Annons

Hur ofta använder du optiskt zoom på din digitalkamra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin79

Medlem
Hur ofta använder du optisk zoom på din digtalkamra?



Är inte så van fotograf så anledningen till min fråga är att jag velar mellan Ixus 400 och Ixusi. i är ju så liten och smidig men har som sagt ingen optisk zoom.
 
Om jag zoomar så använder jag ENDAST optisk zoom.
Förstora (som den digitala zoomen gör) kan jag lika gärna göra i PS.
 
Jag använder den optiska zoomen varje gång jag fotograferar. Kameran har icke utbytbart objektiv med zoom så därföe blir det varje gång.
Jag kanske missuppfattar frågan eller menar du kanske digital zoom?. Den har jag aldrig använt.
 
Michael Johansson skrev:
Jag kanske missuppfattar frågan eller menar du kanske digital zoom?. Den har jag aldrig använt.

Nej, jag menar optisk zoom, dvs där linsen rör sig. Som jag skrev velar jag mellan Ixus 400 och Ixus i, 400 har ju optisk zoom vilket inte "i" har men "i" är ju så mkt mindre och smidigare. Ska ha den till min Australienresa så kameran kommer ju att vara i fickan hela tiden. Sen har jag hört lite runt om att man aldrig använder den optiska zoomen ändå...
 
Köp aldrig en Digitalkompakt utan optisk zoom! Spelar ingen roll hur liten och smidig den är så kommer du garanterat bli besviken på att inte ha möjlighet att komponera bilden i sökaren. Dessutom så blir ju resultatet utan optisk zoom helt enkelt ett mindre antal pixlar....
 
Jag skulle vilja säga att man aldrig använder den digitala zoomen. Tro mig att du kommer använda den optiska zoomen om du har en kamera med det. Personligen skulle jag aldrig köpa en kamera utan optisk zoom.
 
Det måste vara ett missförstånd. Det är den DIGITALA zoomen man aldrig använder.
Den optiska zoomen använder åtminstone jag så gott som hela tiden. (Har själv en Olympus C-750 med 10x optisk zoom)
 
En kamera är inte oanvändbar för att det saknar zoom överhuvudtaget. Jag har en kompaktkamera utan zoom. Till det jag vill ha kameran till så klarar jag mig utan zoom.

I värsta fall får man väl gå närmare...
 
Om du vill ha en riktigt kompakt kamera att ha i fickan kan jag tips om Minoltas Xg eller Xt som är RIKTIGT små med tre gånger optisk zoom (ca 35 - 105 mm i 35mm format). Känns gedigen trots sitt lilla format.
Som så många andra skrivit: köp ingen kamera utan optisk zoom (om det inte går att byta ut optiken förstås). Jag använder alltid zoomen och komponerar bilden så som jag vill ha den.
 
Det är ju bara att tänka: systemkamera med fast 50mm.. Svårare än så är det inte.

Tror faktiskt att folk kan ha tagit bra bilder med sådan utrustning.
 
Nä, det är faktiskt (fortfarande ;) ) den optiska jag hört. Senast var i dag när jag var inne i kameraaffären "Japan Foto" och sa bara att jag ville ha en liten bra kamera för min Autstraligenresa. Han tog då fram Ixsu i + någon till och då sa jag "men där är väl ingen optisk zoom på i", då svarade han att det var väldigt överskattat och alla säger dom använder zoomen så mkt men gör det aldrig och oftast kan man i stället flytta sig närmare objektet.

Sa även att det finns ju inga fotografer som använder zoom utan det är bara tex sportjurnalister som inte kan ta sig in på en idrottarena.

Dock är jag varken proffsfotograf eller jurnalist utan bara en kille som ska åka till AU ;)
 
På en kompaktkamera där man inte kan byta objektiv verkar en optisk zoom nödvändig.

Digitala zoomar ser jag ingen användning för då dess jobb lika gärna görs i datorn i efterhand.

På en systemkamera där man kan byta gluggar ser jag ingen anledning att ha en zoom *retas lite* ;)
 
Jag brukar ha en liten kompaktkamera med ett 35mm objektiv i innerfickan. Har nog aldrig haft behov av någon annan brännvidd på den kameran.
 
Kan någon hitta EN anledning att idag välja en kompaktkamera UTAN optisk zoom...för det är väl ingen "spionkamera" killen skulle ha?
 
Bra grabbar, men tror ni någon av dessa argument är vesäntliga för honom?
Ge gärna förslag på en sådan kompaktare som har mer ljusstark optik än en G3 samt "skarpare" än densamma.
Spännande och se era svar, för här lär man sig en hel del ju. ;)
 
Man kanske skall ställa frågan så här: Skall du Fotografera eller bara knäppa lite semesterbilder i största allmänhet? Om svaret är att fotografera är den optiska zoomen given....Ett argument i den här tråden var att folk har tagit bra bilder med systemkameran+ 50mm normaloptik. Självklart är det så men varför köpa en systemkamera om du inte utnyttjar möjligheterna som den ger dig? I så fall kan man ju köpa en Minox eller en annan bra kompaktkamera
 
Martin79 skrev:
...Sa även att det finns ju inga fotografer som använder zoom utan det är bara tex sportjurnalister som inte kan ta sig in på en idrottarena.

Snubben har helt klart ingen aning om vad han pratar om...Om inga fotografer skulle använda zoom, varför finns det då fler zoom-objektiv än fasta objektiv att köpa? Varför skulle då t.ex. canon sätta "röda-ringen" på flera av sina zoomar? ("Röda-ringen" kännetecknar ett s.k. L-objektiv. "L" står för "Luxury".)

Nej, lyssna inte på såna dumma argument från okunniga personer.

Däremot finns det som sagt anledningar att inte ha opisk zoom i en digitalkompakt. Ljusstyrka, optisk kvalitet, och pris är tre bra argument.

Tänk dock på att digital zoom ALDRIG ersätter optisk zoom! Digital zoom är samma sak som att ta ett utsnitt ur bildens centrum i ett bildbehandlingsprogram. Det resulterar alltid i mycket sämre bildkvalitet.
 
Det beror väldigt mycket på hur du tänkt använda kameran.

Personligen skulle jag gå på en kamera utan zoom om jag skulle välja en kompakt kamera.

De flesta anledningarna är redan nämnda, men jag går igenom dem ändå (det är kompakt kamror vi pratar nu...).

- Fast optik är oftast både ljusstarkare och skarpare än en zoom, detta gör framför allt att du inte måste använda blixten lika ofta. Blixten som sitter i en kompakt kamera är sällan speciellt bra.

- Tele delen är sällan speciellt bra på en zoom, det kan vara så illa att du behöver blixt även utomhus om det är lite mulet.

- Mindre rörliga delar & mindre knappar att tänka på ger en säkrare kamera (speciellt på resa) och mer tid att tänka igenom bilden.

- Vidare vidvinkel, ärd et oftast på de fasta kompakterna, detta är trevligt när man skall fotografera inomhus eller miljöer.

Lycka till med kamera köpet!

(Jag har dock ingen exakt kännedom om just de modeller du tittar på, detta är mina generella reflektioner)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.