leverera - inte vad du skulle kunna - utan vad du har att leverera och spalta upp vilka som finns som tänkbara köpare.

Tänk efter och anteckna ett par timmar så ser du att det är rätt många. Fast bara nakna naturen är svårt, Mindre svårt med naturliga bara och nakna kanske ...
 
Funderar på att ge Sven epitetet fotosidans poet no 1, det är en inte alltför lättgenomtränglig prosa du presenterar... försöker fortfarande förstå den långa, trevliga (tror jag) kommentar som du levererade häromdagen... ;-)
 
på internet...

Två internettjänster att rekommendera är picturo.se och photo.se - den första är störst och den andra är gratis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.