Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur nöjd ska man vara med sin kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyligen nördat ner mig för tillfället att få mina skärminställningar att överensstämma med mina utskrifter från Crimson.

Jag beställde hem några provbilder från Crimson för att jämföra dem med min skärmbild.
Jag ändrade lite på ljusstyrka och vitbalans för att de skulle stämma med utskriften.
Men när det gäller färgerna kunde jag inte riktigt komma i mål
Vad jag förstår har skärmen en färgrymd och pappret en annan. Så att få 100% är en omöjlighet, eller????

Det är just detta som förbryllar mig. Går det eller går det inte att få 100% mellan utskrift på papper och sin bild på skärmen (Eizo ce240w color edge)

Hur nöjd ska man vara?

Hur har du kalibrerat din skärm? Du måste ha rätt betraktningsljus för att kunna jämföra med utskrifter, och helst också rätt färg på väggar och dylikt :)

Hur har du kalibrerat din skärm? Du måste ha rätt betraktningsljus för att kunna jämföra med utskrifter, och helst också rätt färg på väggar och dylikt :)

Ja det är just det som jag lite undrar om. Man kan ju inte ( åtminstone inte jag) bygga om ett helt rum för att få den optimala rummet för bildredigering.

Jag har en ljusramp ovanför skärmen med rör som motsvara dagsljus
Sedan är skärmen är kaibrerad med en iDisplay one och Eizo´s kalibreringsprogram.
Sedan har mitt öga fått bestämma så att det ser ok ut med vitbalansen.
Utskriften från Crimson har tjänat som en "mall" som jag sedan använt för att finjustera ljusstyrka samt vitbalans.

Men sedan är det ju lite skillnader i färgåtergivningen som jag förmodar beror på olika färgrymder mellan skärm och papper

Ungefär så har jag gjort

Har nyligen nördat ner mig för tillfället att få mina skärminställningar att överensstämma med mina utskrifter från Crimson.

Jag beställde hem några provbilder från Crimson för att jämföra dem med min skärmbild.
Jag ändrade lite på ljusstyrka och vitbalans för att de skulle stämma med utskriften.
Vad jag förstår har skärmen en färgrymd och pappret en annan. Så att få 100% är en omöjlighet, eller????

Det är just detta som förbryllar mig. Går det eller går det inte att få 100% mellan utskrift på papper och sin bild på skärmen (Eizo ce240w color edge)

Hur nöjd ska man vara?

En sak är att kalibrera en skärm så att den ger en korrekt färgåtergivning. I nästa steg får man sedan använda (i det här fallet) Crimsons profil för att se hur dina bilder blir hos dem.

Jag skulle inte försöka ställa in en skärm så att den överensstämmer med en enskild leverantörs utskrifter på ett särskilt papper. Då får du missvisande resultat på alla andra bilder du arbetar med.

Hur nöjd ska man vara?

Har du en bra testbild som du använder. Dessa bör ju innehålla bland annat gråskala och bilder med hudtoner och flera komponenter där man kan bedöma olika nyanser.
Stefan har bra sådana men det finns nog också att hitta på nätet.

Sedan måste man komma ihåg att en bildskärm och en utskrift är väldigt olika media.
Bildskärmen med sitt stora kontrastomfång (1:500) och bakgrundsbelysning är ju väldigt annorlunda än utskriftens reflekterande ljus med ett kontrast förhållande på runt 1:2,5.Det blir lite som att höra en ton från en fiol och jämföra med samma ton från en gitarr. Om båda spelar ett C så kan man mäta att det är samma svängnngar och ett korrekt C men lär ändå olika.

Färgbedömning är ändå mer komplext. En utskrift på matt papper ser inte likadan ut som samma utskrift gjort på ett högblankt papper.
Så även om du fått till ljuset, En bra gråskala där du utnyttjar mediet optimalt så ser det inte exakt likadant ut.
Så det blir som med fiolen och gitarren. Det låter lika men ändå inte.
Vilken typ av utskrift lär du förresten Crimson göra? Jag har för mig de har flera olika typer.

Vi får se om Stefan kan bidra med en mer vetenskaplig beskrivning.

En sak är att kalibrera en skärm så att den ger en korrekt färgåtergivning. I nästa steg får man sedan använda (i det här fallet) Crimsons profil för att se hur dina bilder blir hos dem.

Jag skulle inte försöka ställa in en skärm så att den överensstämmer med en enskild leverantörs utskrifter på ett särskilt papper. Då får du missvisande resultat på alla andra bilder du arbetar med.

Men om man nu gör ett softproof, och denna jmf inte blir 100% jämfört med min bild på skärmen.
Ska man nöja sig med det? Eller ska man göra ytterliggare justeringar på bildskärmen?
Du säger att du inte hade justerat din skärm efter en leverantörs utskrift, men hur gör du då?
Eller bara accepterar/konstaterar du att det finns skillnader?

Det är här jag inte blir riktigt överens med mig själv :)

Bra kommentar Mats!

/Ola

Har du en bra testbild som du använder. Dessa bör ju innehålla bland annat gråskala och bilder med hudtoner och flera komponenter där man kan bedöma olika nyanser.
Stefan har bra sådana men det finns nog också att hitta på nätet.

Sedan måste man komma ihåg att en bildskärm och en utskrift är väldigt olika media.
Bildskärmen med sitt stora kontrastomfång (1:500) och bakgrundsbelysning är ju väldigt annorlunda än utskriftens reflekterande ljus med ett kontrast förhållande på runt 1:2,5.Det blir lite som att höra en ton från en fiol och jämföra med samma ton från en gitarr. Om båda spelar ett C så kan man mäta att det är samma svängnngar och ett korrekt C men lär ändå olika.

Färgbedömning är ändå mer komplext. En utskrift på matt papper ser inte likadan ut som samma utskrift gjort på ett högblankt papper.
Så även om du fått till ljuset, En bra gråskala där du utnyttjar mediet optimalt så ser det inte exakt likadant ut.
Så det blir som med fiolen och gitarren. Det låter lika men ändå inte.
Vilken typ av utskrift lär du förresten Crimson göra? Jag har för mig de har flera olika typer.

Vi får se om Stefan kan bidra med en mer vetenskaplig beskrivning.

Jag kalibrerade min iMac, ca 1 år gammal, i dag och färgrymden uppmättes till 100% sRGB och 80% Adobe RGB. Är inte det sista värdet ganska klent? Vilket värde bör en bra skärm ligga på? Använder Spyder 4 Pro

/Torbjörn

Jag kalibrerade min iMac, ca 1 år gammal, i dag och färgrymden uppmättes till 100% sRGB och 80% Adobe RGB. Är inte det sista värdet ganska klent? Vilket värde bör en bra skärm ligga på? Använder Spyder 4 Pro

/Torbjörn

Det är ett helt normalt värde för en Mac skärm precis som Anders säger.
Det fungerar utmärkt för allt som skall ut på webben och duger också för utskrifter. Nackdelen är att du inte kan se nyanser som kan finnas i vissa motiv och som kan återges i utskriften.
Någonstans går gränsen vad vi kan återge av verkligheten. ProPhoto RGB visar större deln av det synliga spektrat. Detta är en bra arbetsrymd men inget vi på något sätt kan återge varken på skärm eller i en utskrift, tryck eller på annat sätt.
Adobe RGB är en begränsad delmängd av detta och är ungefär där gränsen går idag för de bästa skärmar och utskriftstekniker vi har tillgång till. Så även med Adobe RB har vi nyanser som måste backas genom minskad mättnad, mindre intensitet för att få plats i en utskrift.
Dessa nyanser kan jag bara återge genom softproofing. Jag kan inte heller se dem på min skärm eftersom de ligger utanför Adobe RGB.
Så även om du bara ser är ungefär 80% av Adobe RGB har du samma möjligheter och behov av att softproofa en utskrift. Skillnaden är att det finns cirka 20% av intensiva nyanser som kommer komma ut i utskriften men som du inte ser som nyansskillnader på din skärm.

Men om man nu gör ett softproof, och denna jmf inte blir 100% jämfört med min bild på skärmen.
Ska man nöja sig med det? Eller ska man göra ytterliggare justeringar på bildskärmen?

Är jag slut i huvudet nu efter en tung arbetsdag eller missar jag något?

Du gär kalibreringen och profileringen av monitorn med de verktyg du har och får då förutsätta att den visar korrekt. Därefter gör du behandlingen av din bild följt av att du softproofar den med profilen du har laddat ner från Crimson. Du upptäcker då skillnader, de stämmer inte överens.

Är det inte korrekt uppfattat att det som då behöver göras är att behandla bilden så att det du ser vid softproofen är så du önskar att den ser ut (åtminstone så nära som möjligt) efter print? Softproofen är väl tänkt att ge en "förhandsvisning" av hur bilden blir när Crimson har printat den? Inte ska du sätta dig och kalibrera om din monitor för att bilden du ser på monitorn efter behandling inte är identisk med softproofen...det kommer den ju aldrig att vara.

Är jag slut i huvudet nu efter en tung arbetsdag eller missar jag något?

Du gär kalibreringen och profileringen av monitorn med de verktyg du har och får då förutsätta att den visar korrekt. Därefter gör du behandlingen av din bild följt av att du softproofar den med profilen du har laddat ner från Crimson. Du upptäcker då skillnader, de stämmer inte överens.

Är det inte korrekt uppfattat att det som då behöver göras är att behandla bilden så att det du ser vid softproofen är så du önskar att den ser ut (åtminstone så nära som möjligt) efter print? Softproofen är väl tänkt att ge en "förhandsvisning" av hur bilden blir när Crimson har printat den? Inte ska du sätta dig och kalibrera om din monitor för att bilden du ser på monitorn efter behandling inte är identisk med softproofen...det kommer den ju aldrig att vara.

Jag kanske uttryckte mig oklart. Jag har slutredigerat en bild i PS. Denna bild skickar jag för utskrift till Crimson. När jag får tillbaka den så tar jag upp bilden på datorn och kör en softproof med profilen från Crimson för att se om dessa båda bilder stämmer.
Nu gjorde de det inte.
Då kan jag väl inte redigera om bilden så den stämmer med papperskopian? Det rätta måste väl vara att kalibrera om/finjustera skärmen så den ser ut som testbilden jag fått från Crimson?

Papperskopian är ju mitt slutresultat och vill att bilden på skärmen ser ut som bilden på pappret.
Kanske har jag oxå haft en lång dag :) Men så borde det väl vara

/Ola

Givetvis är det så Ola.

Det Björn är ute efter stämmer givetvis om man inte ännu har en utskrift och vill anpassa sin bild till labbets skrivarprofil.

Jag kanske uttryckte mig oklart. Jag har slutredigerat en bild i PS. Denna bild skickar jag för utskrift till Crimson. När jag får tillbaka den så tar jag upp bilden på datorn och kör en softproof med profilen från Crimson för att se om dessa båda bilder stämmer.
Nu gjorde de det inte.
Då kan jag väl inte redigera om bilden så den stämmer med papperskopian? Det rätta måste väl vara att kalibrera om/finjustera skärmen så den ser ut som testbilden jag fått från Crimson?

Papperskopian är ju mitt slutresultat och vill att bilden på skärmen ser ut som bilden på pappret.
Kanske har jag oxå haft en lång dag :) Men så borde det väl vara

/Ola

Då förstår jag vad du menar. Jag uttryckte mig från situationen att man softproofar innan man skickar bilderna till print, vilket väl bör vara att föredra. Sedan kan man ju självklart som du jämföra resultatet i efterhand men det är väl mest att se som en kontroll av deras proofing-profil och inte något som bör få en att agera gentemot sin monitor?

Givetvis är det så Ola.

Det Björn är ute efter stämmer givetvis om man inte ännu har en utskrift och vill anpassa sin bild till labbets skrivarprofil.

Man får ju lätt "följdproblem" också, i form av att man då har kalibrerat sin monitor efter utskrifterna från just Crimson. Det är ju inte säkert att den kalibreringen stämmer om senare behandlade bilder printas hos annan leverantör eller ska visa sina bilder i annat medium, för att monitorn dessa bilder då är behandlade på är kalibrerad för att stämma över med Crimsons prints.

Bra kommentarer!

tack
Ola

Då förstår jag vad du menar. Jag uttryckte mig från situationen att man softproofar innan man skickar bilderna till print, vilket väl bör vara att föredra. Sedan kan man ju självklart som du jämföra resultatet i efterhand men det är väl mest att se som en kontroll av deras proofing-profil och inte något som bör få en att agera gentemot sin monitor?

Man får ju lätt "följdproblem" också, i form av att man då har kalibrerat sin monitor efter utskrifterna från just Crimson. Det är ju inte säkert att den kalibreringen stämmer om senare behandlade bilder printas hos annan leverantör eller ska visa sina bilder i annat medium, för att monitorn dessa bilder då är behandlade på är kalibrerad för att stämma över med Crimsons prints.

Jag tror inte det är någon som säger emot dig att kalibreringen förmodligen inte kommer stämma mot någon annan leverantör eller ett annat medium, men det ter sig väl självklart? :)

Nu tycker jag ni vänder på problemet och är onödigt negativa.
För det första bör kalibreringen/profileringen av skärmen alltid göras efter skärmens förutsättningar.
När man sedan gjort detta enligt konstens regler så bör man köra en koll av den profil man just fått fram. Då ser man om allt ser ut att vara OK.
Så här långt skall ni bortse i alla profiler av skrivare.De har inget med skärmen att göra.

När man vet att skärmens profilering är välgjord är det dags att börja titta på nästa steg. Dator till printer.

Låt oss ta en bra inkjet skrivare som exempel för att inte trassla till det för mycket.
Skrivaren levereras med utskriftsprofiler för tillverkarens egna papper. Jag har erfarenhet främst från Epson och tycker deras profiler är bra. Nu förutsätter det att Epson har en tillverkningstolerans av skrivarna som gör de har mycket likvärdiga egenskaper.

Papper från andra pappersleverantörer där kan man oftast ladda ner pappersprofiler för ens skrivare från deras hemsida. De brukar också stämma bra.

Nu får vi inte tro att en utskrift på ett matt obestruket papper och ett på ett högblankt papper typ Supreme Gloss som är ett högbestruket papper där man skriver ut på bestrykningens yta som är jämn och låter färgdropparna torka ovanpå ytan. Ett obestruket papper skickar vi bläcket ner mot en yta som är ojämn som månens och där mängder av fibrer sticker upp. Här sugs bläcket in i fibrerna eller hamnar mellan dem. Detta är de två ytterligheterna och sedan finns det en massa att välja på däremellan. På papperet av typ Supreme gloss kommer resultatet ligga närmare vad vi ser på skärmen därför att det svarta kommer upplevas som svart och det vita kommer upplevas som vitt eftersom denna typ av papper oftast innehåller optiskt vitt. Vi får alltså bra konstrast och alla färger vi skriver ut får bra mättnad och upplevs som klarare.
På det obestrukna papperet av typ Fine Art kommer det svarta att ligga mer mot mörkgrått och det vita ofta vara lätt gult om det inte innehåller optiskt vitt vilket det inte bör. Så här får vi betydligt lägre konstrast. Det svarta blir inte lika svart och det vita är inte lika vitt. Färgerna upplevs också dovare och mindre klara.
Så i slutändan kommer man uppleva de två utskrifterna olika. Den här skillnaden är svår att simulera på ett bra sätt på skärmen. Jämför man dessa genom softproofing i LR ser man skillnaden i kontrast men det framkommer mindre skillnaden i hur man upplever skillnaden i färgmättnad i övrigt.
Man måste lära sig inse vad för typ av resultat man kan förvänta sig från en viss typ av papper.

Pantone är en standard för dekorfärger inom tryckindustrin. Det finns mängd en färger/nyanser att välja på. Alla art directors brukade ha en Pantone swatch (solfjäder med alla nyanser) som alltid var tryckta på högbestruket papper och obestruket papper.
För en del av dem var det svårt att tro man tittade på samma färg/nyans. De upplevdes väldigt olika.
Mätte man däremot upp dem hade de givetvis precis samma färgvärden.

När man har sin egen skrivare är det lättare att själv lära sig hur profilerna fungerar och vilket resultat man kan förvänta sig på ett visst papper.
Så man måste också bygga upp en erfarenhet för att förstå vad kan förvänta sig när man ser en softproof.
En softproof är ett hjälpmedel inte ett exakt facit. Det är bra för att se om man har färgnyanser som inte ligger inom den färgrymd man tänker använda men kan aldrig ge ett exakt svar på hur det kommer bli på ett visst papper.

Fast om vi har en korrekt inställd och bra skärm samt en korrekt utskriftsprofil så bör det bli samma resultat oavsett vilket ställe vi skriver ut på. Detta så länge vi håller oss till samma typ av papper och samma typ av tryckteknik. Det är ju det som är hela vitsen.

Slutligen är färghantering en komplex kedja och det finns en mängd fallgropar som man kommer att träffa på då och då.

Här är det väl åter igen en fördel när man har sin egen skrivare. Feedbacken är kort och man lär sig sin egen kedja och med tiden förstår man den så man lättare kan förstå när något blir fel och rätta till det.

Du skall sooftproofa bilderna innan du skickar dem till Crimson med Crimsons profil.

Jag har bara en mobil just nu annars hade jag skrivit in en länk. Det finns en tråd där jag får förklarat för mig hur det skall gå till.
Sök på mitt namn+sooftproof+blurb så borde du hitta den lätt.
där står oxå hur man kan åtgärda sooftproofade bilder som har problem.
Jag tror tråden är från oktober/november 2013.
lycka till

Fattar nada

Jag har aldrig kalibrerat någon skärm. Har arbetat med laptop. Från Crimson har jag alltid fått ut bilder som stämmer med det jag sett på min skärm. Har jag bara haft tur, eller?

/ FiCa1

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto