Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur räknar man med Converter
- Trådstartare Mnemonic
- Start datum
Segeson
Aktiv medlem
Multiplicera alla talen med den förstoring som convertern har.
1,4X tar ett bländarsteg och 2,0X tar två.
Glöm inte att din D80 har en sensor som inte utnyttjar hela småbildsformatet (24x36).
Multiplicera ännu en gång med 1,6 men hoppa över bländaren, den ändrar sig inte denna gång.
Summa summarum blir alltså din Sigma 120-300/2,8 med 1,4X convertern en: 268-672/F4
Hoppas jag fick in allt i rätt ordning.
1,4X tar ett bländarsteg och 2,0X tar två.
Glöm inte att din D80 har en sensor som inte utnyttjar hela småbildsformatet (24x36).
Multiplicera ännu en gång med 1,6 men hoppa över bländaren, den ändrar sig inte denna gång.
Summa summarum blir alltså din Sigma 120-300/2,8 med 1,4X convertern en: 268-672/F4
Hoppas jag fick in allt i rätt ordning.
avslutad140924
Avslutat medlemskap
min 20D har x1,6 i brännvidsförlängning men om jag inte missminner mig har jag för mig (många brasklappar att Nikon har x1,5 på prosumerkamerahusen?
Segeson
Aktiv medlem
Helt rätt.fridhamre skrev:
Nikon har x1,5 på prosumerkamerahusen?
Nikon D80 har en bildsensor med storlek 23,6 x 15,8 mm, det ger en beskärningsfaktor på 1,5x.
Sorry Mnemonic, dina gluggar blev plötsligt lite kortare... ;-)
(jag visste nästan att jag hade missat något)
Nähä, nu ska jag ut å plåta...
PMD
Aktiv medlem
En teleförlängare ("converter") förlänger obektivets brännvidd med den faktor den är märkt med. En 1.4x-förlängare ger alltså en brännvidd som är 1.4 gånger objektivets brännvidd, etc.
Ljusstyrkan hos objektivet är (lite förenklat) objektivets diameter dividerat med dess brännvidd. Om man alltså ökar brännvidden med 1.4 så blir ljusstyrka 1.4 gånger sämre, dvs ett bländarsteg sämre. (Varje bländarsteg är ju 1.4 gånger närmast föregående). En fördubbling av brännvidden gör alltså ljusstyrkan 2 gånger sämre (dvs 2 bländarsteg; 1.4 x 1.4 = 2).
"Beskärningsfaktor" ("crop factor"), eller "brännviddsförlängning", som det ofta talas om när det handlar om digitala systemkameror, behöver man inte blanda in när man använder teleförlängare. Den faktorn beror enbart på bildsensors storlek och är oberoende av vilket objektiv man sätter på kameran.
Ljusstyrkan hos objektivet är (lite förenklat) objektivets diameter dividerat med dess brännvidd. Om man alltså ökar brännvidden med 1.4 så blir ljusstyrka 1.4 gånger sämre, dvs ett bländarsteg sämre. (Varje bländarsteg är ju 1.4 gånger närmast föregående). En fördubbling av brännvidden gör alltså ljusstyrkan 2 gånger sämre (dvs 2 bländarsteg; 1.4 x 1.4 = 2).
"Beskärningsfaktor" ("crop factor"), eller "brännviddsförlängning", som det ofta talas om när det handlar om digitala systemkameror, behöver man inte blanda in när man använder teleförlängare. Den faktorn beror enbart på bildsensors storlek och är oberoende av vilket objektiv man sätter på kameran.