Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket stopp och fix?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandros

Medlem
Har snart byggt färdigt mitt mörkrum och tänkte iallafall börja framkalla själva filmen. Men det har uppstått några frågor:

1. Ska man ha lika mycket stopp, fix och HCA i burken som framkallare. Alltså 300 ml för en 35mm film?
2. Hur mycket kemikalier ska man ha i baden. Räcker det att korten täcks?

1. Ja
2. Det räcker att pappret täcks. Men det är bra om det är så pass mycket så du kan vicka på badet lite (typ agitera fast i badet) så att ny framkallare når pappret utan att det blir utan vätska.

En till fundering.

Kan man rulla upp flera filmer på samma spiral? Har korta filmsnuttar på 12 kort och vill inte slösa så mycket på kemikalierna.

Det går bra det. För det mesta gör man det med 120-film men har man korta 135-rullar funkar det ju lika bra. Det är bara att knuffa in den första remsan tills det tar stopp och sen ladda nästa.

Ok, men är det inte riska att man råkar skjuta filmerna över varandra då? Fast det är klart, man kan kanske hålla ett finger emellan?

Risken finns nog och man får nog ha käsnliga fingrar. Jobos spiraler är väldigt bra för detta då de har en spärrklack man kan sätta in i mitten efter att man laddat en remsa. Det går dock att köra över den också, första gången jag laddade en nyinköpt jobodosa svor jag rejält på toaletten över att den blev så trög att ladda efter att jag skjutit in halva filmen. Jag lyckades dock till slut och skrattade gott när jag såg den röda plastflärpen efter framkallningen ;-)

Är det första gången så kanske det inte är värt att blanda in dubbelladdningen? Fast det känner du ju om du övar i dagsljus.

Har tränat ganska mycket i dagsljus men samtidigt vet jag inte hur många rullar jag hinner få ihop.
Har nyss köpt systemkameran och började knäppa på första rullen. Men när den spolades tillbaka lossnade tejpen (rullat själv.) Så jag fick börja på en ny rulle igår kväll.
Försöker köra lite experimentbilder, skuggor, slutartider och så. För att kunna jämföra korten. Hur är det egentligen man ska tejpa fast filmen i rullen?

Jag brukar köra med vanlig Scotch Magic-tejp som jag fäster i änden, virar runt spolen och sen fäster på andra sidan remsan. Jag har ännu aldrig varit med om att den skulle lossna. Men då använder jag i regel inte heller motor för tillbakaspolning och är det riktigt kallt så lämnar jag ett par rutor i slutet av rullen av rädsla för att tejpen skall vara spröd och skör.

Då har jag framkallat mina första negativ som blev helt misslyckat :} 3 kort som lyckades. Är det så att man måste ha mer kemikalier om man har fler spiraler? För den översta vart inte framkallad. Sen vart det en vit cirkel på den undre filmen..
Får ta nya tag och hoppas det går bättre nästa gång ;)

Vad tråkigt. Ja, kemin måste ju täcka spiralerna. Runt dubbla kemimängden brukar det behövas om man kör två spiraler. Men vad är det för vit cirkel du pratar om?

Förmodligen har du väl fått en knyck på filmen så varv har tryckt mot varandra. Motsvarar avståndet mellan de två rutorna en spolomkrets?

Du slösar väl inte på kemikalier om du framkallar tex 12 bilder bara. Framkallningsvätskan förbrukas ju mindre. (Med förutsättning att du häller tillbaks den och använder fler ggr).
Kanske blir det en liten % förlust iofs.

ANNONS