Annons

Hur organisera eländet raw+jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timothy

Medlem
Hur gör ni?
Jag fotar i raw och använder lightroom för behandling och organisera raw-bilderna. Eftersom jag tycker det är segt att titta och visa bilder i lightroom har jag konverterat till jpg som jag använt Picasa för. Tidigare har jag inte haft problem med platsbrist då jag haft stationär dator. Numera använder jag en macbook pro och fastän den har 500Gb så finns det inte en chans att få plats med allt. Jag har därför tänkt att ha raw-bilderna på en nätverksdisk som lightroom hittar, detta verkar funka. Jpg-bilder har jag tänkt ha på macbooken så jag kan ha med mig bilder när jag inte är hemma.

På nätverkshårddisken har jag tex filstrukturen:
2012/Januari/01 ;här finns .jpg filer.
2012/Januari/01/raw ; här finns raw-filer.

Nu vill jag synca över jpg filerna till samma struktur på macbooken på något sätt så jag kan hantera dom i picasa.

Finns det något bättre sätt tro, kanske smartare att bara ha jpg på macbooken ifall jag gör några små enklare editeringar och raderingar av jpg... Kan man välja att importera raw filer från en mapp (NAS) och jpg filer från en annan mapp(macbook) i lightroom? Standardsvaret brukar vara att strunta i att organisera själva filerna och låta lightroom hantera det men jag vill ha koll på filstrukturen för att enkelt ha koll på backuperna och undvika dubletter plus att få plats med eländet. :)
 
Kanske kan det här fungera?

Låt originalen, oavsett om det är RAW eller JPG eller TIFF eller ... , ligga på valfri disk, tex din NW-disk. Hanteras med LR.

De exporterade (inte konverterade, väl?) JPG läggs på valfri disk, tex din MBP-disk. Inga exporterade filer/bilder på NW-disken.

Kanske?
 
En annan variant är ju att använda LR's funktion "Publish Services". Du kan publicera JPG-bilder till en mapp på hårddisken. När någon eller några av bilderna sedan tillkommer, tas bort, förändras eller så i LR så är det bara ett knapptryck för att synkronisera den publicerade mappen. Du kan även göra publiceringen direkt mot t.ex. Flickr och Facebook.
 
En annan variant är ju att använda LR's funktion "Publish Services". Du kan publicera JPG-bilder till en mapp på hårddisken. När någon eller några av bilderna sedan tillkommer, tas bort, förändras eller så i LR så är det bara ett knapptryck för att synkronisera den publicerade mappen. Du kan även göra publiceringen direkt mot t.ex. Flickr och Facebook.

Ja, så bör man väl göra. Tänkte'nte på det, fast jag använder funktionen själv till vissa publiceringar... ;)
 
En annan variant är ju att använda LR's funktion "Publish Services". Du kan publicera JPG-bilder till en mapp på hårddisken. När någon eller några av bilderna sedan tillkommer, tas bort, förändras eller så i LR så är det bara ett knapptryck för att synkronisera den publicerade mappen. Du kan även göra publiceringen direkt mot t.ex. Flickr och Facebook.

Tack för tipset! Jag har inte tänkt på att man kan publicera till hårddisken. Om jag alltid gör alla redigeringar i Lightroom så är ju problemet löst med synkning av jpg. Det finns alltid något man inte tänkt på. :)
 
Själv använder jag Publish Service för att skapa bakgrundsbilder till datorns skrivbord. Jag har en "smart service" som väljer ut bilder baserat på keywords (så att nya bilder läggs till automatiskt). Sen publiceras de till en mapp i storlek 1920*1200 för att passa min skärm. Och så plockas bilderna i mappen upp av Win7's automatiska bakgrundsbildspel som byter bild på bakgrunden med jämna intervall.
 
Jag använder Lightrooms bildspelsfunktion för att visa bilder som du beskriver.

Jag skapar en snabbsamling eller annan samling med bilderna jag vill visa och öppnar den mappen i bildspel. Det krävs ju att man vet vilka bilder man vill visa, men det är ju enkelt att skapa många samlingar så man kan ju ha en för varje tillfälle!

Edit: Jag använde RAW + Jpeg förr, men när jag skaffade LR la jag av med det direkt och raderade alla Jpeg. Numera är web det enda jag använde Jpeg till och då exporterar jag bilden vid varje publicering och raderar den från datorn direkt.
 
Jag använder Lightrooms bildspelsfunktion för att visa bilder som du beskriver.

Jag skapar en snabbsamling eller annan samling med bilderna jag vill visa och öppnar den mappen i bildspel. Det krävs ju att man vet vilka bilder man vill visa, men det är ju enkelt att skapa många samlingar så man kan ju ha en för varje tillfälle!

Edit: Jag använde RAW + Jpeg förr, men när jag skaffade LR la jag av med det direkt och raderade alla Jpeg. Numera är web det enda jag använde Jpeg till och då exporterar jag bilden vid varje publicering och raderar den från datorn direkt.

Eftersom jag inte får plats med alla raw på den bärbara datorn så vill jag ha jpg för att kunna komma åt dom när jag inte är hemma eller ansluten till nätet.
 
Eller så biter du i det sura äpplet och halar upp plånboken för att skaffa en riktig dator för att slippa problemet med dubbla programvaror och jpg + rå. LR är inte det minsta segt på en tillräckligt bra dator. Jag har över 80000 råfiler i mitt LR och har inga som helst problem med prestandan

Det behöver inte ens vara speciellt dyrt. LR rullar på riktigt bra på min gamla DC3GHz dator. Det stora kruxet är minnet. LR är rätt minneshungrigt. 4GB är minimum men det ruillar mycket bättre på 8GB. Har precis köpt en uppgradering till dotterns dator. i3 sandy bridge, moderkort och 8GB minne betalade jag 2600 för. LR rullar på som tusan.
 
Jag har en splitter ny macbook med core i5 och ska väl erkänna att jag inte har riktigt testat hur snabbt det går jämfört med min gamla stationära quadro core dator. På den gamla tog det alltid några sekunder innan bilden visades skarp om man råkade ha develop läget på. Om jag har raw-bilderna på nätverksdisk blir det också lite segare att hantera tror jag. Men största anledningen till att använda jpg är som jag sagt ett par gånger att jag inte får plats med hela raw-biblioteket på min laptop. Vill undvika släpa med mig en extern disk. Sen tycker jag faktiskt att picasa slår lightroom i enkelhet när man bara ska visa och titta på bilder, snabbt maila iväg en bild, enklare att hantera för övriga familjemedlemmar.
 
Ditt ena problem är ju platsbrist. Men löser du enkelt genom att sätt i en större HD.
Annan lösning är att skippa fotografera i RAW.

Det andra problemet är att du tycker att det tar lång tid att titta på preview ex när du zoomar. Lösningen är att skapa 1:1 previews som aldrig slängs. Men då måste först lösa ditt första problem.

Ett tredje alternativ är att ha alla bilder som du inte behöver redigera på en extern HD och skapa 1:1 previews. Då lär du inte ha platsbrist mer på din laptop.

Med andra ord så skippa fotografera RAW+JPG och enbart fota RAW, skapa 1:1 previews och skippa använda Picasa. Fler bildprogram kräver mer bollar i luften, fler filer och mer huvudvärk. LR funkar riktigt bra som jag beskrev då den redan har en inbyggd JPG tumavtryck i fullstorlek och rätt redigering.

/Stefan
 
Jag vill använda picasa, jag vill inte köpa en ny hårddisk och ditt förlsag är att skippa picasa och köpa en större hårddisk till laptopen, tack för förslaget :)

Jag fotar inte i raw+jpg. Jag exporterar från lightroom till jpg. Plastbrist problemet löser jag ju iom att jag använder jpg till mitt picasa bibliotek, raw har på NAS och jag kommer bara redigera bilder i lightroom hemma. Skapa 1:1 previews som aldrig slängs är ju ett alternativ som tar större plats än jpg som jag inte behöver så stor upplösning på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.