Annons

Hur plåtar man lutfisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Lutfisken är vit och ligger på en vit tallrik delvis dold av en vit sås bredvid två väldigt ljusa potatisar. Detta är enligt mig ett oöverstigligt fotografiskt problem. Hur går man tillväga för att få en bra bild på denna anrättning? Tacksam för råd.

Jag har nog inget svar på din fråga.
Men ärtorna är ju gröna. Och ovanpå såsen ska finnas nymalen peppar från kvarnen, så lite kontraster finns det.
Lågt sidoljus eller snett bakifrån kan kanske framhäva de små skillnaderna mellan bildens i övrigt vita beståndsdelar.

Foto den innan den blir en lutfisk. Eller underexponera det kraftigaste och påstå att den är "under cover". Hepp å god jul!!

//R

Fyra nyanser av vitt...

Flera exponeringar o sen slå ihop dem? Hur som helst ser jag gärna en bild på resultatet sedan, låter som en utmaning iaf.
Lycka till!

Lutfisken är vit och ligger på en vit tallrik delvis dold av en vit sås bredvid två väldigt ljusa potatisar. Detta är enligt mig ett oöverstigligt fotografiskt problem. Hur går man tillväga för att få en bra bild på denna anrättning? Tacksam för råd.

Det bör gå att få till...

Många restauranger färgar t.ex. potatismos med en touch gurkmeja för att den ska anta en lätt mer smaklig gulaktig ton.
Turnerar man på potatisen snyggt och på "samma sätt" infärgar den lätt i koket, blir de 6-8 kantiga lätt gula potatis ytorna mer "spännande". Såsen pudras aningen med kryddpeppar och läggs snyggt så den vita lutfisken sticker upp lite lagom. Serverat med gröna ärtor så har du fixat till ett aningen lite mer utökat smakrikt färgspectra.

Plåta den som en aborre. Jag brukar använda blixt, men slå den inte i taket för då kommer stuckaturen fram.

Eller så kan man bara äta upp den, lutfisk behöver inte dokumenteras.

Feliz Navidad, eller vad det nu heter. /Thomas

Det måste bli flera exponeringar på en så vit anrättning som där allting är vitt. Ska det dessutom i bild komma med en vit tallrik , en vit duk och kanske det vita skummet ifrån julölen så får man dra ner i nivåer i F.s. för att det ska se hyffsat ut något sånär.
Men att dra fram stativet framför julbordet när gästerna sitter där kommer kanske att se lite suspekt ut kanske.

Det måste bli flera exponeringar på en så vit anrättning som där allting är vitt. Ska det dessutom i bild komma med en vit tallrik , en vit duk och kanske det vita skummet ifrån julölen så får man dra ner i nivåer i F.s. för att det ska se hyffsat ut något sånär.
Men att dra fram stativet framför julbordet när gästerna sitter där kommer kanske att se lite suspekt ut kanske.

Hur är resonemanget för att du behöver fler exponeringar i en scen där vi inte har stora kontraster? En bild med en öppen kolkällare brevid en skidbacke kan jag förstå att man behöver lite exponeringar.

Den skånska lutfisken serveras med senapssås, vilket torde vara mindre besvärligt att dokumentera än vit sås...

Annars kan jag väl bara rekommendera att du jobbar lite med ljussättningen, antingen flera blixtar eller fast belysning.

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

Diagonalen

Eftersom det är lutfisk vi pratar om så bör det väl räcka med att sätta kameran i våg. Man bör då få en vacker diagonal.)
God Jul

Ni ha fel allihop!! Lutfisk inundigas med 2 glas skåne med lämpligt intervall. Därmed är probemet helt ur världen och oskärpan får man på köpet.

Annan färg på tallriken kanske? Annars kan lutfisken med fördel helt ersättas med Skåne, den är ju ändå oätlig.

Varför inte prova lutfiltret?
Två UV filter sätts ihop och mellanrummet fylls med lut.
Så gjorde man i alla fall på den analoga tiden.
Inget säger att det inte skulle fungera på en Digitalkamera.

God Jul
de
Roy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar