ANNONS
Annons

Hur ofta händer du att en bild du själv inte gillar, gillas av alla andra

Produkter
(logga in för att koppla)
Min tolkning av "rätt/fel" ovan skulle vara att en bild ofta inte står helt för sig själv, den ska ju ha en publik också. Visar jag en bra hockeybild för en som är intresserad av folkrace så kanske den inte går hem alls, och tvärtom. Eller som exemplet ovan, en bild på det egna barnet mottas säkert oftast bättre än en bild på någon annans barn även om dom i mina ögon kanske är likvärdiga tekniskt m.m.

Problemet som jag ser det är att det ofta kan vara så förbaskat svårt att koppla bort min tekniska ådra när jag ser någon annans bild av ett i sig fantastiskt motiv som är lite undermåligt ur teknisk synvikel (skärpa, kontrast, färger, vitbalans). Då vill jag ta mig an bilden och redigera den ännu bättre.

Motsatsen är ju svårare dvs att en tekniskt bra bild med ett tråkigt motiv kan förädlas till ett estetiskt bra motiv.

Nej visst, man blir miljöskadad. Jag tycker det faktiskt är lite tråkigt för man blir ju berövad möjligheten att se helheten mer naivt så att säga och det vackra utan att analysera sönder upplevelsen. Jag spelar elbas också och det är samma problem där, jag lyssnar ibland väldigt selektivt på basgången istället för på hela låten, och det är ju lite synd. Å andra sidan ser och hör jag kanske vackra saker som går andra som inte är lika "skadade" helt förbi. :)

Senast redigerad av en moderator:
Olika foto-forum considered dangerous

Jag har upplevt detta ni pratar om. Här på FS har ju alla friheten att köra sitt eget race och publicera vad de vill. Den feedback man får i fråga om kommentarer ger ju viss inblick i vilka bilder folk gillar men det är ändå mer tydligt i andra forum på nätet där foton måste gå igenom någon typ av "screening" för att överhuvudtaget bli publicerade.

I dessa fall har jag ofta blivit förvånad över att vissa bilder blir publicerade medan andra inte. Det är sällan som det är de bilder jag känner för mest som går igenom vilket kan vara ett problem om man befinner sig i ett tidigt skede av sitt foto-skapande. Det är lätt att man blir likriktad och anpassar sig om man på detta sätt blir påverkad för tidigt innan man hittat sitt eget uttrycksätt. Svårt att stå emot och tro på sig själv om man är svag och osäker.

Därmed tror jag att det kan vara farligt att få ett osunt behov av bekräftelse från andra i ett tidigt skeende av sitt skapande. Den likriktning, där allt kan tyckas gå ut på att "göra impact" leder till att allas bilder tillslut ser likadana ut (t.ex. rena explosionerna i kontraster och starka färger) - för om man inte får sin bild att synas och uppmärksammas i de första sekunderna så är den borta.

Mitt råd är att försöka följa sitt hjärta om vad som är bra eller dåligt för det är den enda vägvisning du kan få i ditt skapande och det enda som i längden kan göra att du skapar något nytt och unikt - att du hittar dig själv i din konst. I den vevan bör man också fråga sig varför man skapar något - om man gör det av kommersiella syften eller för sin egen skaparglädjes skull.

Det händer ofta att den bilden jag känner mest för inte blir så uppskattad! Det är nog mycket upplevelsen som ligger bakom bilden skulle jag tro! Hade jag kunnat förmedla känslan att ligga där och smyga på ett djur i leran så hade nog bilden blivit mer populär!

Sen håller jag med det Jeppe skrev om att positiv/negativ kritik hjälper mig att veta om jag är på rätt väg eller inte. Jag tycker för få vågar säga om en bild är dålig!

Sedan har jag reagerat mycket på att flera bilder har blivit mycket uppskattade som jag tycker är skitdåliga (i dom fallen har det varit andras bilder) Då försöker jag tänka hur dom andra har tänkt! Men jag litar på min egna uppfattning och står för det.

/M

Jag märker ganska ofta att folk som inte är fotonördar reagerar på helt andra bilder än vad fotografiintresserade gör.

Jag har t.ex en bild som jag är väldigt nöjd med, där färger, linjer komposition och stämning är helt kalas. En del som ser bilden tittar bara på motivet i sig och tycker att "men det är ju bara skog". Jag fick dock en kommentar av en gammal, inbiten jägare som drömskt suckade att jag lyckats fånga precis den känslan han kan känna i skogen ibland men aldrig kunnat fånga. En sådan kommentar räcker för mig :)

Det händer ofta att den bilden jag känner mest för inte blir så uppskattad! Det är nog mycket upplevelsen som ligger bakom bilden skulle jag tro! Hade jag kunnat förmedla känslan att ligga där och smyga på ett djur i leran så hade nog bilden blivit mer populär!

Sen håller jag med det Jeppe skrev om att positiv/negativ kritik hjälper mig att veta om jag är på rätt väg eller inte. Jag tycker för få vågar säga om en bild är dålig!

Sedan har jag reagerat mycket på att flera bilder har blivit mycket uppskattade som jag tycker är skitdåliga (i dom fallen har det varit andras bilder) Då försöker jag tänka hur dom andra har tänkt! Men jag litar på min egna uppfattning och står för det.

/M

Tyvärr är det inte okomplicerat att bedöma och ge bildkritik på Fotosidan. Jag väljer att kommentera en bild som jag funnit intressant eller märklig på något sätt. Jag försöker vara rättfram, både ifrågasättande och berömmande på ett metodiskt sätt. Problemet är att många som publicerar bilder nog förväntar sig beröm och i allmänhet inte är så öppna för att ta till sig negativ kritik, lära sig, ompröva och omvärdera. Jag har fått en del kritik för dessa två bildkommentarer där de som kritiserat min bildkritik blandat samman sak och person. Jag kritiserar bilderna och inte personerna men som motkraft mot min bildkritik har jag fått försvar för att fotograferna bakom bilderna minsann är väldigt duktiga, engagerade och kreativa. Som om det vore intressant vilka personliga egenskaper fotograferna har!

Nej, tyvärr lever vi i mellanmjölkens land och det märks nog även på bildkritiken häs på fotosidan som tenderar att vara ytlig och flyktig i bemärkelsen föga konstruktiv och lärande för den bildpublicerande fotografen. Vad är nyttan med att ge eller få bildkritik av typen: "Vilken fin bild!", "Så härligt fångat och med bra skärpa!"?

Min bildkritik nummer 1 (scrolla ner till 080821):

http://www.fotosidan.se/pools/view/7372/1424540.htm

Min bildkritk nummer 2 (från http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96791)

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1202811&postcount=25

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1203320&postcount=34

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1220685&postcount=44

Tyvärr är det inte okomplicerat att bedöma och ge bildkritik på Fotosidan. Jag väljer att kommentera en bild som jag funnit intressant eller märklig på något sätt. Jag försöker vara rättfram, både ifrågasättande och berömmande på ett metodiskt sätt. Problemet är att många som publicerar bilder nog förväntar sig beröm och i allmänhet inte är så öppna för att ta till sig negativ kritik, lära sig, ompröva och omvärdera. Jag har fått en del kritik för dessa två bildkommentarer där de som kritiserat min bildkritik blandat samman sak och person. Jag kritiserar bilderna och inte personerna men som motkraft mot min bildkritik har jag fått försvar för att fotograferna bakom bilderna minsann är väldigt duktiga, engagerade och kreativa. Som om det vore intressant vilka personliga egenskaper fotograferna har!

Nej, tyvärr lever vi i mellanmjölkens land och det märks nog även på bildkritiken häs på fotosidan som tenderar att vara ytlig och flyktig i bemärkelsen föga konstruktiv och lärande för den bildpublicerande fotografen. Vad är nyttan med att ge eller få bildkritik av typen: "Vilken fin bild!", "Så härligt fångat och med bra skärpa!"?

Min bildkritik nummer 1 (scrolla ner till 080821):

http://www.fotosidan.se/pools/view/7372/1424540.htm

Min bildkritk nummer 2 (från http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96791)

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1202811&postcount=25

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1203320&postcount=34

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1220685&postcount=44

Jag håller med dig till viss del! Kommentarer som "vilken fin bild" ger mig ingenting mer än ett "ryggdunkande" Jag vill gärna veta vad som är fint med bilden! Det är ju det som gör att jag utvecklas!
Jag hade också vilja se fler som kommenterar bilder som enligt dom är dåliga! Istället för att klicka till nästa bild! Jag brukar också hoppa över att kommentera sådana bilder men ibland stannar jag upp och försöker förklara varför jag inte gillar bilden.
Det har tyvärr hänt ett par gånger att jag fått skit för det! Då tycker jag inte man ska placera bilden i en kritikerpool! Kan man inte ta negativ kritik så finns ju alltid poolen "Mjukstart"!

Jag har många bilder som jag gillar men ingen har kommenterat! Då förstår jag att nåt med bilden är dåligt, men inte vad eftersom ingen skriver det!!! Hur ska jag då utvecklas!

/M

Jag har många bilder som jag gillar men ingen har kommenterat! Då förstår jag att nåt med bilden är dåligt, men inte vad eftersom ingen skriver det!!! Hur ska jag då utvecklas!

/M

Precis eller så är det bara ett uttryck för folks likgiltighet och lättja. Alla är inte lika fantastiskt engagerade som den här unga kvinnan som ger i snitt över 17 bildkommentararer om dagen:

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=86551

Har man försökt ge konstruktiv kritik och fått på skallen för det några gånger, varför ska man då försöka vara hjälpsam?

Väldigt många, om inte majoriteten, är här för att få visa upp sig, för att det finns en social bit i att vara medlem i ett forum, och inte nödvändigtvis för att man är så värst intresserad av att lära sig något. Men om man lägger upp sina bilder i kritikpoolerna så är det lite konstigt om man inte är beredd att ta till sig både positiv och negativ kritik.

En kommentar typ "Fin bild" gör väl inte ont ändå, det är ju kul om någon tycker det, och jag förstår i och för sig inte varför det retar någon.

Har man försökt ge konstruktiv kritik och fått på skallen för det några gånger, varför ska man då försöka vara hjälpsam?

Väldigt många, om inte majoriteten, är här för att få visa upp sig, för att det finns en social bit i att vara medlem i ett forum, och inte nödvändigtvis för att man är så värst intresserad av att lära sig något. Men om man lägger upp sina bilder i kritikpoolerna så är det lite konstigt om man inte är beredd att ta till sig både positiv och negativ kritik.

En kommentar typ "Fin bild" gör väl inte ont ändå, det är ju kul om någon tycker det, och jag förstår i och för sig inte varför det retar någon.

Hellre "fin bild" än ingen kommentar alls i och för sig:)
Jag blir inte retad av en sådan kommentar men jag skulle hellre vilja ha en konstruktiv kommentar.
Jag förstår dig om du fått på skallen några gånger! Jag drog mig från att kommentera bilder från dessa personer efter det! Fast jag inte gjort något fel!

/mvh
magnus

För flera år sedan när jag upptäckte fotosidan så la jag ut bilder kontinuerligt och kommenterade ganska mycket. Efter en tid (ett halvår typ) så tröttnade jag på allt tekniksnack och höll själv på att bli en sådan. Nu tänkte jag publicera lite bilder igen men finner mig oförmögen att välja vilka. Jag tycker inte att bilderna är tillräckligt bra helt enkelt. Det är garanterat inte sämre kvalitet än förr men jag klarar ändå inte av det. Det är roligt att visa bilder för andra men jag tror inte att det här är rätt forum för mig. En bildblogg är nog den rätta vägen. Då behöver jag inte begränsa mig till de "bra" bilderna. Jag var påväg att publicera ett nattporträtt nyss men gjorde det inte pgav den tekniska kvaliten. Jag är helt enkelt rädd för photoshoparna och pixeljägarna här på fotosidan.

/Jonas

Hellre "fin bild" än ingen kommentar alls i och för sig:)
Jag blir inte retad av en sådan kommentar men jag skulle hellre vilja ha en konstruktiv kommentar.
Jag förstår dig om du fått på skallen några gånger! Jag drog mig från att kommentera bilder från dessa personer efter det! Fast jag inte gjort något fel!

/mvh
magnus

Mja, jag har inte direkt fått så mycket på skallen själv, det var mer att jag förstår dom som ger upp när det är så otacksamt att försöka komma med konstruktiva kommentarer. Många kunde vara lite smidigare bara, det är viktigt hur man säger saker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar