Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket väta tål 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Buse

Aktiv medlem
Man hör ju ofta att 5D-kameran inte är ordentligt vädertätad. Men vad innebär det? Kan någon med säkerhet säga om kameran klarar av lite regn utan problem, eller om redan detta är för mycket. Jag vill kunna stå i regnet under en längre period utan att behöva bekymra mig för kameran.

Hjompe skrev:
Man hör ju ofta att 5D-kameran inte är ordentligt vädertätad. Men vad innebär det? Kan någon med säkerhet säga om kameran klarar av lite regn utan problem, eller om redan detta är för mycket. Jag vill kunna stå i regnet under en längre period utan att behöva bekymra mig för kameran.

Det skulle jag nog akta mig för även om den nog tål några droppar. Har själv haft med min på fjällvandring och flugfisketurer i blöta miljöer och på gatufotovandringar i regn men jag brukar undvika att låta den bli mer blöt än några droppar. Det känns synd att chansa med en så dyr kamera.

Är väl bättre och investera i ett ordentligt regnskydd om du ska stå i regnet? För då antar jag att du inte ska fota så mycket action och vinklar eller?

Njaee

Jag bär med mig kameran mest hela tiden - ser jag något intressant vill jag kunna plåta det - oavsett väder.

Kan man inte fixa nån slags "kameraparaply"? Alltså inte nåt som innesluter kameran, utan ett slags skärm som sitter några centimeter utanför höljet och objektivet, så att man kommer åt alla knappar, men ändå utan att det begränsar för mycket storleksmässigt?

du måste oxå ha objektiv som tåler reng, recker inte att kameran klarar regn om gluggen är full
av vatten.
Går oxo att köpa undervattenhus om du vill vara säker på att kameran funkar bra...

Makten skrev:
Kan man inte fixa nån slags "kameraparaply"? Alltså inte nåt som innesluter kameran, utan ett slags skärm som sitter några centimeter utanför höljet och objektivet, så att man kommer åt alla knappar, men ändå utan att det begränsar för mycket storleksmässigt?

Plastpåse även kallad. Låt frontlinsen sticka ut genom öppningen, knapparna klämmer du på genom plasten.

Dez skrev:
Plastpåse även kallad. Låt frontlinsen sticka ut genom öppningen, knapparna klämmer du på genom plasten.
Jag tänkte nåt som inte prasslar och jävlas, och som inte ligger mot kameran. Funkar självklart med en påse, men det känns väl lite sådär?

Visst, men har man inte råd med 1Ds får man ha en påse i fotoväskan..
Min gamla 300D mådde mycket dåligt efter en fotbollsmatch i regnväder, men en timme i ugnen på 50 grader (med alla luckor öppna) gjorde susen.

:O

Fick mej att tänka på Hassan, när Kristian Luuk ringde till konservatorn om en Monét som sonen ritat mustasch på, och provar att ta bort det med thinner...

Skönt att det gick bra iallafall :)

Paraply!

Paraply för kameran, kul idé! Jag tycker dock att D5:an väcker alldeles tillräckligt med uppmärksamhet redan, och ett "kameraparaply" skulle nog knappast minska minska intresset. Smart annars. Kanske är den vanliga plastpåsen bäst trots allt!

inget alls

nu finns det iofs vissa "skydd" i alla kameror men 5:an tillhör dom minst skyddade. Nikon har överlag bättre skydd där d200 och nya d80 båda ligger bättre till än canon 5

å andra sidan är 5:an grym - paraply eller vid rocj så man kan bära kameran under

---------------
http://stock-photo.blogspot.com

Re: Paraply!

Hjompe skrev:
Paraply för kameran, kul idé! Jag tycker dock att D5:an väcker alldeles tillräckligt med uppmärksamhet redan, och ett "kameraparaply" skulle nog knappast minska minska intresset. Smart annars. Kanske är den vanliga plastpåsen bäst trots allt!
Jag tror du uppfattar mitt "paraply", hehe. Jag menar alltså nån slags plastmoj som är formad efter ovansidan av kameran, men som sitter kanske 5 centimeter ovanför, och bara skyddar ovanifrån. Ska man bara stå ute i regnet nån timme så behövs det ju inte nåt som inkapslar kameran totalt, utan bara lite skydd uppifrån:) Det skulle alltså inte ta nån större plats, typ ett "tak" på kameran bara.

Kata regnskydd finns ju. Plastgrej med 3 hål, finns även med förlängning till långa objektiv. KOstar ett par hundra spänn.

Låter intressant

Skall kolla upp det där regnskyddet, låter riktigt intressant, om det är pålitligt vill säga.

Ok. Nu har jag testat hur mycket väta en Eos 5D tål.
Den tål mycket mer än vad man tror. Jag råkade lämna den på flaket till min pickup över natten. Det regnade inte jättemycket men det var riktigt ruggigt hela natten. Blött, fuktigt, lite småkallt och dessutom oljigt på flaket. På morgonen tog jag in den och torkade den en hel dag. Sedan var det bara in med batteri och minneskort och fota på! Hade ett L-objektiv på och den låg på flaket som vanligt, dvs med ovansidan uppåt (känns som en viktig detalj). Hade dock panikångest hela dagen och kommer inte att testa igen. Däremot oljan var inte helt bra för reglage osv...

Bra återknytning till ämnet! Ja, 5D:an tål mer väta än vad man kan tro. Min egen har varit blöt flera gånger, dock inte på samma sätt som din blev det. Jag har också snackat med personer som säger att man utan problem kan fota ute i regn med kameran: fotografen ger upp före kameran!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar