Annons

Hur ofta använder du optiskt zoom på din digitalkamra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin79 skrev:
Nä, det är faktiskt (fortfarande ;) ) den optiska jag hört. Senast var i dag när jag var inne i kameraaffären "Japan Foto" och sa bara att jag ville ha en liten bra kamera för min Autstraligenresa. Han tog då fram Ixsu i + någon till och då sa jag "men där är väl ingen optisk zoom på i", då svarade han att det var väldigt överskattat och alla säger dom använder zoomen så mkt men gör det aldrig och oftast kan man i stället flytta sig närmare objektet.
Det jag tycker du ska göra är att vända dig till en annan fotoaffär. Jag har ingen erfarenhet av butiken i fråga men om en expedit säger något sådant dumt (ursäkta mig men jag tycker faktist så) så betvivlar jag både deras kompetens men framför allt också deras ärlighet. Antingen är han genuint oinformerad och kan inte sin sak, vilket är en mycket dålig egenskap hos en fackman, eller så är det någon som försöker lura på en oerfaren kund något som han inte skulle kunna sälja på annat sätt eller att han har högre marginal på den ena produkten och kränger den på första bästa som går på hans säljprat. Vet inte vad som är mest obehagligt.

Du har fått ett rungande svar från alla här att det är optisk zoom du vill använda och inte digital om du nu skall använda zoom över huvud taget. Med tanke på vad du skrivit så skulle jag ändå säga att köp en kamera med normalt zoomomfång (kanske 3-4 gångers zoom). Är det semesterbilder du ska ta mest (landskap osv), prioritera att den har bra vidvinkel före bra tele. Det är så de vanligaste semesterfotograferna brukar ta sina bilder.

Observera dock att zooma och flytta sig närmare objektet INTE är samma sak, det borde någon som arbetar i en kamerabutik veta. Genom att ändra på avståndet mellan motiv och kamera ändras perspektivet. Genom att zooma/ändra brännvidd ändrar du bildvinkeln och sålunda hur stor del av motivet du registrerar. Det är två olika saker och ska inte förväxlas. Det är sant att man ofta gärna kan flytta sig närmare motivet, men det är inte alltid det är önskvärt. Så rådet att det alltid går att "zooma med fötterna" är ett dåligt råd.

Att bara sportfotografer skulle använda zoom är en grov lögn. Zoom är ett behändigt sätt att ha flera brännvidder i ett och samma objektiv. Det finns både fördelar och nackdelar med zoom. Som semesterfotograf skulle jag säga att du definitivt kan ha nytta av en zoom, för de 10x15cm kopior du gör kommer kvalitetsaspekten av en hyffsad zoom inte spela så stor roll. Som avancerad entusiastfotograf som vill lära sig mer om foto kan du välja själv, zoom eller inte. Valet kan inte bli fel, du väljer bara läger, båda har sina poänger och arbetssätt. Tänk på att på en billig kamera med jättestort zoomomfång kommer kvaliteten bli lidande.

Zoomar du optiskt är det linssystemet som flyttar på sig för att ändra bildvinkeln. Hela sensorn används. Med digital zoom skär du ut en del av bilddatat och med andra ord så använder du bara en liten del av den dyra megapixel sensorn som du pröjsade så mycket för. Du hade kunnat spara pengar på att köpa en billigare kamera med längre brännvidd istället.

Du kan lika gärna "zooma digitalt" genom att beskära bilden i ditt bildbehandlingsprogram. Principeffekten är identisk fast kvaliteten är normalt bättre och du har framför allt mycket större kontroll över processen.

Min digitala kompaktkamera har både optisk och digital zoom, men jag har sagt åt kameran, via inställning, att inte använda den digitala zoomen. Det tycker jag är en finess som bör finnas på alla som har digital zoom.

Det finns inte mycket att orda om digital zoom. Det kostar i princip inget extra att lägga till den till en kamera så den kan väl få finnas där i de lägen där man vill kunna beskära "i kameran" och den optiska zoomen inte räcker till, men annars är det inget du ska lägga extra pengar på.
 
kompakt

Den för mig viktigaste egenskapen hos en kompaktkamera, är just att den är kompakt.

Jag äger en ixus330, vilken är ungefär lika stor som ixus400. Iofs använder jag zoomen relativt frekvent, men om jag skulle köpa en kompaktkamera idag så skulle det bli en ixusi eller liknande.

Den ixus330 som jag äger idag blir tyvärr allt för ofta liggandes hemma och där gör den ju ingen som helst nytta. Kanske inte enbart på grund av storleken, men bland annat.
 
digital zoom

Som många redan nämnt så är digital zoom kvalitetsmässigt förkastligt, då den endast interpolerar upp ett mindre antal pixlar från bildelementet. Dessutom påverkar den inte faktorer som skärpedjup etc, vilket man ofta vill kunna kontrollera då man komponerar en bild.

Dock är digital zoom ofta inte detsamma (förutom i kameror som sparar bilden okomprimerad) som att interpolera bilden i ett bildbehandlingsprogram i datorn. Detta för att format som tex jpg förstör bilden, och senare i datorn kan du endast förstora delar av den redan förstörda bilden.

Då du gör "digital zoom" i datorn, blir kvaliten således normalt sämre och inte bättre, jämfört med digital zoom i kameran.
 
Hej !

Jag har en Olympus candela c-310 zoom.
jag fotograferar främst natur/djur/lanskap typ, och jag skulle inte vilja vara utan den optiska zoomen.

Det finns ju nackdelar som ljuskänslighet m.m. som redan nämts.

Det som inte nämnts tidigare är drift tiden, något att tänka på om man är på resande fot och kanske inte har tillgång till att ladda överallt, min kamera slukar ström, främst monitorn då men även zoomandet tar ju.

Annars e det en lite och nätt historia ryms väl i mina fickor och med 2 st laddnigsbara AA batterier på 2100mAh så står jag mig gått för 100 bilder, d.v.s. mer än vad jag har minne till (128+16 MB) fottar i 2048x1536 upplösning.

Också en sak att tänka på! minnet, var kan man tanka av eller ska man ha X Gb minne med sig?

Nu e jag rätt så slösaktig när jag fottar tar helre en bild förmycket än en förlite så att säga
 
Ska du resa till Australien så köp en kamera med optisk zoom annars kommer du snart att ångra dig. Här två alternativ med 3x optisk zoom som inte är större än ett cigarettpaket. Konica Minolta Dimâge Xg och Pentax Optio S4.
En jämförelse med Ixus I och Ixus 400 (vikt exkl. batterier):
Ixus I: 4M pixlar, mått 90x47x19 mm, vikt 100g.
Dimâge Xg: 3M pixlar, pixlar, mått 86x67x20 mm, vikt 120g
Optio S4: 4M pixlar, mått 83x52x20 mm, vikt 115g.
Ixus 400: 4M pixlar, mått 87x57x28 mm, vikt 185g.
 
Motsvarar bara objektivet 30-50mm på en 35mm så behöver du inte zoom.

Har en som har 33mm och det går hur bra som helst.

Eftersom den optiska zoomen zoomas med knapptryckninng och inte med vred så tyckar jag det bara är jobbigt med en optisk zoom.


Köp den som tar bäst bilder.
 

Det är inte bara vinden som vänt.. bilderna är tagna vid olika tillfällen och med olika förutsättningar:

(sd10)
2003-10-07 10:19:37
Tv( Shutter Speed )
1/500
Av( Aperture Value )
5.6
Lens
6.4mm
Focal Length
6.4mm
Digital Zoom
x 1.4 <--- OBS!!!


(s400)
2003-03-06 10:44:06
Tv( Shutter Speed )
1/200
Av( Aperture Value )
9.0
Lens
7.4 - 22.2mm
Focal Length
12.9mm
Digital Zoom
None
 
Tackar för all info. Besökte två andra kamera/fotoaffärer idag och i den ena kunde hon inte mkt men i den andra fick jag bra info tyckte jag. Han bojkottade "Ixus i" totalt och rekomenderade Ixus 430 (som jag haft i tankarna hela tiden ;) ) samt Olympus µ[mju:] 410 Digital. Enligt han var kamrorna likvärdiga i kvalite. Ixus kunde ta upp filmljud som den andra inte kunde, Olympus hade annan skärm som syntes bättre i solljus + några andra smågrejer skilde dom åt. Dock tyckte han att jag skulle välja Olympus framförallt pga att det manuella skyddet som sitter framför och skyddar hela framsidan, särskillt nu när jag ska vara på resande fot. Har hört att Ixus är väldigt känslig så jag börjar vela lite nu igen ;( Vad hade ni valt i mitt läge, Olympus µ[mju:] 410 eller Canon Ixus 430?
 
En annan skillnad är att IXUS 430 tar CF minneskort och IXUS i tar SD minneskort...vilket i praktiken ger samma pris (kamera + minneskort)!

Jag skulle utan minsta tvekan välja 430 framför i.

Olympusen är ju mycket trevlig tack vare att den är vädertålig...inte dumt alls...synd att den använder sig av dyra xD kort bara...men det kan det nog vara värt.
 
Båda är bra kameror. Det som talar för IXUS 430 är manuella inställningsmöjligheter och billigare CF-kort. Olympus µ[mju:] 410 kommer däremot att klara semesterstrapatserna bättre och det avgör för mig. Skulle välja Olympus.
 
Nej, behöver du tåligheten som Olympusen har så är det givetvis den du ska köpa.
 
sagan skrev:
Sant, den är alldeles för liten.

hehe, inte om man ska ha den i fickan nästan konstant. Fast det är väl kanske jag som bråkar om mm, började ju med att kolla på Ixus i, sen Ixus 430 och nu Olypus 410, 99 x 56 x 34 mm är ju inte så stort ändå ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.