Teodorian
Aktiv medlem
Jag jobbar inte i Sverige och har aldrig gjort, men kanske vore det intressant för svenska fotografer att lyfta blicken och titta utanför Sverige. Jag är baserad i Australien, men i år plåtar jag 53 bröllop i 13 länder. Mina priser startar nu runt 35,000 kr för en heldag.
Sverige har så oerhört många duktiga fotografer, det handlar mest om att marknadsföra sig själv på nåt sätt.
Jag har jobbat som bröllopsfotograf på heltid i ETT år.
Jag tycker inte att jag är så jävla duktig, men jag är bra på att se tillfällena som trots allt finns.
53 bröllop om året ger ett bröllop i veckan i snitt. Om du reser i 13 länder och tar 1500 - 2500 bilder per bröllop innebär det oundvikligen att du inte har tid att fotografera raw, sortera bilderna själv, redigera bilderna var och en manuellt samt att göra egna bröllopsalbum. Ett slutgiltigt urval på 500 bilder som skall redigeras i genomsnitt 5 minuter per bild ger en total arbetsinsats på nästan 42 timmar dvs en hel arbetsvecka. Att göra konverteringar till svartvita bilder tar ännu längre tid om det skall bli bra. Du kanske låter andra göra redigeringsjobbet? På mig låter du som en typisk marknadsföringsprodukt där ditt nätverk, sociala kompetens, image och marknadsföringsstrategi gjort dig framgångsrik.
Hur många bröllopsuppdrag för 40.000-50.000 kronor om året skulle du ha under den kommande tioårsperioden om du enbart verkade i Sverige?
Varför skulle någon välja dig framför någon annan av de etablerade bröllopsfotograferna i Sverige?
Var finns dessa personer som anser det vara värt 40.000 kronor för att på en CD få ett urval grundredigerade bilder från sitt bröllop tagna med din Canon 5D Mk II samt ett "lyxigt" bröllopsalbum i Coffee Table stil bestående av de 50-100 bästa bilderna?
Hur stor andel av dessa brudpar finns i Stockholm respektive på landsbygden? Hur många brudpar årligen i Östergötland - där jag bor - tror du gladeligen lägger 40.000 kronor på att du skall fotografera deras bröllop?
Senast ändrad: