Men lite eget tänkande kan väl ändå fotografen själv ha vid fotograferandet..för inte kör du i Auto-läget helt och hållet!? Som jag ser det får man väl jobba/vara kreativ utifrån dem förutsättningar ens kamera och objektiv har.
Det du då säger är att kameran, objektivet, filter, blixt, softboxar och andra tillbehör och hur du hanterar dem utefter eget tänkande som är vad vi kallar fotografi?
Vad hände med efterbehandling av RAW-bilden? Är inte det längre en del av begreppet fotografi.
Och det är i det området vi alla har olika åsikter, hur mycket kan man dra i spakarna, vad är fusk, får man beskära etc...
En höjdhoppare försöker med olika hopptekniker och mycket träning ta sig över 2,45 meter - varför inte bara ställa dit en låda som är 2 meter hög och sedan hoppa över ribban från den i stället!? Då behöver man ju bara hoppa en halvmeter högt för att komma över 2,45 meter. Mycket lättare och man behöver inte träna så mycket på hopptekniken heller.
Man kommer över ribban, men det är knappast höjdhopp vi talar om då! Lika lite är det fotografi vi pratar om om man klipper och klistrar i ett bildbehandlingsprogram efteråt anser jag. Mindre justeringar av kontrast, mättnad etc är en sak, men klipp och klistra-förfarandet är någonting annat.
Den jämförelsen haltar väldigt mycket och går inte ens att göra.
En höjdhoppare gör ju inte ett RAW-hopp som han sedan måste justera och förbättra i ett Photohopp eller Hightroom
Dessutom är det som tidigare sagts inte en bedömningssport som fotografi. Har aldrig hört någon säga att någon hoppade över ribban bättre än den andra som resulterat i skilda poäng eller medaljer.
Skall jämförelsen göras mer rättvis borde man även ta med andra kategorier av hopp. T ex. längdhopp, tresteg, stav etc..
Tresteg som HDR, stav vette tusan var vi kan placera.
Tresteg är manipulering av länghopp kan vissa hävda eftersom man kan hoppa så mycket längre.
Tresteg är minsann inte "äkta" hopp?
Lika illa skulle det då vara att efterjustera en bild direkt ur kamera eftersom man kan förbättra bilden så mycket mer.
Efterjustering är minsann inte "äkta" fotografi.
Eller?
En färdig bild från en RAW-fil kan förvisso se ganska så mycket annorlunda ut än just RAW-filen, men som jag ser det har bara informationen som redan fanns i filen lyfts fram/förstärkts (alternativt tonats ner). Därför har jag svårt att se att allt man gör med bilderna efteråt borde kallas för bildmanipulering.
Informationen om färgerna i RAW-filen finns ju som du säger redan i filen.
Är det då ok att dra upp mättnad maximalt och inte hamna i din tolkning av manipulerat?
Vad som finns i bildfilen kan aldrig och kommer aldrig vara en utgångspunkt för definiera manipulation.
Jag kan dubbelexponera i kameran och få med två helt skilda motiv. Klipp och klistra i kameran kan man säga. Och då med bägge motiven i bildfilen.
Thommy