Med tanke på den långa och intressanta diskussionen här, har jag inspirerats att skriva ett nytt blogginlägg om detta. Jag har samlat lite tankar som jag har kring ämnet.
https://hellesophotography.wordpress.com/2017/09/26/gor-inget-du-skams-for-att-redovisa/
Med vänlig hälsning Terje
Håller helt och fullt med i allt det du skriver i din bloggartikel, Terje. Jag känner att du sätter ord på mina egna tankar i ämnet. Särskilt glad är jag att du tog upp det här med betalgömslen som en genväg i fotograferandet, för det är något jag själv har tagit upp som kritik i några sammanhang.
Dels har jag nämnt det i den här tråden och dels tog jag upp det på facebook i samband med att bilder tagna från ett betalgömsle i Sydafrika på gepard, vattenbufflar och elefanter presenterades.
Nu känner jag fotografen i fråga (vi bor bara några km ifrån varandra dessutom), men jag kände trots det att jag var tvungen att vara en slags motvikt till alla dem som lovordade bilderna, kallade dem för värlsklass osv. Bilderna är absolut bra, men jag tycker betalgömslen är ett simpelt sätt att skapa bilder på som folk häpnar över. Det ska dock tilläggas att fotografen hela tiden har varit fullständigt öppen med att bilderna tillkommit från ett betalgömsle, så det är inget smygande med det. All heder åt honom för det!
Jag kan förstå att det måste vara häftigt att sitta i ett betalgömsle 4 meter från en gepard vid ett vattenhål, och jag hade själv gärna velat uppleva det. Men ur ett fotografiskt perspektiv känns det som ett "industriellt" sätt att skapa bilder på, tycker jag.
Du tog också upp att justering av kontrast, färgmättnad etc i princip är bildmanipulering. I alla fall verkade du syfta på det. Jag skulle kanske inte sträcka mig så långt och säga att det är bildmanipulering (om man nu inte drar väldigt mycket i reglagen förstås), men däremot kan jag själv känna att det inte riktigt är foto man håller på med när man justerar diverse saker i sin RAW-fil och efterhand ser hur den "blommar ut".
Jag justerar ju alla mina RAW-filer..oftast beskär jag lite för att strama åt kompositionen en aning, jag kan justera exponering, kontrast, lätta upp skuggor och tona ner högdagrar, lägga på lite mättnad/vibrancy etc. Å det känns inte som fotograferande, mer som ett bildskapande.
Däremot ser jag det inte som bildmanipulation eftersom jag känner att jag bara lyfter fram den information som redan finns i RAW-filen. Jag tar aldrig bort objekt inne i mina bilder och jag tillför aldrig nya objekt till dem heller. Ändra färg på någon detalj eller något objekt skulle jag heller inte få för mig att göra.
Efter den här diskussionen vi hittills haft här i denna tråd har jag allt mer börjat överväga att fotografera i jpg istället för RAW. Jag skulle nog känna mig mer sann mot mig själv på något sätt om jag gjorde det tror jag, och jag skulle nog också känna mig mer som fotograf än bildskapare gissar jag!