Annons

Hur räkna utrymme på en hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Förslag: Ladda ner och installera Space Sniffer, http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Ett väldigt visuellt och pedagogiskt program som visar vad du har på disken och hur mycket plats det tar. Det visar också hur stor disken är sett ur windows perspektiv, så om något är knas med filsystemet ser du en mindre disk än vad det i själva verket är.
 
Vet inte om jag är ute och cyklar nu men har du tömt papperskorgen? Om den innehåller filer på den externa disken skulle det kunna förklara beteendet.

Hittade följande instruktion som kan vara värd att kolla (har ej testat själv):

"In Windows 7 to empty the Recycle Bin on your external hard-drive, go to "Computer" click on the hard-drive, then right click on the hard-drive and select 'Properties." On the General tab, click Disk Cleanup. It then shows the space you will save by deleting contents of the Recycle Bin. You can view the files or delete them. The message on this tab "The Recycle Bin contains files you have deleted from your computer. These files are not permanently removed until you empty the Recycle Bin."

Tack för tipset - hade inte sett denna möjlighet tidigare. Men tyvärr - det fanns exakt 0 bytes i den papperskorgen.
 
Körde du med NTFS? Se skärmdump. (Från Windows 10 på mac)

Du kan också slå på att se även osynliga filer.

Ja, det står NTSF där (fast det säger mig i ärlighetens namn ingenting). Kör Windows 7, och jag kan inte hitta någonstans där man kan se osynliga filer. En ruta är ikryssad där det står "tillåt att filer på den här enheten indexeras utöver filegenskaperna" - med det säger mig heller ingenting.

Faktum är bara att den envist hävdar att mina c:a 300 GB bildfiler egentligen tar upp 1,1 TB på just den här disken.
 
Nu hittade jag till slut någonting. En mapp som tidigare bara aviserat att den är tom (därför brydde jag mig inte om den), vaknade plötsligt till liv och krävde speciell behörighet när jag insisterade på att öppna den. Den heter WindowsImageBackup, och har en undermapp som heter HP (som datorn) och där finns i sin tur en mapp som heter Backup som visade sig innehålla över 400 GB, det mesta på två filer med tillägget VHD. Jag behöver väl inte säga att detta inte säger mig så mycket, och tydligen har de något slags koppling till mina backuper, eftersom mappen var daterad igår (2014-12-15).
Vet någon vad en VHD-fil är, och om jag vågar radera denna mapp? Här verkar filer genereras helt vid sidan av det jag själv aktivt gör när jag kopierar över till disken.
 
Edit: Svaret verkar ha kommit medan jag tittade på TV och skrev inlägg i reklamen :)

Om vi börjar med förvirringen med hårddiekstorleken. Hårddisktillverkarna räknar byte i det vanliga decimalsystemet, 1KB = 1000 byte. Windows räknar 1KB = 1024 byte.
Hårddisk: 1MB = 1000KB = 1000 000 byte
Windows 1MB = 1024KB = 1*048*576 byte
En hårddisk MB blir 1000/1024= 0,9765KB i windows
Det är fullt naturligt att en 2TB disk visas som ca 1,8TB i windows. Det är lika många byte bara olika sätt att visa det på.

Över till dina förmodat försvunna GB, förutsatt att du tittar på rätt disk (verkar inte helt klarlagt). Det kan vara så att ditt backupprogram sparar flera generationer av din backup. Fyra generationer backup skulle förklara skillnaden. Då skulle din totala backup ta 4 x ca 300GB =1,1TB
 
wd

Har du tittat i instruktionsboken, har du tittat i smartware har du kanske gjort en automatisk backup som tar plats, har du kört chkdsk?

Att 1TB inte är samma sak som 1000 000MB får vi se som lika självklart som att man går vid grön gubbe och väntar vi röd!
 
Nu hittade jag till slut någonting. En mapp som tidigare bara aviserat att den är tom (därför brydde jag mig inte om den), vaknade plötsligt till liv och krävde speciell behörighet när jag insisterade på att öppna den. Den heter WindowsImageBackup, och har en undermapp som heter HP (som datorn) och där finns i sin tur en mapp som heter Backup som visade sig innehålla över 400 GB, det mesta på två filer med tillägget VHD. Jag behöver väl inte säga att detta inte säger mig så mycket, och tydligen har de något slags koppling till mina backuper, eftersom mappen var daterad igår (2014-12-15).
Vet någon vad en VHD-fil är, och om jag vågar radera denna mapp? Här verkar filer genereras helt vid sidan av det jag själv aktivt gör när jag kopierar över till disken.


Detta tyder på att du har satt upp Windows automatiska backup till din externa disk. Backupen från det programmet kommer att växa i storlek. Det finns en funktion för att hantera diksutrymmet när du slår i taket.

För mig låter det alltså som du har två separat backuper till samma disk. Dels den som du talade om inledningen, dels den som du hur har "hitttat".

Det förklarar väl "problemet"?

Om du högerklickar den externa disken och väljer egenksaper, vad ser du då för värden för kapacitet, använt och utnyttjat utrymme?
 
Detta tyder på att du har satt upp Windows automatiska backup till din externa disk. Backupen från det programmet kommer att växa i storlek. Det finns en funktion för att hantera diksutrymmet när du slår i taket.

För mig låter det alltså som du har två separat backuper till samma disk. Dels den som du talade om inledningen, dels den som du hur har "hitttat".

Det förklarar väl "problemet"?

Om du högerklickar den externa disken och väljer egenksaper, vad ser du då för värden för kapacitet, använt och utnyttjat utrymme?

Det låter ju rimligt. Problemet är bara att jag aldrig medvetet skapat denna backup-väg för windows, så jag vet därmed inte heller hur jag i så fall ska kunna få bort den. Det jag gör är att styra backupen av Lightroom-katalogen till den externa (H) disken, och det är ju möjligt att det där sker något som jag inte har koll på. Jag antog att det då bara var själva LR-katalogen som kopierades, inte bildfilerna som sådana. Har jag missförstått?
 
Det låter ju rimligt. Problemet är bara att jag aldrig medvetet skapat denna backup-väg för windows, så jag vet därmed inte heller hur jag i så fall ska kunna få bort den. Det jag gör är att styra backupen av Lightroom-katalogen till den externa (H) disken, och det är ju möjligt att det där sker något som jag inte har koll på. Jag antog att det då bara var själva LR-katalogen som kopierades, inte bildfilerna som sådana. Har jag missförstått?

Jag tycker det låter som du behöver någon form av automatisk backup så varför plocka bort den? Du har ju plats på disken. Men om du ändå vill ta bort den så hittar du Windows Säkerhetskopiering under Start-Alla Program-Underhåll. Du kan också nå det via Kontrollpanelen.

Lightrooms backup av databasen tycker jag du kan fortsätta ha till den extra disken. Den är bra om databasen skulle drabbas av något fel men din dator i övrigt är OK. Då går det smidigt att komma tillbaka till en punkt när det fungerade.

Bildfilerna behöver förstås också göras backup på. Sannolik är dessa inkluderade i den automatiska Windows backupen, men du bör förstås kontrollera detta.

Om du är osäker på hur allt detta fungerar så bör du kanske läsa på lite eller ta hjälp av någon som har kunskapen. Det vore ju tråkigt om du drabbas av disk-krasch och förlorar viktig information.
 
Jag tycker det låter som du behöver någon form av automatisk backup så varför plocka bort den? Du har ju plats på disken. Men om du ändå vill ta bort den så hittar du Windows Säkerhetskopiering under Start-Alla Program-Underhåll. Du kan också nå det via Kontrollpanelen.

Lightrooms backup av databasen tycker jag du kan fortsätta ha till den extra disken. Den är bra om databasen skulle drabbas av något fel men din dator i övrigt är OK. Då går det smidigt att komma tillbaka till en punkt när det fungerade.

Bildfilerna behöver förstås också göras backup på. Sannolik är dessa inkluderade i den automatiska Windows backupen, men du bör förstås kontrollera detta.

Om du är osäker på hur allt detta fungerar så bör du kanske läsa på lite eller ta hjälp av någon som har kunskapen. Det vore ju tråkigt om du drabbas av disk-krasch och förlorar viktig information.

Jodå, jag gör backup regelbundet. LR-katalogen kopieras till den separata disken automatiskt när jag stänger ned, men bildfilerna föredrar jag att säkerhetskopiera manuellt. Så om problemet är att det dessutom görs någon automatisk backup även av bildfilerna som jag själv inte ser, till samma disk, så är det klart att den fylls snabbt. Men jag ska kolla så att det inte ligga något dolt kommando under windows.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.