ANNONS
Annons

Hur påverkar blixten barn och djur??

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej. En diskussion uppkom på ett annat forum, som inte är ett fotoforum. Så jag tänkte höra lite här om ni vet fakta, eller vad ni tror.
Är det farligt att ta kort ganska nära på djur och små barn? Då menar jag inte studioblixtar, utan blixten man har till kameran.
Vissa påstår att det är som att titta mot solen direkt. Och att man absolut inte ska fota småbarn och djur med blixt.
Vad tror/tycker ni?

Vissa påstår att det är som att titta mot solen direkt. Och att man absolut inte ska fota småbarn och djur med blixt.
Vad tror/tycker ni?

Den som jämför med att titta mot solen har inte tänkt på tiden det handlar om. En blixt ar mycket korta brinntider (storleksordningen tusendels sekund) och kan knappast hinna skada några ögon. Vi har fotograferat barn med blixt i 50-60 år och jag har då aldrig hört talas om några skador.

Varför skulle förresten djur vara känsligare än vuxna människor?

Per.

På ett sätt är jämförelsen med solen riktigt -- ljusstyrkan i en blixt kan vara lika stor (eller större) än i solen. Men som Per påpekar är tiden man exponeras så extremt kort att det inte ger några skador. Dessutom är blixtar konstruerade så att glas/plast filtrerar bort skadligt uv-ljus.

Små barn och djur (och även vuxna människor) kan givetvis bli bländade och skrämda av blixtljus och tycka att det är obehagligt.

Tror absolut inte att det gör någon som helst skada. Har säkert fått hundratusentals blixtar i ögonen under många år och ser alldeles utmärkt (tack o lov)

Har plåtat djur o barn men aldrig fått någon reaktion. Däremot har "beeper-ljudet" från studioblixtarna fått någon hund att stelna till, men det ljudet går ju att stänga av.

Varför skulle förresten djur vara känsligare än vuxna människor?

Per.

För att djur har mycket mer känsligt ljus seende, inte alla djur men många hundar katter ex vanliga djur att fotografera och dom ser bättre i mörker än vi vilket borde göra att en blixt irriterar mera ?! men jag tror inte det gör nån skada alls min hund är helt obrydd av blixt ljus hon skulle inte kunna bry sig mindre hon blinkar inte ens av en extern blixt.

Min Nikon SB-600 är visserligen rätt mycket kraftigare än den inbyggda, men i manualen står det att man inte ska avfyra blixten rakt not någon som står nära blixten. Jag råkade i misstag göra det en gång (svängde kameran i porträttläge och glömde rikta om blixten upp i taket) och han som stod i "skottlinjen", kanske 1 meter från blixten tyckte absolut inte om att få den rakt i ögonen, om man säger så...

Blixtljuset är visserligen superkort men det är ingen orsak att inte vara lite försiktig. Jag är det i alla fall efter incidenten jag beskrev ovan. Hursomhelst tror jag inte det ska vara nåt problem med den inbyggda blixten om personen/djuret inte står med ansiktet riktigt nära kameran, utan lite längre bort. Blixteffekten avtar ju med kvadraten på avståndet.

Det där med blixt och småbarn var det en kompis till mej som kollade upp när vi skulle fota hennes lilla son, hon läste då att blixten skulle kunna orsaka eplepsi??
Om hon läste det på något vanligt forum eller nåt annat vet jag inte.. Så vi har fösökt att undvika blixten och försökt ljussätta på annat vis.. Skulle det inte vara sant så skulle det ju underlätta =)

Jag har aldrig märkt nåt djur som överhuvudtaget reagerar på blixten.. det är precis som om de inte kan den ljusfrekvensen.. Konstigt.

Jag tror dock risken för ett epilepsianfall är minimal på människor, om man då inte har epilepsi i släkten förstås, då kanske man ska läsa på lite i ämnet.

Jag har aldrig märkt nåt djur som överhuvudtaget reagerar på blixten.. det är precis som om de inte kan den ljusfrekvensen.. Konstigt.

Vid makrofotografering av insekter och användning av blixt märker jag mycket ofta att insekter reagerar på blixtljus. I vissa fall (mycket snabba insekter) hinner de sticka iväg redan när kameran skickar förblixt.

Att blixtljuset skulle orsaka ett epileptiskt anfall/krampanfall hos epileptiker ser jag som möjligt. Att det skulle orsaka epilepsi hos en människa utan tidigare historia med anfall är mindre sannoligt. Epilepsi kan iofs debutera när som helst under livet, vara av mycket olika dignitet, och ha många olika utlösande faktoren. Så mycket som det fotograferas i dag med alla digitalkameror så borde rapporter om detta växa fram. Detta är vad jag TROR. Kan inte peka på trovärdiga referenser.

Har man epilepsi så kan blixten utlösa ett anfall självklart men det kan ljuset från AF hjälplampan eller tvn lika gärna göra.

Det hon hade läst var just om spädbarn som det kunde ställa till det för så att de kunde få eplepsi senare i livet, ska kolla om hon kommer ihåg vart hon såg detta!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar