Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket tycker du att en 350D är värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Blev lite fundersam efter att jag fick ett bud på 3500kr.

Bra skick, 9000 exponeringar, Ca 1 år.
 
På Fyndbörsen finns den visst inte med ens men enligt pricerunner så kostar den 5995:-, nästa på listan, Net superstore.net så står det också 5995:- men på deras sida så står det 8363:-.

Jag hade inte sålt min för 4000:-

/Benny
 
Aha.. såg nu att de har tagit bort kameran .. för några dagar sedan gick det att köpa 350d för 5995:- iaf.. jag skulle dock inte heller tänkte mig och sälja en 350d för 4000:-..


MVH Billy
 
billyskate skrev:
Aha.. såg nu att de har tagit bort kameran .. för några dagar sedan gick det att köpa 350d för 5995:- iaf.. jag skulle dock inte heller tänkte mig och sälja en 350d för 4000:-..


MVH Billy

Nej inte jag heller, då kör jag hellre slut på min.
350D:n är ju inte precis någon dålig kamera ...
 
En bättre begagnad 20D ligger väl på ca:6000:- idag så 4000:- för en likvärdig 350D låter väl rimligt.
 
Zoso skrev:
En bättre begagnad 20D ligger väl på ca:6000:- idag så 4000:- för en likvärdig 350D låter väl rimligt.

Tyvärr verkar inte marknaden hålla med. Jag tycker det går många 350D för nypris (6000 kr) och många 20D för runt nypriset idag (10 000 kr).
 
Jag sålde min 350D inkl kitobjektivet för 5 500.- Kameran är 10 månader och 5 300 exponeringar. Vet inte om jag hade kunnat få lite mer eller om detta var en bra affär för oss båda. I vilket fall som helst, så ville jag ha en snabb och problemfri affär utan frakter etc - så jag är nog ganska nöjd ändå.

Är nu lycklig ägare till en 30D. För knappt 1 år sedan var jag en lycklig ägare till en 350D. Hoppas jag är lycklig lite längre denna gången....


//Micke
 
ThomasT skrev:
...Tyvärr verkar inte marknaden hålla med. Jag tycker det går många 350D för nypris (6000 kr) och många 20D för runt nypriset idag (10 000 kr)...

Varför är det så?
När man köper en begagnad kamera så försvinner massor trygghet i garantier mm. Dessutom är ju kameran använd och brukad på ett sätt som kan vara svårt att kontrollera. Batteri o slutare slits... Programvaran är säkert äldre än på senare levererade kameror mm.

Jag skulle aldrig betala mer än 50% av dagsaktuellt nypris för en begagnad digitalkamera. Troligen kommer jag inte få köpa någon för det priset, men det är ok. Då sparar jag hellre till en ny.
 
ThomasT skrev:
Tyvärr verkar inte marknaden hålla med. Jag tycker det går många 350D för nypris (6000 kr) och många 20D för runt nypriset idag (10 000 kr).

Vilket pris som står i annonsen spelar väl ingen roll, dom lär inte få prylarna såld för det priset i allfall.
 
Jag är precis på jakt efter en beggad 350D, så jag är väl lite partisk, men jag tycker också att prisnivåerna på begagnade i allmänhet verkar vara för höga.

Technikdirekt har ju t.ex. en ny 350D med kitobjektivet för 6350:-, så att lägga 6000:- för ett begagnat hus känns ju inte aktuellt.

// Dennis
 
T_M skrev:
Blev lite fundersam efter att jag fick ett bud på 3500kr.

Bra skick, 9000 exponeringar, Ca 1 år.

Enligt mig är den värd sin vikt i guld ;)

Jag har lärt mig otroligt mycket på kort tid tack vare den här kameran. Men annars är det väl standard att betala runt hälften av nypris för en pryl?
 
Man kan kolla ebay (t ex i Tyskland för större utbud) för att få en känsla för andrahandsvärden. Vad säljare sätter i annonser säger ju ingenting eftersom man inte vet om det blir några avslut.

Själv tycker jag att halva nypris är en bra utgångspunkt för begagnad men hyfsat fräsch elektronik. Det finns förstås en massa undantag.
 
Vad diverse oseriösa nätbutiker och tyska auktionssiter tar är inte intressant för den svenska marknaden. Webhallen är en bra måtståck på "nyvärdet" Där kan man nämligen handla över disk till svenska nätpriser. Dra sen av 30-40% skulle jag säga. Alltså mellan 4500 och 5500 tro jag är ett rimligt begpris för en välvårdad kamera.
menmen. jag är också partisk.
 
Jag vet iofs inte om jag skulle kalla Technikdirekt en "oseriös" nätbutik, snarare är den väl en av Tysklands största.. Och det finns ju också svenska affärer som är bra mycket billigare än Webhallen.

Men visst, folk verkar betala de begärda priserna för kamerorna, så då vore det ju dumt att inte sälja dom för det priset!

// Dennis
 
josef_k skrev:
...Vad diverse oseriösa nätbutiker och tyska auktionssiter tar är inte intressant för den svenska marknaden...

Det är väl mycket intresant vad man kan köpa en kamera för på en tysk auktionssajt!
Varför skulle det _inte_ vara det?
 
FILM) (ulltand skrev:
Det är väl mycket intresant vad man kan köpa en kamera för på en tysk auktionssajt!
Varför skulle det _inte_ vara det?



Som svar på ditt första svar: Jag är i säljartagen: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=38520

Visst kan det löna sig at köpa utomlands. Är själv sugen på att beställa en 5d från tyskland. Tror inte man kan använda det som måttstock för vad en kamera är värd i sverige. Inte Svensson direkt som beställer sitt kamerahus av en privatsäljare i Bremen... Jag kan förståss ha fel men om man ska hårddra det kan man ju påstå att alla svenska nätåterförsäljare har överpriser och jämföra med privatsmuggling från USA.


// Fredrik som aldrig skulle handla på nätauktion från privatsäljare.
 
Tyska HiFi Components har sålt till Sverige i många år där kostar ett 350D hus ca 5760kr (615 Euro). Priset är faktiskt inklusive 25% moms p.g.a. den höga omsättningen till Sverige (Man följer EU's regelverk).
Mer än 4000kr skulle jag inte betala för ett begagnat 350D hus. Möjligen något mer för ett nästan nytt hus om det det finns svensk manual och det återstår minst 6 månaders garantitid som kan åberopas i Sverige.
 
Fick precis ett mail från en kille som säljer en 350D (observera att det inte är någon här på sidan) som svarade i stil med: "Jag vet att de finns i Tyskland för det priset och väntar mig inte att någon som vet om det kommer att köpa min för 6000:-, men att döma av intresset kommer jag garanterat att få mina 6000:-"

Så ungefär där nånstans bestämde jag mig för att spara lite till och köpa en helt ny istället, tror det blir bäst så.

// Dennis
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.