Annons

Hur packa fotoutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska ut och vandra några dagar i skogarna kring Göteborg och tänkte ta med min kamerautrustning (F90x, 28mm, 50mm, 90mm, sb-28, stativ, film m.m.) och funderar lite på hur jag bäst ska packa allting. Att bara lägga objektiven i packpåsar i ryggsäcken känns lite riskabelt. Har ni några tips som inte kräver för stora investeringar?

MVH

Johnnie

Det beror på om du betraktar en tusenlapp som en stor investering.

Lowe Pro Mini Trekker AW är en vettig lite mindre fotorygga som borde passa. Du rymmer säkert lite picknick också då. :)

Att vira in objektiven i klädersplagg som man sen stoppar i ryggsäcken lär ju också funka men åtkomligheten blir ju lite lidande.

Hej Erik!

Jo, jag har en fotorygga men den går inte i min stora ryggsäck eftersom jag har tält och sovsäck med mer. Jag funderar på att vira in sakerna i kläder, rättare sagt stoppa ner dem i tjocka sockor, som du sa och lägga dem i en av sidofickorna på säcken. Inte det smididgaste men vad sjutton, jag ska ju ut i morgon.

Det borde gå att köpa vaderade fodral till objektiv (kanske till och med vattentäta) och det är nog en bra investering om man ska vistas mycket i skogen.

MVH

Johnnie

Ok, jag uppfattade inte att det var kontinuerlig vandring du menade.
Jag tänkte: Göteborg = nära till stad = civilisation. ;-)

Ovan nämnda Lowe Pro samt en del andra tillverkare har bältessystem med lösa fickor (modell "stridsväst"). Iaf. Lowe Pros går även att fästa på andra typer av bälten (t.ex. ryggans avbärarbälte). Det kan ju vara en variant.

dunberg skrev:
Hej Erik!

Det borde gå att köpa vaderade fodral till objektiv (kanske till och med vattentäta) och det är nog en bra investering om man ska vistas mycket i skogen.

MVH

Johnnie

Stadium brukar ha vattentäta påsar i olika storlekar. Populära bland hikers enligt expediten. Naturkompaniet har oxå men förmodligen mycket dyrare. Har ej köpt själv så jag vet inte nå't om vad dom kostar. Vet inte om det finns vaderade. Fick en liten snabbvisning när jag köpte luftmadrass häromveckan.

LeadHead skrev:
Ok, jag uppfattade inte att det var kontinuerlig vandring du menade.
Jag tänkte: Göteborg = nära till stad = civilisation. ;-)

Ovan nämnda Lowe Pro samt en del andra tillverkare har bältessystem med lösa fickor (modell "stridsväst"). Iaf. Lowe Pros går även att fästa på andra typer av bälten (t.ex. ryggans avbärarbälte). Det kan ju vara en variant.

Ah, jag misstänkte att vi pratade om två olika saker. =)

Det systemet ser riktigt trevligt ut. Ett fodral till en 50mm kostar inte mer än 150:- ( http://www.scandinavianphoto.se/?45524) så det blir inte farligt mycket pengar heller. Tack för tipset.

Vad sägs om att spänna fast en liten axelremsfotoväska utanpå ryggsäcken med hjälp av packband?

LowePro har dessutom objektivfodral att spänna fast utanpå deras fotoryggsäckar.

/Erik

Midhrafn skrev:
Stadium brukar ha vattentäta påsar i olika storlekar. Populära bland hikers enligt expediten. Naturkompaniet har oxå men förmodligen mycket dyrare. Har ej köpt själv så jag vet inte nå't om vad dom kostar. Vet inte om det finns vaderade. Fick en liten snabbvisning när jag köpte luftmadrass häromveckan.

Hej!

Jag packar själv i sådana, dels för att hålla prylarna torra och dels för att ha någon slags ordning i ryggsäcken. Jag tänkte inte så långt men jag kan ju faktiskt lägga mina strumpförsedda objektiv i sådana påsar denna turen.

Jag såg på Lowepro's hemsida att deras fodral är vattentäta så köpar man sådana är man garderad både mot stötar i och med vaddering och mot väta.

MVH

Johnnie

eon skrev:
Vad sägs om att spänna fast en liten axelremsfotoväska utanpå ryggsäcken med hjälp av packband?

LowePro har dessutom objektivfodral att spänna fast utanpå deras fotoryggsäckar.

/Erik

På ett sätt vore det nog smidigt att ha med sig en separat väska till fotoprylarna, särskilt om man kan låta tält m.m. stå medan man går runt och fotar. Det är bara det att jag redan har stativet fäst med packremmar bak på säcken och jag är rädd för att det kan bli för mycket saker dinglande. Dessutom tillkommer problemet med vattenätethet. De flesta axelremsväskor lär inte klara av regn i någon större utsträckning. Det tål dock att fundera lite på.

MVH

Johnnie

Hur är det annars med att spänna fast en mindre väska på framsidan. Jag körde så med en toploader när jag var i Thailand och filippinerna men även skottland. Vanlig rygga på ryggen, sedan karbinhakar i rem-öglorna på axelremmarna på bröstet/magen. Det finns även en sele att köpa till som jag har testat vid skidåkning och cykling, men den var ingen höjdare. Vanlig väska, stor som liten och karbinhakar funkar perfekt. Testat både med stor väska ala 85 liters vandring men även en haglöfs tight pro medium som bara rymmer det alla nödvändigaste.

Körde då med en Lowe-pro toploader för snabb åtkomst av kameran, den har dessutom regnskydd att fälla över. Beroende på storlek så går det ner kamera med objektiv påmonterat, och i de större får du nog ner ett extra objektiv utan vidare. sedan kanske man kan ha det minst använda objektivet i ett ytterfack eller påhängd påse på den stora väskan.

Ett annat alternativ kan väl vara att köpa någon mindre form av fyrkantig fotoväska som går ner i den stora väskan på något sett, eller sy ett eget inlägg som det i jeppes artikel på fotosidan. Om du vet hur du packar kan du ju anpassa detta så du lägger det löst.

Det var rätt intressant att kånka nere i Thailand och Filippinerna, då hade jag dels min stora Haglöfs Sec-85, dels en dagsrygga(Tight Pro medium) samt toploadern. Ofta så var antingen dagsryggan eller kameraväskan instoppad i den expanderabara toppen på stora ryggan, och den andra hängde på magen i karbinhakar. Sedan när man checkade in bagaget så tog man kameraväska och liten rygga som handbagage och stora väskan fick åka ner i en flight-bag då den inte var av flygmodell såsom viss everrest är.

Det mesta fungerar faktiskt om man ser till att packa med allting i åtanke och har någorlunda stora väskor. Personligen har jag hellre en större väska som går att komprimera med remmar än en som är lite för liten. Stora fördelen med riktigt stora väskor är ju att remsystemen brukar vara överlägsna på dessa och de sitter väldigt bra på ryggen.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
Hur är det annars med att spänna fast en mindre väska på framsidan. Jag körde så med en toploader när jag var i Thailand och filippinerna men även skottland. Vanlig rygga på ryggen, sedan karbinhakar i rem-öglorna på axelremmarna på bröstet/magen. Det finns även en sele att köpa till som jag har testat vid skidåkning och cykling, men den var ingen höjdare. Vanlig väska, stor som liten och karbinhakar funkar perfekt. Testat både med stor väska ala 85 liters vandring men även en haglöfs tight pro medium som bara rymmer det alla nödvändigaste.

Körde då med en Lowe-pro toploader för snabb åtkomst av kameran, den har dessutom regnskydd att fälla över. Beroende på storlek så går det ner kamera med objektiv påmonterat, och i de större får du nog ner ett extra objektiv utan vidare. sedan kanske man kan ha det minst använda objektivet i ett ytterfack eller påhängd påse på den stora väskan.

Ett annat alternativ kan väl vara att köpa någon mindre form av fyrkantig fotoväska som går ner i den stora väskan på något sett, eller sy ett eget inlägg som det i jeppes artikel på fotosidan. Om du vet hur du packar kan du ju anpassa detta så du lägger det löst.

Det var rätt intressant att kånka nere i Thailand och Filippinerna, då hade jag dels min stora Haglöfs Sec-85, dels en dagsrygga(Tight Pro medium) samt toploadern. Ofta så var antingen dagsryggan eller kameraväskan instoppad i den expanderabara toppen på stora ryggan, och den andra hängde på magen i karbinhakar. Sedan när man checkade in bagaget så tog man kameraväska och liten rygga som handbagage och stora väskan fick åka ner i en flight-bag då den inte var av flygmodell såsom viss everrest är.

Det mesta fungerar faktiskt om man ser till att packa med allting i åtanke och har någorlunda stora väskor. Personligen har jag hellre en större väska som går att komprimera med remmar än en som är lite för liten. Stora fördelen med riktigt stora väskor är ju att remsystemen brukar vara överlägsna på dessa och de sitter väldigt bra på ryggen.

Hej!

Återkommen efter vandringen skrev jag ett långt svar men lyckades stänga webläsare av misstag och svaret försvann. :-/ Jag gör ett nytt försök.

Två saker blev helt uppenbara ute i skogen. För det första måste kameran vara lättillgänglig annars fotar åtminstone jag mycket mindre. När man kommit igång och fått upp ångan och dessutom kanske är trött, då vill man inte kränga av sig ryggsäcken och börja fippla i sidofickor osv om det inte gäller en längre fotopaus.

För det andra är regnskydd ett måste. I förrgår eftermiddag när jag närmade mig Kungälv norrifrån öppnade sig himlen och jag kände mig väldigt tacksam för min kraftiga ryggsäcksväv och regnskyddet som satt utanpå. Det är ju en del ömtåliga tusenlappar man släpar runt på.

En toppmatad väska frampå låter som en utmärkt idé.(Men den känns inte ivägen i snårig skog och uppförsbackar?) Hade du stativ med dig på din resa? Fastsatt bak på ryggan? Det vore ju smididgt om man kunde få loss det också utan att behöva koppla loss vattensäcksslangen, avbärarbältet, remmen över bröstet, karfodral osv. Förresten skulle man nog kunna fästa någon slags plastmapp uppe på väskan som kartfodral.

MVH

Johnnie

Kan vara vara att tänka på att hålla fukten ute... jag brukar använda en Sabis-påse. Lätt och bra, moderna objektiv klarar sig rätt bra utan en massa extra skrymmande skumgummibjäfs i väskan. Ta dock inte en systemkasse för djuren känner den konstiga lukten och springer iväg.

;-)

Bilagor

• lensbagsmall.jpg
    lensbagsmall.jpg
    21.1 KB · Visningar: 927
LeadHead skrev:
Det beror på om du betraktar en tusenlapp som en stor investering.

Lowe Pro Mini Trekker AW är en vettig lite mindre fotorygga som borde passa. Du rymmer säkert lite picknick också då. :)

Att vira in objektiven i klädersplagg som man sen stoppar i ryggsäcken lär ju också funka men åtkomligheten blir ju lite lidande.

sitter och funderar över att skaffa en väska och då en Lowe Pro Mini Trekker AW http://www.cyberphoto.se/lowepro/minitrekkaw.htm som erik rekommenderar, har dock en Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Nikon AF-D
är det då uteslutet med denna väska? är den för liten nån som vet eller blir gluggen så pass "kort" att den går ner i väskan ialf?

Kameran är en Nikon D70

Det är inga problem att få ner en AF70-200/2,8G VR i en MiniTrekker AW plus hus, tillbehör och två, tre vettiga objektiv till.

Ditt 70-300 är ju inte så stort.

/Erik

Är D70 och 70-300:an det enda du har? Isf. kan du nog med lite vilja trycka ner en mindre sovsäck, förstärkningsplagg och ett par dagsransoner också. ;-)

Jag trycker utan övervåld ner följande:

EOS 3 (utan booster)
EF 24-70/2.8L + motljusskydd
Sigma 70-200/2.8 EX (betydligt större än din Nikonzoom) + motljusskydd
Soligor 19-35
Metz 54 MZ-4 blixt

Om nödvändigt även en 2x telekonverter eller ett extrahus (EOS 300). Andra alternativ är EF 50/1.8 eller en lös ljusmätare.

Det var huvudfacket. I ytterfickan går det ner ett Cokin filtersystem med två st. ND-grad, anteckningsbok, film, trådutlösare för både 3:an och 300:an, stativfäste för Sigman, ännu mera film , batterier och lite annat skräp.

ok, kanske ska höra med cyberphoto så man är helt säker först känns onödigt att köpa en väska för 2objektiv och 1kamera för 850:- om man bara får ner kameran med det ena objektivet..

Alltså, jag tror du missförstår oss. Du får ner din D70 och båda dina objektiv (enligt profilen här på Fotosidan) minst två gånger om i den där väskan. Kanske t.o.m. tre om du packar ordentligt.

Din 70-300 är en plutt, även om det inte känns så när man köper den som nybörjare (jag vet...).

LeadHead skrev:
Är D70 och 70-300:an det enda du har? Isf. kan du nog med lite vilja trycka ner en mindre sovsäck, förstärkningsplagg och ett par dagsransoner också. ;-)

Jag trycker utan övervåld ner följande:

EOS 3 (utan booster)
EF 24-70/2.8L + motljusskydd
Sigma 70-200/2.8 EX (betydligt större än din Nikonzoom) + motljusskydd
Soligor 19-35
Metz 54 MZ-4 blixt

Om nödvändigt även en 2x telekonverter eller ett extrahus (EOS 300). Andra alternativ är EF 50/1.8 eller en lös ljusmätare.

Det var huvudfacket. I ytterfickan går det ner ett Cokin filtersystem med två st. ND-grad, anteckningsbok, film, trådutlösare för både 3:an och 300:an, stativfäste för Sigman, ännu mera film , batterier och lite annat skräp.

Jag har följande
-Nikon D70
-Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED + motljus

-Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II + motljus
-Manfrotto 724B (Stativ)
-Hoya UV HMC Super 58mm

Funderar på att skaffa en fjärrutlösare, ir filter, Nikon Speedlight SB-600, och ett fast objektiv runt 20mm

LeadHead skrev:
Alltså, jag tror du missförstår oss. Du får ner din D70 och båda dina objektiv (enligt profilen här på Fotosidan) minst två gånger om i den där väskan. Kanske t.o.m. tre om du packar ordentligt.

Din 70-300 är en plutt, även om det inte känns så när man köper den som nybörjare (jag vet...).

Ok man kan alltså ta bort "väggarna" i väskan för att få mer utrymme, isånna fall gör jag nog en beställning redan ikväll ev väntar till i morn..
tänkte nämnligen skaffa en "större" väska för framtida bruk så jag kan ha kvar den även om jag köper mer grejer till kameran

dunberg skrev:
Hej Erik!

Jo, jag har en fotorygga men den går inte i min stora ryggsäck eftersom jag har tält och sovsäck med mer.
Kan du inte hänga fotoryggan utanpå den stora ryggsäcken? har du bara ordentliga selar borde det inte va några problem....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar