Damocles skrev:
Hur är det annars med att spänna fast en mindre väska på framsidan. Jag körde så med en toploader när jag var i Thailand och filippinerna men även skottland. Vanlig rygga på ryggen, sedan karbinhakar i rem-öglorna på axelremmarna på bröstet/magen. Det finns även en sele att köpa till som jag har testat vid skidåkning och cykling, men den var ingen höjdare. Vanlig väska, stor som liten och karbinhakar funkar perfekt. Testat både med stor väska ala 85 liters vandring men även en haglöfs tight pro medium som bara rymmer det alla nödvändigaste.
Körde då med en Lowe-pro toploader för snabb åtkomst av kameran, den har dessutom regnskydd att fälla över. Beroende på storlek så går det ner kamera med objektiv påmonterat, och i de större får du nog ner ett extra objektiv utan vidare. sedan kanske man kan ha det minst använda objektivet i ett ytterfack eller påhängd påse på den stora väskan.
Ett annat alternativ kan väl vara att köpa någon mindre form av fyrkantig fotoväska som går ner i den stora väskan på något sett, eller sy ett eget inlägg som det i jeppes artikel på fotosidan. Om du vet hur du packar kan du ju anpassa detta så du lägger det löst.
Det var rätt intressant att kånka nere i Thailand och Filippinerna, då hade jag dels min stora Haglöfs Sec-85, dels en dagsrygga(Tight Pro medium) samt toploadern. Ofta så var antingen dagsryggan eller kameraväskan instoppad i den expanderabara toppen på stora ryggan, och den andra hängde på magen i karbinhakar. Sedan när man checkade in bagaget så tog man kameraväska och liten rygga som handbagage och stora väskan fick åka ner i en flight-bag då den inte var av flygmodell såsom viss everrest är.
Det mesta fungerar faktiskt om man ser till att packa med allting i åtanke och har någorlunda stora väskor. Personligen har jag hellre en större väska som går att komprimera med remmar än en som är lite för liten. Stora fördelen med riktigt stora väskor är ju att remsystemen brukar vara överlägsna på dessa och de sitter väldigt bra på ryggen.