Annons

Hur nyttjar du C-lägena på din Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag hade canon så var det
SPORT C1 TV med 1/500 och följande af, auto iso
Natt C2 Bulb med iso 100 spegeluppfällning
Studio C3 Manuellt f/11 f/125 iso-50
 
Som frågan lyder, Hur nyttjar du C-lägena på din canon? Och hur har du konfigurerat dem?

Jag uttnyttjar C-lägena när jag behöver kunna skifta läge snabbt.
T.ex för fågel:
Ett läge för följande fokus med mittpunkten.
Ett läge för Av, one shot fokus med mitt punkten på så lågt ISO som möjligt (för sittande fågel och högsta möjliga bildkvalitet)
Ett läge för följande fokus med zonpunkter (för att lättare kunna fästa fokus på flygande fågel)

Det går ju snabbt och enkelt att programmera om efter rådande ljusförhållanden.
T.ex kan det vara bra att ha ett läge för exponeringskompensation. Ett till två steg överexponering funkar ofta när man fångar en fågel i flykten mot en ljus himmel i Av-läget.
 
En kort fråga!
Jag har en 60D och undrar hur jag väljer om det ska vara P, Av, TV eller M i C-läget?
Som det är nu så är det P och det tycker jag inte alls om :( Jag har inte lyckats hitta vart jag ändrar detta.

Tack på förhand
Mvh Jonatan
 
Ett HDR läge är det enda jag använt i någorlunda omfattning. Sen har jag ett i stort sett outnyttjat filmläge samt ett sportläge på Av/följfokus och div andra parametrar ang. AF. Mest outnyttjat. Jag är förmodligen alldeles för planerande i min fotografi och ställer om nyckelparametrar snabbt efter situation.

Men för några dagar sedan fotade jag cirkus och insåg att jag gärna matat in två c-lägen, ett one shot med korta slutartider för att frysa ögonblick, och ett följfokus och största bländare för att fånga rörelse. Istället pillade jag i mörkret beroende på framträdande. Här en AI servo bild (med för actionbilder "undermåliga" 5D2):

http://www.mosebackefotografiska.se/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=56&p=150#p150
 
En kort fråga!
Jag har en 60D och undrar hur jag väljer om det ska vara P, Av, TV eller M i C-läget?
Som det är nu så är det P och det tycker jag inte alls om :( Jag har inte lyckats hitta vart jag ändrar detta.

Tack på förhand
Mvh Jonatan

Gör alla inställningar så som du vill ha dem (alltså även P, Av, M, eller vad du nu vill ha), sedan sparar du aktuella inställningar till något C-läge (så funkar det i 7D)


Petter ...
 
Gör alla inställningar så som du vill ha dem (alltså även P, Av, M, eller vad du nu vill ha), sedan sparar du aktuella inställningar till något C-läge (så funkar det i 7D)


Petter ...

Hmm... Hittar just inte det var jag ändrar (P,Av etc..?) vart gör du det på din 7D?
Hur jag sparar resten osv är jag med på.
 
När du befinner dig i det läge du önskar (P, Av, M, eller vad du nu vill ha) så går du till menyn där du sparar C-lägena. Då sparas även detta....
 
Just nu har jag ställt in dem så här på min 40D:

C1: Snabb serietagning med följande fokus, för rörliga motiv
C2: Enbild, ISO 3200 (utökat) för billder i dåligt ljus
C3: Tre olika exponeringar i serie för HDR eller för att ha tre att välja mellan när ljuset är konstigt.
 
Men för några dagar sedan fotade jag cirkus och insåg att jag gärna matat in två c-lägen, ett one shot med korta slutartider för att frysa ögonblick, och ett följfokus och största bländare för att fånga rörelse. Istället pillade jag i mörkret beroende på framträdande. Här en AI servo bild (med för actionbilder "undermåliga" 5D2):

http://www.mosebackefotografiska.se/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=56&p=150#p150

Vad var det för fel på den bilden?
Hur bra som helst
 
På C1, C2 och C3 har jag mina tre snandardinställningar och kamerans automatiska avstängning är i samtliga lägen satt till 15 minuter.
.
C3: "Flygande fågel" - Tv, AI-Servo, Alla fokuspunkter, Avstängt IS, +2EC, Max seriehastighet, AutoISO.

C2: Som C3 men för skogens springande djur och utökad fokuspunkt istället för alla punkter.

C1: Min absoluta standardinställning som är bra att snabbt ha tillgänglig då jag i P, Tv, Av och M experimenterar med allt annat, vilket innebär att kameran kan var inställ hur sjutton som helst när jag tar den för en fototur. Då är det lätt att bara välja C1 och köra.

Om man vill och är lite ordnigssam, vilket jag inte är, så kan man ju ha tre olika inställningar utanför C-lägena oxå, Tv, Av och M, och även P är ju användbart som "Panikläge".
 
Jag har bara ett C-läge. Det är inställt på seriebildstagning, jpeg och P då det är det enda jag kan tänka mig att jag skulle kunna få så bråttom att byta till att jag inte hinner fixa i menyerna. Dock så använder jag det _aldrig_. Så, jag skulle kanske lika gärna kunna ställa det på manuellt+spegeluppfällning, vilket är något jag oftare är och gräver i menyerna efter.

Normalt (till 99% av min fotografering) använder jag Av och raw.
 
Kan inte komma ihåg

Jag har slutat använda c-lägena. Kan aldrig komma ihåg vad jag ställt in på vilken ...

MVH,

Matias
 
Jag har slutat använda c-lägena. Kan aldrig komma ihåg vad jag ställt in på vilken ...

MVH,

Matias

Det ser du väl när du rattat in dom? Om de är så lika så förstår jag att du inte behöver använda dig av dom.
Mina C-lägen är helt olika.

C1 för motiv mot klar himmel,
C2 för lekande barn
C3 för frugan när hon väl orkar ta upp kameran och fotografera. Vill absolut inte att hon använder den gröna rutan och heller inte P-läget.

Glömmer jag vad C1 resp. C2 är till för så kikar man snabbt på displayen och upptäcker direkt skillnaderna.

/Stefan
 
Är det någon som vet varför canon envisas med att c-lägena ska glömma sina tillstånd vid auto-power-off?
Dvs. du ställer in ex.vis C1, upptäcker att det är ett steg fel, kompenserar, tar en bild, väntar lite för länge så kameran somnar, tar en bild till, som blir felexponerad. Mycket irriterande och har varit så i många år och modeller... Eller tycker någon detta är bra? (jag är faktiskt nyfiken och inte bara ute efter att gnälla, tekniskt sett borde det vara trivialt att lösa...) Så varför är det som det är? C-lägena hade varit oändligt mycket mer användbara, tycker jag, om de kom ihåg "tillfälliga" justeringar..
 
Är det någon som vet varför canon envisas med att c-lägena ska glömma sina tillstånd vid auto-power-off?
Dvs. du ställer in ex.vis C1, upptäcker att det är ett steg fel, kompenserar, tar en bild, väntar lite för länge så kameran somnar, tar en bild till, som blir felexponerad. Mycket irriterande och har varit så i många år och modeller... Eller tycker någon detta är bra? (jag är faktiskt nyfiken och inte bara ute efter att gnälla, tekniskt sett borde det vara trivialt att lösa...) Så varför är det som det är? C-lägena hade varit oändligt mycket mer användbara, tycker jag, om de kom ihåg "tillfälliga" justeringar..

Om du använder M så minns kameran dina inställnignar.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.