Har nyligen nördat ner mig för tillfället att få mina skärminställningar att överensstämma med mina utskrifter från Crimson.
Jag beställde hem några provbilder från Crimson för att jämföra dem med min skärmbild.
Jag ändrade lite på ljusstyrka och vitbalans för att de skulle stämma med utskriften.
Men när det gäller färgerna kunde jag inte riktigt komma i mål
Vad jag förstår har skärmen en färgrymd och pappret en annan. Så att få 100% är en omöjlighet, eller????
Det är just detta som förbryllar mig. Går det eller går det inte att få 100% mellan utskrift på papper och sin bild på skärmen (Eizo ce240w color edge)
Hur nöjd ska man vara?
Vore intressant att höra vilka skillnader du ser. Det är utan tvekan svårt att få en exakt överensstämmelse mellan skärm och utskrift, men visst kan man komma mycket nära. Den första faktorn som de flesta slarvar är betrakningsljuset. För att du ska se samma sak på skärm och print måste du ha ett bra betraktningsljus. 5000K ±300K och en ljusstyrka på 500 lux ± 125 lux är kraven enligt ISO-standarden.
Sedan måste du ju ha en utskrift som är korrekt. Jag använder en utskrift gjort på ett provtryckssystem, som mäts upp efter varje utskrift. På så sätt vet jag att utskriften verkligen är korrekt.
Nästa krav är din softproof-profil verkligen är en bra profil. Eftersom jag använder en utskrift som simulerar ett tryckförhållande så kan jag använda en tryckprofil, som är gjord av ECI (
www.eci.org) och som har testats om och om igen.
Kalibratorer har också en förvånansvärt stor variation. Vid tester jag gjort avviker 30 % av kalibratorerna mer än Delta E 10, vilket inte är så bra.
Sedan handlar det om skärmens prestanda. Ska du se mättade intensiva färger krävs det att din skärm klarar av 98 - 100 % av Adobe RGB.
Och även om jag har allt detta så får jag ofta skruva lite på inställningarna. Med de bra kalibreringsprogrammen, som Basiccolor Display och ColorNavigator finns det ju möjligheter att i efterhand gå in och editera profilen. Ögat slår kalibratorn.
Stefan