Annons

Hur nyttjar du C-lägena på din Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, jag skulle kanske lika gärna kunna ställa det på manuellt+spegeluppfällning, vilket är något jag oftare är och gräver i menyerna efter.

Spegeluppfällning behöver man inte gräva i menyerna för på en modern Canon-kamera. Det räcker att trycka på knappen som startar Live View.
 
För stora förändringar

Det ser du väl när du rattat in dom? Om de är så lika så förstår jag att du inte behöver använda dig av dom.
Mina C-lägen är helt olika.

C1 för motiv mot klar himmel,
C2 för lekande barn
C3 för frugan när hon väl orkar ta upp kameran och fotografera. Vill absolut inte att hon använder den gröna rutan och heller inte P-läget.

Glömmer jag vad C1 resp. C2 är till för så kikar man snabbt på displayen och upptäcker direkt skillnaderna.

/Stefan

Ok, men jag har svårt att hitta situationer som kräver en snabb inställning av specifika parametrar som samtidigt är så generella att jag inte behöver anpassa T/A/iso för olika tillfällen. Exempelvis skulle ett C-läge baserat på M med tweakade inställningar för ljusmätning och blixtkompensation vara en bra idé för mig, men efter att ha anpassat A och T till det jag vill få fram/situationen och sen byter till annat program, så sen när jag går tillbaka till mitt tweakade C-läge så återgår den till ursprungs T och A. Så jag skulle hellre vilja kunna göra ännu mindre förändringar i customlägena där inte alla parametrar sparas utan förblir så jag hade det sist jag var där och klyddade :D Går det så får ni gärna upplysa mig om det (5dmarkII)

Något annat jag gärna hade använt c1-3 till är att basera alla på t.ex. T men att ha olika inställningar för ljusmätning, autofokus och iso. Men som sagt när jag sen varierar T beroende på vad jag fotograferar/vill göra och sen byter läge på ratten, ja då är jag tillbaka på den tid som registrerades vid inställningsögonblicket för C-läget och måste ända ratta vidare :)

Hade då hellre sett inspelning av fler symboler i sökaren så att jag aldrig behövde ta blicken från sökaren när jag fingrar på knapparna :D Iso/blixtkomp-knappen fungerar ju så.

Godnatt,

MVH,

Matias
 
Om du använder M så minns kameran dina inställnignar.
Petter ...

Jo, alla andra lägen gör som man vill, men inte Cn (i alla fall inte på 40D och 7D)

För att svara på ursprungsfrågan så använder jag, trots tidigare kommentar, C-lägena ganska flitigt, brukar ha:

C1: snabb serietagning, ganska högt iso ("flygande fågel"-läget)
C2: spegeluppfällning, 2-sek självutlösare och lågt iso ("landskap&makro"-läget)
C3: lämpliga videoinställningar

Oftast baserade på M och lämpligt exponerat. Ibland på Av.
 
Spegeluppfällning behöver man inte gräva i menyerna för på en modern Canon-kamera. Det räcker att trycka på knappen som startar Live View.

Men än så länge är ingen Canonkamera modern nog att låta användaren själv modifiera firmware så man inte behöver lägga tiotusentals kronor för att få en så simpel funktion. Jag använder, förstås, inte någon modern Canonkamera.
 
För mig fungerar det bra att spara C-lägena för ett specifikt fototillfälle. Besökte Kålmorden förra sommaren och gjorde ett C-läge för utomhusbruk och ett annat för inomhusbruk. Och så inför nästa fototillfälle där jag snabbt ville kunna göra olika inställningar sparade jag nya C-lägen för det tillfället.
Funkar bra för mig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.