Annons

Hur rengöra lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Var ute idag för första gången och fotade ordentligt med nya 610:an

Direkt efter sessionen hade det kommit damm och något som såg ut som fukt på linsen. Dock inget som verkar återspeglas på bilderna, men går det att rengöra bort?

Och kommer det att förbli såhär? Att behöva rengöra efter varje session?

Kommer visserligen att köpa ett filteradapter med UV filter plus några till, så själva linsen i kameran kanske inte kommer att exponeras för så mycket smuts, men som sagt, det känns orealistiskt att behöva rengöra efter varje gång?
 
Senast ändrad:
T ex... Skaffa in Hama Blåsbälg (5610, 99 kr) och jag brukar använda ROWI Opticlean förfuktad våtservett med rengöringsmedel (alkohol??)


Fukt på linsen insidan???
 
Nej nej, fukt på utsidan, typ fläckar ungefär. Har beställt microfiberdukar från Cyberphoto nu. Det borde väl gå bort då?

Samt att jag har beställt filteradapter plus UV filter mest som skydd till linsen.
 
Jag har också det funkar också utmärkt!! Med vissa "agressiva" fläckar använder jag Opticlean som löser upp allt inom nulltid... Jag brukar köpa i Fujibutiken...10 st 30 eller 35 kr och mycket bra! (Använd försiktigt!)
 
Måste också passa på att fråga er, nu när jag beställt en adapter plus UV filter, kan man använda kameran som vanligt? Med Macro och allt det där, samt zoom. Om man bara kör UV filter, blir det mer som ett skydd än ett filter med större funktion? Så har jag uppfattat det, vetifan om det stämmer dock?
 
Fick nyligen reda på att det är lugna puckar! Microfilterduken skall göra susen och min lins är icke förstörd! Skönt!

Tack för alla svar!
 
Jag använder ofta våtservetter utan problem. Allra först jag försöker blåsa bort dammen från linsern med blåsbälgen.. om det finns fläckar kvar då kommer våtservetten, som löser upp allt utan fysisk ansträngning...
 
Testade att försiktigt putsa linsen med microfiberduk till glasögon, funkade fint! Inga repor och det blev rent!

Får se om cyberphotos fungerar bättre!

En blåsbälg skall införskaffas!
 
Av alla tre (blåsbälg, mikrofiberduk och våtservetter) jag har en känsla att mikrofiberduk är farligast på ett objektiv...
 
Men det konstiga är att av alla jag har frågat har de flesta rekommenderat microfiberduk!

Hur som helst så kommer jag att köra med UV filter som "skydd" numera, så förhoppningsvis kommer det väl sällan in damm och skit på själva linsen utan filtret får ta smällarna!
 
Ja, vi är olika.. tänk efter..blåsbälg, blåser bort allt som har inte fastnat på linsen. det kan inte skada linsen... våtservetter löser upp med alkohol all smuts som är fast på ytan... det kan inte heller skada linsen. Mikrofiberduk har endast fysisk kontakt med ytan...
Men som jag skrev: jag använder utan problem alla tre!! (Och finns mera alternativ)
 
blås på burk

Tycker själv att blåsbälgar funkar ganska dåligt. Kör först med kraftigt blås på burk (Gepe air) det brukar ta bort långt mycket mer av kösa partiklar än en liten fjuttig blåbälg. Sedan är det kodak leans cleaning fluid som gäller för mig. Med vätska använder jag kodak lens cleaning paper som är mycket bra. Isopropanolen använder jag helst inte till linsytor då det gärna ger torkfläckar eller en simmig hinna efter sig. Fiberduk funkar också kanon, i fält då man inte har vätska och luft med sig. Jag använder den man kan köpa i ICA-affären som är stor och funkar utmärkt många gånger innan man behöver tvättat den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.