Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur plåtar man lutfisk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lutfisken är vit och ligger på en vit tallrik delvis dold av en vit sås bredvid två väldigt ljusa potatisar. Detta är enligt mig ett oöverstigligt fotografiskt problem. Hur går man tillväga för att få en bra bild på denna anrättning? Tacksam för råd.

Mycket enkelt, jag lutar lutfisken åt höger (allianssidan) med hjälp av tre ärtor ovanpå varandra, så självklart eftersom det just är en sk. lutfisk, hajjar du?
Har du LV (LutVy) i kameran blir det hela lättare, då slipper du ramla under bordet, med lutfisken och matbordet över dig!

Annars skulle man...

kunna ersätta lutfisken med Norsk rakfisk... då slipper man både färgproblemet och snedhetsproblemet! Oskärpan kan man ju skylla på den ogenomträngliga doften...

Jag misstänker att originalposten tillkom under inflytande av lutfisk, och tillhörande stärkande drycker. Men för att vara allvarlig så räcker det väl med att belysa från sidan så att man får lite skuggor och kontraster. Därefter slänger man skiten och plockar fram en redig skinksmörgås. Vem fan äter "fisk" som ser ut och smakar som en flyttkartong?

Sambon åt lutfisk som jag fotade...
P1050450.jpg
Kameran lätt lutad i sidoläge (Han måste haft mycket kryddpeppar i för inte var såsen vit inte).

Själv åt jag julrester (lökdolmar och revbenspjäll) med potatissallad....
P1050448.jpg
Detta eftersom jag föredrar mat med smak...

Eftersom vi har slutat att fira jul numera så blev det hemgjorda köttbullar på ett äldre recept som tanten min har fått av hennes mor en gång för länge sedan. Men kan kanske säga att det är julbullar eftersom de åts på julafton. Inga julklappar fick jag men å andra sidan ger jag inte bort sådan heller längre, avsätter istället lite extra till fadderbarnet.

Nå herr Sändh, hur har det gått med lutfiskfotograferandet? För kom inte och säg efter alla dessa fina tips hur göra att det sket sig? Vill se en bild!

God fortsättning!

//R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar